neděle, 12. květen 2019

Zítřejší finále hoboje na PJ zná finalisty, Martin Daněk je mezi nimi

Napsal(a) 

 , foto PJ foto: PJ

Druhé kolo hobojové soutěže začalo v sobotu 11. května v 9:00. Program byl pestře vymyšlen. Každý kandidát přednesl skladby jak s klavírem, tak i s cembalem. Na programu byla povinná skladba od Francoise Couperina – Královský koncert č. 11 s doprovodem bassa continua a cembala. Hned po prvním poslechu jsem musel s uspokojením konstatovat, že Sál Martinů je ideální prostor pro toto komorní uskupení. Se všemi semifinalisty skvěle spolupracovali cembalistka Monika Knoblochová a specialistka na barokní hudbu, gambistka Hana Fleková. Druhou skladbou programu byla Suita pro hoboj a klavír Klementa Slavického. Zhruba dvacet tři minut trvající skladba významného českého skladatele druhé poloviny dvacátého století skýtá velikou příležitost, aby interpret ukázat všechny možné kvality hobojového mistrovství. Skladba je skvěle vyvážená, co se týče pomalých a rychlých částí. Je jak virtuózní, tak až postromanticky kantilénová. Prověří dokonale i osobnost každého hráče. Třetím dílem, které jsme slyšeli od všech účastníků druhého kola, byla sólová kompozice českého skladatele Martina Hyblera, speciálně zkomponovaná pro naši soutěž. Je to deset minut dlouhá skladba s mnohými překvapeními. Ve vysvětlivkách se dočteme kupříkladu následující pokyny: pevnější nebo uvolněný nátisk, zvednutý nástroj do dáli nebo směrem vzhůru, s anebo bez otočky hráče o tři sta šedesát stupňů. Předpis čtvrt tónů nebo tři čtvrtě tónů anebo speciální multifonické zvuky. Musím konstatovat, že jsem se v těch deseti minutách ani chvilku nenudil a panu skladateli upřímně gratuluji.

Ranní frekvenci zahájil výborný reprezentant České republiky Martin Daněk a po něm opakovalo stejný program jedenáct dalších hobojistů z Francie, Koree, Japonska Tchaj-wanu a Španělska. Klavírní doprovod si rozdělily tři skvělé hráčky: Alena Grešlová, Andrea Mottlová a Miloslava Machová. Druhé kolo je jakýsi mini recitál, kde interpret musí ukázat nejen technické mistrovství, ale hlavně svoji uměleckou osobnost, což se myslím všem semifinalistům podařilo. Celý včerejší den byl přenášen na streamu Českého rozhlasu, nicméně se do Sálu Martinů přišlo podívat velmi početné publikum. Bylo hezké vidět i některé hobojisty, kteří vypadli v prvním kole a neváhali podpořit kolegy svojí přítomností.

Do finále nakonec postoupila tato čtveřice (v abecedním pořadí): výše zmíněný Martin Daněk, Gabriel Pidoux z Francie, Shota Takahashi z Japonska a Seong Yun z Korejské republiky. Hirayama Yumiko z Japonska získal Cenu Nadace Českého hudebního fondu za nejlepší provedení skladby zkomponované pro tento ročník soutěže. Všem přeji mnoho úspěchů v zítřejším finále, které se odehraje ve Dvořákově síni pražského Rudolfina.

Michal Kaňka

Violoncellista a pedagog Michal Kaňka studoval u Mirko Škampy, Viktora Moučky a Josefa Chuchra, krátkodobě také v zahraničí u Paula Torteliera a Andrého Navarry. Během studií se zúčastnil 32 národních i mezinárodních soutěží. Nejvýznamnějšími úspěchy jsou laureátský titul v Mezinárodní soutěži P. I. Čajkovského v Moskvě 1982, 1. cena na mezinárodní soutěži Pražské jaro 1983 a vítězství na mezinárodní soutěži ARD v Mnichově 1986. Od října 2011 působí jako pedagog sólového violoncella na katedře strunných nástrojů Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze. V září 2014 byl jmenován předsedou Stálé soutěžní komise Pražského jara. V roce 2018 byl nominován do Umělecké rady Mezinárodního hudebního festivalu Pražské Jaro.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.