sobota, 9. duben 2016

Žilinské jaro aneb festival Allegretto po šestadvacáté

Napsal(a) 

Federico Colli Federico Colli

(18. - 23. 4. 2016)

Šestadvacátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Allegretto Žilina představí i v letošním roce řadu zajímavých, mimořádně talentovaných mladých hudebníků z Evropy, ve většině laureátů předních evropských interpretačních soutěží. Pořadatelem přehlídky je  bratislavské Hudobné centrum, město Žilina a Státní komorní orchestr Žilina, v jehož koncertním sále se tato kulturní událost koná. Nový formát festivalu, bez poroty a soutěže i jeho zkrácený název se v uplynulých dvou letech osvědčil.

Na koho se tedy letos můžeme těšit. Slavnostní pondělní večer zahájí Rachmaninovým Klavírním koncertem č. 3 d moll italský klavírista Federico ColliJanáčkovou filharmonií Ostrava pod taktovkou Američana Case Scaglioneho. V úterý vystoupí na komorním recitálu český houslový virtuóz Josef Špaček společně s klavíristou Miroslavem Sekerou. V úterý odpoledne se jako obvykle koná koncert vítězů Soutěže slovenských konzervatoří za rok 2015. První půle středečního večera patří slovinskému barytonistovi Domenu Križajovi s klavírním doprovodem Andreji Kosmača, který pro svůj recitál vybral mj. skladby domácích slovinských autorů. Ve druhé části večera uslyšíme maďarský In Medias Brass Quintet v maďarsko-jazzovém duchu. Čtvrtek je již tradičně rezervován pro domácí Státní komorní orchestr Žilina tentokrát pod taktovkou hongkongské dirigentky Elim Chan. Na koncertě se Koncertem pro klarinet a smyčcový orchestr Aarona Coplanda představí polský klarinetista Andrzej Ciepliński a recitálem z děl operních autorů 19. století finská sopranistka Tuuli Takala. Soudobé hudbě věnovaný páteční koncert uvede slovenské kytarové duo Guitar Duo Jókaiová Hnat a holandského perkusionistu/skladatele Dominiqua Vleeshouwerse. Slavnostní závěr v sobotu patří Slovenské filharmonii s violoncellistkou Camillou Thomas z Francie a dirigentem Azizem Shokhakimovem z Uzbekistánu.

Festival Allegretto Žilina věnuje velkou pozornost prezentaci soudobé hudby a to i domácí slovenské. Letošní rok je navíc Rokem slovenské hudby a proto je jí věnována vyšší pozornost, než obvykle. Na zahajovacím koncertu zazní např. Overtura giocosa Ilji Zelenky, na závěrečném kompozice Ten Minutes about Katyń Eugena Iršaie. První půle čtvrtečního koncertu je věnována klasikům dvacátého století a zazní na ní mj. Malá suita s passacagliou  Eugena Suchoně v orchestrální úpravě B. Urbana. Festivalová dramaturgie se již léta snaží vyjít vstříc širokému posluchačskému záběru – od osvědčené klasiky, většinou v pěveckých recitálech až po hudbu nejsoudobější, např. u perkusionistů, případně v orchestrálních koncertech. V loňském roce např. zazněl na festivalu ve slovenské premiéře violoncellový koncert Presence Pēterise Vaskse, jehož provedení byl skladatel osobně přítomen. O tom, že je to takto v pořádku svědčí vysoká návštěvnost na všech koncertech. Mladí lidé, posluchači žilinské konzervatoře i běžní návštěvníci mají v průběhu festivalového týdne možnost hlasovat pro svého favorita, který na závěrečném sobotním koncertu obdrží Cenu publika.

Součástí festivalu jsou i workshopy pro posluchače konzervatoře. V letošním roce se se studenty a dalšími zájemci setká a své zkušenosti jim předá houslový virtuóz Josef Špaček.

Allegretto Žilina, ač v komorním duchu, je festivalem vysoké interpretační úrovně. Mladí hudebníci, ještě nezkažení a nevyčerpaní koncertní rutinou, hrají vskutku naplno a s radostí a ta se přenese i na publikum. Jde tak často o spontánní, společný duchovní a umělecký zážitek. Jarem nabitá příroda, čistý vzduch a krása mnohdy ještě zasněžené okolní Malé Fatry jsou bonusem navíc. 

Přesný program festivalu najdete na webových stránkách Hudobného centra www.hc.sk.

Lenka Nota

Skladatelka, muzikoložka, hudební publicistka a manažerka. Věnuje se propagaci soudobé hudby, její publicistická i tvůrčí činnost z většího dílu souvisí s tématy žen v umění. V roce 2017 dokončila svou první operu věnovanou největší české spisovatelce Boženě Němcové Jsem kněžna bláznů na libreto filmové dokumentaristky Olgy Sommerové. Od roku 1999 je zastupována ochranným svazem autorským OSA. V roce 1998 spoluzaložila ženskou skladatelskou skupinu HUDBABY. Skupina natočila dva kompaktní disky (HUDBABY, Čekám Tě!), které Lenka připravila také jako produkční. Jako hudební publicistka píše již od dob studií odborné články a recenze do časopisů Harmonie, Opus musicum, Hudobný život a Slovenská hudba. Jako externistka spolupracuje s ČRo Vltava, pro kterou pravidelně připravuje autorské pořady věnované soudobé hudbě a kulturnímu dění v České republice, na Slovensku a v Rakousku. O ženské skladatelské tvorbě v Čechách referovala mj. na konferencích věnovaných ženské tématice v Kasselu v Německu, ve Fiuggi v Itálii a v Kragujevaci v Srbsku. Od roku 2007 žije ve Vídni, kde působí jako korektorka ve vydavatelství Universal Edition, publicistka a skladatelka ve svobodném povolání. Pro časopis Harmonie píše od roku 1997.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.