Pět mladých skladatelů a pět nových kompozic pro symfonický orchestr provedených v sále centra pro současné umění DOX+. Výchozí situace pro další uměleckou intervenci v Praze ze strany Ostravského centra nové hudby (OCNH). A hlavně povzbuzení mladých autorů psát pro symfonické těleso. „Komponovat pro velký orchestr je pro každého, hlavně mladého tvůrce, klíčový úkol, protože jsou to velká orchestrální díla, která zařadí skladatele do historie,“ říká Petr Kotík, umělecký ředitel OCNH, který stál za výběrem pěti evropských skladatelů.
Koncert se koná v úterý 15. listopadu v 19 hodin. Jedná se o v pořadí pátý ze série „Zásadních“ koncertů v DOX+ v organizaci OCNH. Účinkovat bude unikátní mezinárodní orchestr ONO – Ostrava New Orchestra, založený roku 2017. ONO se skládá ze špičkových mladých hráčů prakticky z celé Evropy a exceloval v řadě významných koncertů a provedení repertoáru hudby dneška, od mladých skladatelů po klasiky, jako například v monumentálním díle Prometeo Luigiho Nona nebo stěžejních skladbách pro velký orchestr Iannise Xenakise.
Nejmladší autorce je čtyřiadvacet, nejstaršímu jednačtyřicet; každý má za sebou jinou uměleckou zkušenost a každý z nich uplatňuje ke skladbě originální přístup. Prvním provedením svých orchestrálních skladeb tak vstupují tito skladatelé svým způsobem do dějin hudby: „Posledních několik měsíců byla moje práce jeden velký experiment. Z ničeho vzniká něco – člověk komponuje a učí se psát pro různé nástroje v orchestru. Bavilo mě to hodně, občas se ale dostavila i frustrace. A též jsem se hodně naučila. Potvrdila jsem si, že když se do něčeho seriózně pustím, zvládnu cokoliv – to jsem o sobě ještě před rokem nevěděla. Doufám, že mí přátelé z ONO zahrají skladbu s radostí. O nic jiného nejde,“ uvedla španělská skladatelka a houslistka María de Grandi Ruzafa (*1998) pro říjnové vydání online magazínu Headliner. Název její skladby Otesánek /Fairytale no. 1/ je odkazem na jednu z nejznámějších českých pohádek. Zároveň však reprezentuje „ekogotickou“ estetiku: je ztělesněním viny, úzkosti a stresu plynoucího z ekologických problémů, klimatické krize a také pandemické éry – stručně řečeno: doby, v níž všichni žijeme.
„Nabídkou k napsání nové skladby pro ONO – Ostrava New Orchestra jsem byl polichocen a zároveň nadšen, protože je to poprvé, co mám příležitost psát pro orchestr,“ říká italský skladatel, saxofonista a etnomuzikolog Christian Ferlaino (*1981). Jeho novou kompozici Synthetics 1 – Floating charakterizují kontrastní přístupy k tempu a melodická linka, která se „vznáší“ nad orchestrem. Ve svých skladbách často zkoumá výrazový potenciál improvizované hudby: vedle klasické kompozice má bohaté zkušenosti s jazzem – jako autor i interpret – a vedle toho se věnuje teoreticky jako vědec i prakticky jako hráč na dudy tradiční lidové hudbě z oblasti střední Kalábrie.
Pětici autorů doplní český skladatel a interdisciplinární umělec Ian Mikyska (*1994) se skladbou inspirovanou čínskou a japonskou kaligrafií, ve Španělsku žijící slovenský skladatel Adrian Demoč (*1985), jehož nové kompozici dominuje jedna melodická linka zvukově připomínající popínavou rostlinu, a estonská skladatelka Liisa Hirsch (*1984) se skladbou Canvas z roku 2019, kterou přepracovala a rozšířila pro symfonický orchestr. Zajímavosti z jejich tvorby uveřejníme v příští tiskové zprávě. Mezinárodní orchestr mladých ONO – Ostrava New Orchestra se skládá ze studentů a absolventů evropských hudebních akademií. ONO doplní sólisté Irvin Venyš (klarinet) a Martin Opršál (perkuse), provedení všech skladeb bude řídit dirigent Petr Kotík.