Zásadní Bernhard Lang: Současná klasická hudba s vlivy free jazzu, rocku, punku a techna v DOX+

S dalším příspěvkem do série „Zásadních“ koncertů se do Centra současného umění DOX+ v Praze vrací Ostravské centrum nové hudby. Na orchestrální programy s hudbou Mortona Feldmana a Iannise Xenakise a letošního koncertu „Zásadní změny“ navazuje dílo Bernharda Langa. Jeho orchestrální skladby s předními sólisty zazní v úterý 16. listopadu od 19 hodin. Ve třech kompozicích z posledních pěti let se zhmotní Langův svět zvukových smyček a repetic, odkazujících nejen na hudbu různých období a žánrů, ale také na ryze současné technologické postupy. Provedení náročných skladeb se ujme PKF – Prague Philharmonia společně s mezinárodním orchestrem Ostravská banda pod vedením dirigentů Johannese Kalitzkeho a Petra Kotíka. V sólových partech se představí basklarinetista Gareth Davis a klavírista Miroslav Beinhauer.

Bernhard Lang

Inspiračními vlivy jsou pro Bernharda Langa (1957, Linec) nejen evropská klasická hudba či avantgarda 20. století, ale také jazz, free jazz, rock, punk, techno, EDM, elektronická a počítačová hudba. Ve své tvorbě využívá i rozmanitých filosofických konceptů, ať už jde o teorii diference/opakování Gillese Deleuze nebo Leibnizovy monadologie. Tyto myšlenkové světy se v Langově hudbě ztělesňují často v podobě navracejících se zvukových smyček. Ty však svým opakováním nebudují meditativní atmosféru v duchu minimalismu, ale naopak se vracejí nepravidelně, v ostrých střizích a nepředvídatelných náladových zvratech.

Kromě studia kompozice, jazzu a klasického klavíru si Lang prošel také vzděláním v oblasti filosofie a německé filologie. V současné době patří k vůbec nejžádanějším skladatelům Evropy; v roce 2021 byly uvedeny premiéry oper Playing Trump ve Státní opeře v Hamburgu a Der Hetzer v Theater Dortmund. Od roku 2009 se jeho kompozice pravidelně objevují na českých festivalech Ostravské dny a NODO / New Opera Days Ostrava. Do Ostravy se Bernhard Lang vrací rovněž jako žádaný lektor Institutu Ostravské dny. O jeho provázanosti s krajem Leoše Janáčka svědčí jeho orchestrální kompozice Loops for Leoš, jejíž třetí větu dopisuje autor pro pražské provedení.

V sále DOX+ tak zazní dva mimořádně interpretačně náročné koncerty – jeden pro basklarinet, druhý pro klavír, oba s orchestrem. Podobně jako Loops for Leoš, i další dvě kompozice odkazují na významné hudební osobnosti minulosti. V Loops for Davis je hlavním inspiračním zdrojem americký jazzový trumpetista a skladatel Miles Davis. Pro Loops for Ludvik je to Ludwig van Beethoven.

Sdílet článek: