úterý, 24. březen 2015

Allegretto Žilina - hudební svěžest pod slovenskými horami

Napsal(a) 

Alexandre Esperet, foto Claudia Hansen Alexandre Esperetfoto: Claudia Hansen

Již pětadvacet let je Žilina pořadatelem každoročního mezinárodního hudebního festivalu – přehlídky znamenitých mladých interpretů, laureátů předních evropských interpretačních soutěží. Pořadatelem této dramaturgicky i interpretačně vynikající akce je bratislavské Hudobné centrum, město Žilina, stejně jako Státní komorní orchestr Žilina, který po celý týden nabídne svůj koncertní sál mladým hudebníkům z celé Evropy. Město nebylo vybráno náhodou. Nejenom, že má vlastní orchestr, ale je zde i konzervatoř a tak mají mladí adepti koncertního umění příležitost slyšet své kolegy ze zahraničí. A využívají ji, jak se patří. Každý z festivalových večerů je vyprodán, nebo přinejmenším plně obsazen. Navíc, město není tak daleko od Bratislavy a okolí Žiliny je překrásné.

V loňském roce došlo k výrazné změně festivalového řádu. Jednak ke zkrácení jeho názvu – ze Středoevropského festivalu koncertního umění se stal festival Allegretto Žilina a odborná pětičlenná mezinárodní porota, udělující hlavní Cenu hudební kritiky (za nejvýraznější interpretační výkon), byla zrušena. Festival nebyl klasickou soutěží, porota spíše hodnotila celkový umělecký dojem na pódiu, dramaturgii koncertu, přičemž byla postavena před nelehký úkol porovnávat výkon např. akordeonisty, zpěvačky nebo dirigenta. Vítěz předešlých ročníků a další tři ocenění interpreti měli poté možnost vystoupit na významných hudebních akcích v Bratislavě a na Pražském jaru. 

Kristaps Bergs Kristaps Bergs

Festival sleduji už několik let a za celou tu dobu jsem se nesetkala s vyloženě slabým koncertem. Allegretto Žilina si drží vynikající interpretační úroveň a jeho devízou je mládí a nadšení zúčastněných hudebníků, se kterými se za pár let máme možnost setkat na předních evropských pódiích. To dokazuje mimořádnou péči festivalového managementu věnovanou výběru interpretů. V loňském roce vzpomeňme namátkou dánského akordeonistu Bjarke Mogensena, německého klavíristu Hinricha Alperse, ruského houslistu Andreje Baranova a zejména interprety závěrečného koncertu – ruskou houslistku Alenu Baevu, francouzského violoncellistu Victora Juliena-Laferrièra a bulharského dirigenta Jordana Kamdžalova, kteří společně se Státní filharmonií Košice posluchačům zprostředkovali tak ojedinělý umělecký výkon, že z něj byla vedle i odborná porota. Takto brilantně, s chutí, temperamentem, citem a nasazením zahraný koncert s náročnou dramaturgií – Stravinskij, Sibelius, Šostakovič, lze s přehledem nabídnout do kterékoli evropské koncertní síně.

Yordan Kamdzhalov, foto Amit Katzir Yordan Kamdzhalovfoto: Amit Katzir
Držitel loňské Ceny hudební kritiky, dirigent Jordan Kamdžalov, přijede jako vítěz loňského, posledního soutěžního ročníku i letos a společně se Symfonickým orchestrem Slovenského rozhlasu a klavíristou Antonijem Baryševským slavnostně ukončí i ročník letošní. Vedle čtyř orchestrálních koncertů, jsou součástí festivalové nabídky i komorní recitály, na nichž se představí kromě jiných např. německá varhanice Anna-Victoria Baltrusch (koncertní sál má k dispozici velmi pěkný nástroj), španělský klarinetista Pablo Barragán, litevský cellista Kristaps Bergs nebo francouzský perkusionista Alexandre Esperet. O sólové vystoupení na zahajovacím koncertě se společně se slovenskou sopranistkou Andreou Vizvári, podělí  přední český houslový virtuos Josef Špaček. K dramaturgii ještě dodejme, že pravidelně zařazuje skladby 20. století, včetně nejsoudobějšího repertoáru.

Festival Allegretto Žilina si již několik let udržuje velmi vysokou interpretační i uměleckou úroveň. Kromě vynikajících a stále ještě rutinou nepoznamenaných, přesto však již zralých hudebníků, je pozoruhodná i dramaturgie, ve které nechybí řada soudobých kompozic. Každý večer je tak přinejmenším příjemným kulturním zážitkem. Když k tomu přidáme i krásnou okolní přírodu Malé Fatry, návštěva festivalu Allegretto Žilina tak může být pěkně strávenou dovolenou. Detaily festivalového programu i hudební ukázky najdete na webových stránkách Hudobného centra www.hc.sk.

(13.-18.4.2015)

Lenka Nota

Skladatelka, muzikoložka, hudební publicistka a manažerka. Věnuje se propagaci soudobé hudby, její publicistická i tvůrčí činnost z většího dílu souvisí s tématy žen v umění. V roce 2017 dokončila svou první operu věnovanou největší české spisovatelce Boženě Němcové Jsem kněžna bláznů na libreto filmové dokumentaristky Olgy Sommerové. Od roku 1999 je zastupována ochranným svazem autorským OSA. V roce 1998 spoluzaložila ženskou skladatelskou skupinu HUDBABY. Skupina natočila dva kompaktní disky (HUDBABY, Čekám Tě!), které Lenka připravila také jako produkční. Jako hudební publicistka píše již od dob studií odborné články a recenze do časopisů Harmonie, Opus musicum, Hudobný život a Slovenská hudba. Jako externistka spolupracuje s ČRo Vltava, pro kterou pravidelně připravuje autorské pořady věnované soudobé hudbě a kulturnímu dění v České republice, na Slovensku a v Rakousku. O ženské skladatelské tvorbě v Čechách referovala mj. na konferencích věnovaných ženské tématice v Kasselu v Německu, ve Fiuggi v Itálii a v Kragujevaci v Srbsku. Od roku 2007 žije ve Vídni, kde působí jako korektorka ve vydavatelství Universal Edition, publicistka a skladatelka ve svobodném povolání. Pro časopis Harmonie píše od roku 1997.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.