pondělí, 9. červen 2014

Setkání s hudbou a vínem

Napsal(a) 

Combattimento Claudia Monteverdiho v provedení Czech Ensemble Baroque, foto Petr Vokurek Combattimento Claudia Monteverdiho v provedení Czech Ensemble Baroquefoto: Petr Vokurek

Desátý ročník Hudební festivalu Znojmo (info: www.hudbaznojmo.cz) nabídne mezi 9. a 27. červencem 2014 tolik  hudebních, sommeliérských i gastronomických lahůdek, že to je určitě dobrý tip pro letní dovolenou nebo jen výlet za příjemným festivalem a do města obklopeného vinicemi. V centru pozornosti je samozřejmě první české scénické nastudování komické (baletní) opery Jeana-Philippa Rameaua Platée (premiéra – 1745, Grande Écurie, Versailles; ve Znojmě bude použito vydání nakladatelství Baerenreiter) – 24.,  26. a 27. 7. 2014, jízdárna Louckého kláštera. Organizátoři znojemského festivalu se rozhodli oslavit jubileum s humorem a nadhledem. Syžet opery dokonce jednomu z moravských vinařských center nahrává. Děj totiž začíná po divokém nočním večírku při vinobraní pod horou Citheron (zde by se hodila spíše Kraví hora).

J. P. Rameau: Platée, autograf J. P. Rameau: Platée, autograf

Nebudu prozrazovat děj nebo záměry režie (Constance Larrieu), ale hlavní role jsou obsazeny nadějně: ošklivou nymfu Platée, jež se v žabí podobě na závěr zlostně vrací do rybníka, bude hrát a zpívat hautecontre (hlas mezi tenorem a kontratenorem) Jean-Francois Lombard, boha Jupitera Roman Janál, jeho ženu Juno Markéta Cukrová, Mercura Jaroslav Březina, Moma, boha satiry, Martin Vacula, Thalii, bohyni komedie, Lenka Cafourková… Choreograficky představení rozpohybuje Laďka Košíková a energii, řád a styl jistě vtiskne Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir dirigent a umělecký ředitel festivalu Roman  Válek.

Sommelierské minimum, foto Václav Pavlíček Sommelierské minimumfoto: Václav Pavlíček

Málo známou skutečností je dominance v četnosti vlastních operních projekcí mezi tuzemskými festivaly. V minulosti to byly například opery Montezuma (Mysliveček), Acis and Galatea (Händel), Dorilla in Tempe (Vivaldi) nebo King Arthur (Purcell).  Festival bude symbiózou Francie, Moravy a Rakouska – francouzský královský karneval, Tour de Rameau, tradiční sommeliérské minimum s kolekcí festivalových vín, cimbál a „postfolklor“, objevování vinných sklepů, zákoutí Znojma a jeho okolí v Národním parku Podyjí, kooperace a komunikace s partnerským festivalem v příhraničním rakouském Retzu, jenž se termínově se Znojmem překrývá a jenž uvádí  v rámci motta „Má válka ženskou tvář?“  Vivaldiho operu Judita triumphans (info: www.festivalretz.at)...

Uherčice Pavlíny Senić, foto Lenka Jíšová Uherčice Pavlíny Senićfoto: Lenka Jíšová

Scénické uvedení „ballet buffon en un prologue et trois actes“ Platée bude sice v centru návštěvníků Znojma, nicméně festival nabízí ještě několik pozoruhodných projektů. Zahajovací koncert nabídne „říční“ program – Smetanovu Vltavu a Janáčkův Dunaj snad vhodně doplní světová premiéra symfonické básně Morava Vladimíra Franze. Interprety budou Filharmonie Brno a dirigent Aleksandar Marković, kteří v úvodu doprovodí patrona znojemského festivalu, Pavla Šporcla,  v Dvořákově Koncertu a moll.  V Dánsku žijící violoncellistka Michaela Fukačová se vrátí do svého rodného města, polský kvartet MozART Group kabaretiérsky představí hudbu klasiků, údajně včetně českých, opět se bude po koncertu zpěvačky Pavlíny Senić a jejích hostů díky dražbě výjimečných vín zachraňovat renesanční zámek Uherčice a opět se představí dětské naděje české hudby. Návštěva letního Znojma bude hudebně povznášející a laskavě ovíněná☺.

 

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.