čtvrtek, 18. listopad 2021

Radek Baborák vydává dvě nová alba: Hornové koncerty 20. století a Mahlerovy písně

Napsal(a) 

Radek Baborák, foto Zuzana Bönisch Radek Baborákfoto: Zuzana Bönisch

Tvůrčí spolupráce hornisty a dirigenta Radka Baboráka a vydavatelství Animal Music přináší další dvojici nahrávek. Na albu písní Gustava Mahlera ze sbírky Chlapcův kouzelný roh v nových aranžmá doprovází jeho Baborák Ensemble přední české operní pěvce Kateřinu Kněžíkovou, Markétu Cukrovou a Adama Plachetku. Na albu koncertů pro lesní roh a orchestr Jiřího Pauera a Reinholda Glièra je naopak Radek Baborák sólistou a tato zásadní hornová díla 20. století zde přednáší za doprovodu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK vedeného šéfdirigentem Tomášem Braunerem.

Mahlerovské album Des Knaben Wunderhorn vychází 19. 11. 2021; sestává z dvanácti písní stejnojmenného cyklu a obsahuje též dvě instrumentální skladby – známé Adagietto z páté symfonie a skladbu Blumine, která původně byla (později vyřazenou) částí Mahlerovy první symfonie. Repertoár je pro účely alba upraven na míru hráčů Baborákova komorního souboru. Autory aranžmá jsou Tomáš Ille a Radek Baborák.

Na albu Horn Concertos, jež vychází 26. 11. 2021, přinášejí Radek Baborák a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s šéfdirigentem Tomášem Braunerem dvě zásadní, přitom málo nahrávaná díla hornové literatury 20. století: Koncerty pro lesní roh a orchestr Jiřího Pauera (1919–2007) a Reinholda Glièra (1875–1956), vzniklé během 50. let v šestiletém rozestupu. Album bylo nahráno ve Smetanově síni Obecního domu; vychází v koprodukci Animal Music a Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK.

Oba autoři, Jiří Pauer i Reinhold Glière, žili a tvořili v podmínkách komunistického režimu Československa, resp. Sovětského svazu a patřili mezi tvůrce režimu loajální, oficiálně oceňované a vykonávající i nejrůznější vedoucí funkce. Současně se ale zasloužili o vznik vynikajících skladeb, vzdělání jiných významných tvůrců několika generací a leckdy se dokázali režimu i vzepřít a hájit uměleckou kvalitu tam, kde to bylo potřeba (Pauer takto například bojoval po válce za rehabilitaci Václava Talicha). Jejich koncertantní skladby pro lesní roh patří k nejoblíbenějším skladbám hornového repertoáru.

Album Horn Concertos bude pokřtěno u příležitosti koncertů Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK s Tomášem Braunerem ve Smetanově síni Obecního domu ve dnech 24. a 25. 11. 2021, na nichž Radek Baborák přednese právě Pauerův hornový koncert. Kmotry alba na prvním z uvedených koncertů se stanou Anna a Ondřej Brouskovi; Brouskova skladba Pražská kavárna je rovněž zařazena na program obou koncertů.

Těmito dvěma novými tituly završuje Radek Baborák trio svých letošních alb vydaných u Animal Music, po nahrávce Cuatrocientas Estaciones de Ástor Piazzolla vytvořeným se souborem Radek Baborák Orquestrina, jímž v březnu 2021 vzdal hold tomuto argentinskému skladateli u příležitosti stoletého výročí jeho narození. Alba jsou v mezinárodní fyzické i digitální distribuci společnosti Supraphon a k dispozici jsou i ve vlastním e-shopu vydavatele.

Kateřina Kněžíková ke vzniku projektu poznamenává: „Jsem šťastná, že jsem mohla být u vzniku výjimečného projektu s úžasnými muzikanty. Vše umocněno dokonalou hudbou Gustava Mahlera. Společně představujeme projekt ve zcela novém kabátu, který je svým komorním pojetím velice neotřelý a originální.“ Adam Plachetka o albu říká: „O Mahlerových písních mi spousta lidí říkala mnoho let, že bych se do nich měl pustit. Těší mě, že jsem první krok tímto směrem učinil na právě vycházejícím albu. Ve verzi s komorním orchestrem má šanci vyniknout spousta barev a přitom je vše intimnější a nebál bych se říct opravdovější, než s velkým orchestrem. Doufám, že nahrávka udělá při poslechu lidem takovou radost, jako nám při natáčení.

Instrumentárium souboru se pro tento projekt rozrostlo do podoby smyčcového kvintetu, dechového kvintetu, 3 žesťů, bicích, klavíru a harfy. Aranže vznikaly dvojím způsobem; z doprovodného klavírního partu písní jejich novým instrumentováním, nebo redukcí geniálních Mahlerových orchestrálních partitur. Výsledkem je myslím kýžená barevnost zvuku, tak typická pro Mahlera, a zároveň je zachována komorně – intimní atmosféra písňových recitálů,“ dodává ke koncepci alba Radek Baborák.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.