pondělí, 12. listopad 2018

Overheating v LA: Hudbu Miroslava Srnky zahraje Los Angeles Philharmonic

Napsal(a) 

Miroslav Srnka, foto Vojtěch Havlík Miroslav Srnkafoto: Vojtěch Havlík

Českého skladatele Miroslava Srnku čekají v příštích dnech hned dvě světové premiéry. První z nich proběhne v úterý 13. listopadu v Koncertní hale Walta Disneyho v americkém Los Angeles. Skladbu Overheating (Přehřívání) pro osmnáctičlenný ansámbl provede Los Angeles Philharmonic pod vedení Susanny Mälkki. Na mimořádném večeru evropské avantgardy bude uvedena vedle čtyř dalších světových premiér současných autorů na objednávku kalifornského orchestru: Francesca Filidei, Arnulfa Hermanna, Lotty Wennäkoski a Yanna Robina. Srnkova kompozice vznikla u příležitosti sta let losangeleské filharmonie i samostatnosti Československého státu, skladatel však zároveň v programu upozorňuje na dráždivé problémy současného světa: „Oslavujeme vlajky, zatímco vše okolo nás se rozpaluje. Oslava je radost z odpovědnosti – odpovědnosti ptát se: Jde nám víc o ty vlajky nebo o to horko?“ V České republice bude skladba poprvé uvedena 29. května 2019 v rámci Pražského jara. V Rudolfinu ji zahraje Ensemble Intercontemporain v čele s Julienem Leroyem.

Již tuto neděli pak čeká české publikum světová premiéra Srnkovy skladby Triggering pro sólové cembalo. Byla napsána přímo pro Mahana Esfahaniho, který ji 18. listopadu uvede na festivalu Contempuls Night v pražském uměleckém centru DOX. Doprovodný text vysvětluje výběr nástroje i myšlenkové pozadí skladby s názvem do češtiny nepřeložitelným: „Cembalo je opravdová výzva. Jeho podstata je velmi historická: tóny bez barevných nebo dynamických změn. Mechanismus cembala buď o strunu trsne, anebo netrsne. 0 nebo 1. Velmi digitální. A najednou velmi současné.“ V každé z osmi částí má interpret předepsané detailní instrukce včetně různých metod a technik, jimiž skladbu vytváří v reálném čase: abecedu melodických modelů, z nichž skládá jméno blízké osoby; tónové řady, na nichž staví akordy či různé způsoby souhry obou manuálů. „Každý tón se stává výstřelem. A pak je tu čas mezi jednotlivými výstřely. Tento čas může být politický, společenský, soukromý, metaforický, sportovní, humorný, existenciální, klimatický. V této skladbě se snažím vytvářet různé takové časy.

Jan Borek

Student olomoucké hudební vědy a filosofie. Bývalý klavírista, současný kytarista, skladatel, překladatel a držitel ocenění z mezinárodní skladatelské soutěže Maurice Ravela 2015. Přispívá do Harmonie, HIS Voice či akademického časopisu Musicologica Olomucensia. Věnuje se především progresivnímu rocku a soudobé klasické i experimentální tvorbě, zároveň sleduje mnohé současné avantgardní a okrajové proudy.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.