Osm bicistů zahraje na plechovky, hodinové pružiny i květináče. Tři z pěti skladeb zazní v české premiéře

První koncert svého druhu v historii brněnské filharmonie čeká posluchače ve středu 24. ledna. Sóla se totiž ujmou nástroje, které obvykle bývají ukryté vzadu za orchestrem. Osm bicistů obsadí část hlediště, posluchači budou sedět v jejich blízkosti a také na podiu. „Kromě klasických nástrojů hrajeme například i na velké plechovky, brzdové kotouče, hliněné květináče, železné trubice, struny od kontrabasu nebo třeba hodinářské bicí péro, což je pružina z pendlovek,“ uvedl šéf bicistů Filharmonie Brno Lukáš Krejčí.

V úvodní skladbě večera se představí postupně všech osm bicistů. Koncert otevře česká premiéra skladby 24 Loops francouzského skladatele Pierra Jodlowského zkomponovaná na principu nabalující se melodie. V hledišti bude rozmístěna sestava bicích nástrojů, kolem které se všichni vystřídají a díky nahraným smyčkám vytvoří před závěrečnou improvizací hutný zvuk. Výsledkem je meditativní až hypnotický charakter díla.

Následuje Psalmus Niger brněnského skladatele Miroslava Ištvana, a to téměř na den přesně padesát let od své premiéry, kterou tehdy provedli bicisté Filharmonie Brno v sále Besedního domu. Ištvan ve skladbě pracuje s rytmy západní Afriky. „Afronegerská hudební kultura je plná rytmické rozmanitosti a barevnosti,“ popsal kdysi svoje dílo autor. Skladba je rozčleněna do dvou přibližně tříminutových vět, které mají poněkud rozdílný, kontrastní charakter daný samotnou instrumentací. Pojítkem je rytmické bubnové ostinato či marimbový a xylofonový refrén.

Foto: Filharmonie Brno

Mezinárodně uznávanou litevskou skladatelku Ramintu Šerkšnytė představí skladba Idée fixe (česká premiéra). Jak název napovídá, je postavena na opakujícím se motivu s rostoucí dramatičností, kterou utnou až burácející bubny následně končící v tichu. Na minimalismus Šerkšnyté naváže minimalismus Estonce Arvo Pärta ve skladbě Fratres. „Patří k jeho nejslavnějším dílům, o čemž svědčí i několik variant s odlišnými instrumentacemi od komorního obsazení přes orchestrální se sólovými houslemi až po provedení hudebníky zaměřujícími se na historicky poučenou interpretaci,“ uvedl publicista Jiří Čevela.

Opakem k Pärtově klidu a meditaci je závěrečná skladba prodchnutá indonéským gamelanem a divokými rytmy. Koncert pro housle a orchestr bicích nástrojů amerického autora Lou Harrisona zazní v české premiéře a bicisty v něm doplní houslista Milan Paľa. „Jedná se o jedinečné dílo v použití instrumentace a strhující co do posluchačského zážitku,“ zdůraznil Čevela s tím, že kromě tohoto díla zazní v české premiéře i skladba Jodlowského a Šerkšnyté.

Ištvanovu a Harrisonovu skladbu bude dirigovat Martin Opršál, vedoucí Katedry bicích nástrojů JAMU, která letos slaví čtyřicet let, a zároveň člověk, u kterého (s výjimkou houslisty Milana Paľy a bicisty Maximiliana Joppa) studovali všichni interpreti večera, tedy Lukáš Krejčí, Petr Hladík (Filharmonie Brno), Anežka Nováková a Martin Kučík (Orchestrální akademie Filharmonie Brno), Adéla Spurná, David Paša a Jakub Kub. Vyprodanému koncertu předchází setkání s bicisty, které povede dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Koná se od 18.00 v ředitelském salonku Besedního domu a může na něj přijít každý, kdo má vstupenku na koncert. Kapacita je omezena, místo se dá rezervovat na adrese [email protected].