PKF, Messiaen, Slavický a ptačí zpěv!

Na hledání paralel zdánlivě nesouvisejících oborů – vážné hudby a ptačího zpěvu – se v úterý 19. listopadu zaměří druhý koncert cyklu soudobé hudby Krása dneška, jejž pravidelně pořádá PKF – Prague Philharmonia (dříve Pražská komorní filharmonie). A nejen to. Hudební dílo Francouze Oliviera Messiaena typické svým meditativním nádechem a tvorba tuzemského autora Klementa Slavického, jehož rukopis lze označit za energický a dramatický, v podání hráčů orchestru PKF dají nahlédnout do tajů slučitelnosti obou skladatelů. Spojníkem mezi těmito světy se pak stane host, ornitolog a kurátor ptáků ZOO Praha Antonín Vaidl , který souvislost mezi hudbou a ptačím zpěvem uvede napříč obory.

Právě diskuze nad tématy, do jaké míry je třeba lidová píseň ovlivněna ptačím zpěvem nebo jak širokou škálu zvuků vytvářejí ptáci, kterou povede dramaturg cyklu Petr Kofroň s Antonínem Vaidlem, by měla paralely mezi hudbou a ptačí říší poodhalit. „Messiaen, jehož hudba občas připomíná Leoše Janáčka, studoval pro svoji tvorbu kromě rytmických řad také ptačí zpěv a Klement Slavický, jehož otec byl Janáčkův žák, často vycházel z moravského folkloru,“ přibližuje Petr Kofroň, co jej inspirovalo k výběru právě těchto autorů. Zajímavostí například je, že Messiaen, když byl během druhé světové války zajat v jednom slezském táboře, zkomponoval Kvartet pro konec času (1941), jehož třetí věta Tajemství ptáků explicitně stylizuje klarinet do podoby ptačího zpěvu coby symbolu čisté nevinné přírody.

Kromě umění hudebníků a příležitostného zapojení do diskuze si návštěvníci budou moci poslechnout také nahrávky ptačích zvuků, které sesbíral Antonín Vaidl, a sami hledat návaznosti na jednotlivé nástroje: „Zvuků ptáků je prakticky tolik, kolik je i ptačích druhů a poddruhů. A potom každý z těchto jedinců vydává speciální zvuky, které používá při různých příležitostech – během námluv využívají neomezenou škálu zvuků od dunění, přes bubnování až po velmi vysoké tóny. Zpěv hraje v ptačím životě různou roli, pro některé druhy je stěžejní z hlediska reprodukce a je tedy nezbytným předpokladem pro zachování druhu a pro některé je důležitý pouze coby prostředek k předvádění se. Také z hlediska vycvičitelnosti a schopnosti imitovat tóny či celé skladby se ptáci od sebe navzájem velmi liší,“ popisuje Vaidl.

[block background=“#e5e5e5″]Koncert se koná v Experimentálním prostoru Roxy – NoD, Dlouhá 33, Praha 1 od 19.30 hodin. Vstupenky v kategoriích za 150,- a 250,- Kč je možné zakoupit v kanceláři PKF – Prague Philharmonia, Husova 7, Praha 1 nebo na místě hodinu před koncertem. Studenti mají vstup zdarma. [/block]

Sdílet článek: