Osmnáct hodin hudby a Feldmanova opera: Ostravské dny v srpnu podesáté

Jubilejní 10. bienále festivalu nové a experimentální hudby Ostravské dny má na programu celkem dvanáct koncertů a jeden osmnáctihodinový maraton. Jako v minulých ročnících i letos přinese výběr světové avantgardní a experimentální tvorby současnosti, premiéry nových kompozic psaných přímo pro festival, návraty k začátkům hudební avantgardy i celou řadu zvukových happeningů v podání špičkových interpretů. Součástí festivalu je také vzdělávací Institut, který je mezinárodním pracovním prostředím pro skladatele a interprety pod vedením hudebních osobností z celého světa. Ostravské dny 2019 navštíví 22. až 31. srpna prostory Trojhalí Karolina, Dolní oblasti Vítkovice, Divadla Jiřího Myrona, ostravské katedrály i Dolu Michal.

Dlouhý večer, náročnou noc a kus dalšího dne budou mít před sebou návštěvních na celkem čtyřech scénách nově opraveného Divadla Jiřího Myrona z pátku 23. na sobotu 24. srpna. Osmnáctihodinový maraton hudby zahájí na parkovišti před divadlem a katedrálou Koncert pro 9 Harley Davidsons, trubku a syntezátor Dietera Schnebela v koncepci skladatelky a experimentální performerky Steffi Weismann. Následovat bude skladba Julia Eastmana Evil Nigger pro čtyři koncertní křídla v nastudování Josepha Kubery, sóla hráčů Ostravské bandy s kompozicemi současných skladatelů, dále díla Petra Kotíka či Klaase de Vriese. Slavnou skladbu In C Terry Rileyho provede Canticum Ostrava společně s Ostravskou bandou, čtyřhodinový úryvek skladby Inner Cities Alvina Currana uvede klavírista Daan Vandewalle a zazní i legendární Composition 1960 #7 La Monte Younga. Pětihodinový kus For Philip Guston Mortona Feldmana v podání S.E.M. Ensemble pak uzavře celý maraton v půl sedmé ráno.

Festival však začne již ve čtvrtek 22. srpna komorním koncertem a multimediálními příspěvky mladých skladatelů. Po Maratonu v Divadle Jiřího Myrona následuje v sobotu ještě Minimaraton elektronické hudby v dramaturgii Petra Vrby a Martina Klimeše. Neděle 25. srpna bude ve znamení hudebního kolokvia (moderuje Boris Klepal) a prvního orchestrálního koncertu (světová premiéra Petra Cíglera a velkých orchestrálních skladeb Chayi Czernowin, Isabel Mundry, Petra Kotíka a dalších). V pondělí 26. 8. vystoupí Ostravská banda a zazní světové premiéry hudby Richarda Ayrese a Christiana Wolffa, včetně děl Salvatora Sciarrina a Frederica Rzewskeho i mladých skladatelů Institutu Ostravských dní. Úterní koncerty se budou odehrávat v Katedrále Božského Spasitele v Ostravě a ve finále nabídnou účast na skladbě Symphonie – “Monotone-Silence”, jejímž autorem je Yves Klein. Ve středu 28. 8. poprvé vystoupí v ČR klasicko-jazzová formace Studio Dan z Vídně, pozdní večer bude věnován orchestrálnímu programu Slyšet mikrotonálně, na němž v české premiéře zazní dílo Marca Sabata nebo světová premiéra pro tárogató Rafaela Nassifa i legendární Diamanty Alvina Luciera pro tři orchestry. Ve čtvrtek 29. 8. se představí kanadský Quatuor Bozzini. Jedním z očekávaných vrcholů Ostravských dnů bude v pátek 30. 8. opera Neither amerického skladatele Mortona Feldmana za hostování Symfonického orchestru Českého rozhlasu, který ve světové premiéře nastuduje také nové dílo Petra Bakly. Na závěr festivalu jsou v plánu dva koncerty, na nichž své nové dílo představí např. Michal Rataj, zazní v Čechách nikdy neuvedené dílo Miroslava Srnky i skladba Bernharda Langa DW28 „Loops for Davies” pro virtuózního basklarinetistu Garetha L. Daviese.

Sdílet článek: