Národní divadlo moravskoslezské zahajuje 104. sezonu dvěma galavečery s ochutnávkou programů čtyř souborů

Čtyři soubory Národního divadla moravskoslezského vstoupí do nové sezony dvěma zahajovacími galavečery 3. a 4. září, během nichž divákům nabídnou „ochutnávky“ všech novinek a ukázky stálic repertoáru. „Vracíme se ke konceptu úspěšně vyzkoušenému v roce 2019 – zahajovací večery se budou odehrávat v obou našich velkých divadlech. Začneme v Divadle Antonína Dvořáka, kde je doma především opera, ale také činohra a balet. Druhá část večera se odehraje v Divadle Jiřího Myrona, kde je doma především muzikálový soubor,“ rozvedl ředitel NDM Jiří Nekvasil. Dva programy, dvě divadla, jedno vstupné.

V nadcházející sezoně nastudují čtyři soubory NDM celkem 17 nových premiér. Kromě Divadel Antonína Dvořáka a Jiřího Myrona a komorního Divadla „12“ ožije poprvé divadelní produkci také slavnostní sál v patře Divadla Jiřího Myrona. Mottem sezony je Světlo prochází tmou. „Vzniklo samozřejmě v souvislosti s událostmi, které se ve světě dějí, především mám na mysli napadení Ukrajiny Ruskem, ale také jsme se zamýšleli nad tím, čím má umění lidem být – a ono má být tím světlem,“ přiblížil ředitel Jiří Nekvasil.

Soubor opery NDM v pěti premiérách představí sedm nových titulů od baroka až po 20. století. Soubor činohry připraví šest nových premiér, muzikál rozšíří svou nabídku o čtyři nové tituly, balet o dva. Baletní soubor má programovou změnu – místo plánovaného Peera Gynta choreografa Johana Ingera nabídne divákům choreografii Hora izraelského tvůrce Ohada Naharina.

Činoherní soubor sezonu NDM zahájí první řádnou premiérou – 17. září uvede komedii Toma Stopparda Bouřlivá plavba. Dne 22. září uspořádáme dlouholeté sólistce, první dámě ostravské opery Evě Dřízgové-Jirušové, narozeninový gakoncert,“ doplnil nejbližší plány 2022/2023 Jiří Nekvasil. „Kromě novinek samozřejmě zůstávána repertoáru na pět desítek inscenací, s některými z nich se v sezoně rozloučíme,“ doplnil ředitel.

Jako průvodce 104. sezonou Národního divadla moravskoslezského jsme si určili motto Světlo prochází tmou. Do doby postcovidové, pro kterou jsme připravovali tuto sezonu s nadějí, že to nejhorší máme za sebou, vstoupila 24. února 2022 do evropského prostoru událost, kterou jsme si nedokázali v této síle představit, a nechtěli jsme si její reálnou možnost připustit. Začala brutální neomluvitelná ruská vojenská invaze na Ukrajinu. Ruské bezohledné, nečekané (i když vlastně očekávatelné) přepadení nezávislého respektovaného demokratického státu není ničím jiným než porušením veškerých mezinárodních dohod a práva. Ruský bezohledný imperialismus opět ukázal svou pravou tvář doprovázen svou lživou, pokryteckou propagandou. Útok na nezávislou Ukrajinu se týká i nás! Do našeho evropského prostoru na východě vstoupila tma prosycena krví a spáleninou. To vše se děje pár set kilometrů od naší země, našeho města, od našeho divadla,“ říká ředitel NDM Jiří Nekvasil.

Opera NDM se hned třemi ze svých celkem pěti premiér přibližuje k roku České hudby 2024. Ve Smetanovském operním cyklu Ostrava 2024 se diváci dočkají nových inscenací Prodané nevěsty a Dalibora. Prodanou nevěstu připravuje NDM v koprodukci se Slovinským národním divadlem v Lublani, kde je úspěšnou součástí repertoáru od své premiéry v lednu 2019. Dalibora pak uvede v koprodukci s Divadlem J. K. Tyla v Plzni a do Plzně poputuje inscenace Massenetovy Manon. „Jsem rád, že po delší době u nás operu (právě Smetanova Dalibora) nastuduje dirigent Robert Jindra, někdejší hudební ředitel naší opery a dnes nastupující hudební ředitel Opery Národního divadla v Praze. V roce 2024 (v Roce české hudby a roce Smetanových výročí) pak ve dvou časových úsecích nabídneme divákům všech osm Smetanových dokončených oper. Cyklus Opery terezínských skladatelů doplní večer dvou jednoaktových oper těšínského rodáka Viktora Ullmanna Rozbitý džbán a Císař Atlantidy v novém českém překladu Jaromíra Nohavici,“ přiblížil novinky dvou významných pokračujících projektů ředitel NDM Jiří Nekvasil.

Po 10 letech se objeví na našem jevišti další opera Richarda Wagnera. Nejen jako připomenutí 210. výročí skladatelova narození, ale hlavně pro jeho nadčasovou genialitu, díky které patří jeho díla k pilířům evropské kultury. Jeho Tannhäusera uvedeme také jako paralelu ke Smetanovu Daliborovi. K začátkům opery nás dovedou díla Claudia Monteverdiho a Henryho Purcella v komorních prostorech Divadla „12“ a ve slavnostním sále Divadla Jiřího Myrona. Komorní operní inscenace vzniká v rámci projektu Operní akademie Ostrava. Právě Purcellovou operou Dido a Aeneas poprvé oživíme divadelní produkcí slavnostní sál v Divadle Jiřího Myrona,“ uzavřel Jiří Nekvasil.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější