čtvrtek, 10. září 2020

Rozpoložení 33. ročníku Wien Modern

Napsal(a) 

Klaus Lang, foto Markus Sepperer Klaus Langfoto: Markus Sepperer

Od roku 2016, kdy umělecké vedení přehlídky soudobé hudby ve Vídni převzal muzikolog Bernhard Günther, je jeho dramaturgická náplň nesena podtituly souvisejícími s určitými společenskými tématy a událostmi. V letošním roce jde o „Stimmung“, tedy náladu či rozpoložení, což je podtitul v době COVID pandemie víc než výstižný. Jde o 33. ročník, festival slaví tzv. „Kristovy roky“, o důvod víc k bilanci a pohledu do budoucna. Letošní Wien Modern proběhne 29. 10.–29. 11. 2020.

Lze v dnešní době vůbec něco plánovat, natož festival tohoto rozsahu? I to je jedna z výzev, kterým kromě každoročního shánění rozpočtu a partnerů festival letos čelí. Nově byl nastaven tzv. Generalpass neboli permanentka na koncerty, značně se snížila kapacita sálů, publikum musí dbát zvýšených hygienických opatření a je docela dobře možné, že daný koncert odpadne, nebo se na něj nedostanete. Odpovědnost, flexibilita a trpělivost platí nejen v případě festivalu, ale měli bychom se jim učit především v běžném životě. I přes pro umělce a pořadatele kulturních akcí velmi nepříznivou dobu vstupuje Wien Modern do další sezóny s celkem 104 koncerty a představeními, které zazní ve 32 různorodých prostorách města Vídně. Diváci se mj. mohou těšit na 44 nových produkcí a 85 premiér.

Friedrich Cerha Friedrich Cerha

Pojítkem letošní dramaturgie je, jak už bylo řečeno, rozpoložení, nálada. Pohled, či ponoření se do světa neotřelých zvukových barev a prostor, jak skrze rozličné, a to i historické a elektronické nástroje a zvukové instalace, tak o využití „tradičního“ nástrojového obsazení mistrovským způsobem – např. v premiéře nové skladby Sofie Gubajduliny Der Zorn Gottes v rámci koncertu věnovaného zakladateli festivalu Maestro Claudiu Abbadovi, nebo v kultovní skladbě Spiegel doyena rakouské Nové hudby, stále píšícího Friedricha Cerhy (1926). Publikum se může těšit na nové koncertní formáty a experimenty – např. koncert Große Stimmung švýcarského skladatele Edu Haubensaka, který do vyklizeného Velkého sálu vídeňského Konzerthausu přiveze 11 různě naladěných klavírů. Klaus Lang představí společně s Vídeňskými symfoniky prostřednictvím svého 3D koncertu Tönendes Licht nové obrovské varhany kostela sv. Štěpána. Pro Uměleckohistorické muzeum připravil Georg Friedrich Haas kompozici Ceremony II pro 70 nástrojů šesti století. Zvláštní pozornost je letos věnována americké skladatelce Pauline Oliveros.

Doufejme, že „rozpoložení“ společnosti bude festivalu přát, že naše odpovědnost vůči sobě i druhým nedá šanci očekávané druhé vlně a že se, byť za poněkud absurdních, ale prozatím nutných opatření dočkáme prostřednictvím Wien Modern mnoha krásných uměleckých a hudebních zážitků. (Vždyť poslech hudby pozitivně ovlivňuje a posiluje imunitu, o kterou tu běží víc, než o vývoj další nové vakcíny a dvoumetrový odstup). Předprodej vstupenek byl zahájen v den tiskové konference – 8. 9. 2020.

Lenka Nota

Skladatelka, muzikoložka, hudební publicistka a manažerka. Věnuje se propagaci soudobé hudby, její publicistická i tvůrčí činnost z většího dílu souvisí s tématy žen v umění. V roce 2017 dokončila svou první operu věnovanou největší české spisovatelce Boženě Němcové Jsem kněžna bláznů na libreto filmové dokumentaristky Olgy Sommerové. Od roku 1999 je zastupována ochranným svazem autorským OSA. V roce 1998 spoluzaložila ženskou skladatelskou skupinu HUDBABY. Skupina natočila dva kompaktní disky (HUDBABY, Čekám Tě!), které Lenka připravila také jako produkční. Jako hudební publicistka píše již od dob studií odborné články a recenze do časopisů Harmonie, Opus musicum, Hudobný život a Slovenská hudba. Jako externistka spolupracuje s ČRo Vltava, pro kterou pravidelně připravuje autorské pořady věnované soudobé hudbě a kulturnímu dění v České republice, na Slovensku a v Rakousku. O ženské skladatelské tvorbě v Čechách referovala mj. na konferencích věnovaných ženské tématice v Kasselu v Německu, ve Fiuggi v Itálii a v Kragujevaci v Srbsku. Od roku 2007 žije ve Vídni, kde působí jako korektorka ve vydavatelství Universal Edition, publicistka a skladatelka ve svobodném povolání. Pro časopis Harmonie píše od roku 1997.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.