sobota, 18. prosinec 2021

Radek Baborák a jeho Orquestrina na Silvestra rozezní Rudolfinum nejen argentinským tangem

Napsal(a) 

Radek Baborák a Orquestrina, foto Petra Hajská Radek Baborák a Orquestrinafoto: Petra Hajská

Silvestr v Rudolfinu. To je nová akce, připravená Prague Sounds, pořadatelem festivalu Struny podzimu, ve spolupráci s Českým spolkem pro komorní hudbu při České filharmonii, jejíž ambicí je přinést do Prahy v poslední den roku kultivovanou formu zábavy. Na letošního Silvestra se o ni postará hornista Radek Baborák a jeho ansámbl Orquestrina, mezzosopranistka Bella Adamova a klavírista Václav Krahulík.

Na programu bude mimo jiné argentinské tango Ástora Piazzolly, Rapsodie v modrém George Gershwina či cikánský příběh ve Fallově Čarodějné lásce. „V duchu proměny z dvouměsíčního festivalu na plnohodnotnou kulturní instituci hodláme přinášet kulturní zážitky v průběhu celého roku. Silvestrovský večer je pro nás novinkou a věříme, že se z něj i díky spolupráci s Českou filharmonií stane nová tradice,“ říká ředitel Strun podzimu Marek Vrabec.

Sólistkou koncertu bude i mladá zpěvačka Bella Adamova. „S Bellou jsem se potkal na Letní akademii v Kroměříži a hned mě zaujal jak její hlas, tak osobnost, která je pro zpěvačku velmi podstatná. Bella je ten typ, který si hned podmaní posluchače. A právě písně z baletu El Amour brujo, Manuella de Falla a Habanera Maurice Ravela jsou jako stvořené přesně pro ni a témbr jejího hlasu,“ objasňuje Radek Baborák a přibližuje i pozadí úprav skladeb: „Všechny úpravy jsou takzvaně autorské. To znamená, že se nejedná o nějaké zjednodušení, ale vznikají takto vlastně nové verze skladeb. Následujeme tak odkaz Arnolda Schönberga, který založil podobný druh ansámblu pro provádění skladeb soudobých, nebo v originále těžko proveditelných. I když náš repertoár nejde směrem avantgardním, jedná se také o složitý, ale zároveň zábavný proces. Tím, že se zmenší počet účinkujících, se zvýší náročnost jednotlivých partů a zároveň se ověří kvalita skladeb. Samozřejmě, že dojde i k určité transparentnosti, která někdy v orchestrálním zvuku zaniká. Zkrátka tady je každá nota důležitá a musí být na svém místě!

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.