Moravský podzim zahájí Glassova opera za účasti Suzanne Vega

Ve čtyřech dnech zazní hudba Bohuslava Martinů. Kromě jeho písní v Besedním domě, slavných brněnských vilách a v kostele dostane prostor i scénická hudba k Gidově hře Oidipus. Ta byla doposud provedena živě pouze jednou, a to v roce 1938 v rozhlase. Na divadelních prknech ji festival představí poprvé. Jedná se tedy o světovou premiéru, která je v rukou režiséra Marka Thera z platformy Terén, jež se podílela na vzniku inscenace. Scénická podoba představení rozvine původní rozhlasový formát a v propojení hudební a dramatické složky zdůrazní sílu díla Martinů ve vychýlené divadelní podobě se symbolickým rozměrem.

Suzanne VegaDo Brna se sjedou i světové hvězdy – například klavíristé Piotr Anderszewski Basilejským komorním orchestrem a Alexandre Tharaud, který představí hudbu z komnat versaillského zámku. Po dvou letech se vrátí David Greilsammer, tentokrát jako dirigent souboru Geneva Camerata. Hudebně-taneční projekt Tanec Slunce je kritiky považován za jeden z vrcholných počinů ve světě současného tanečního umění. Zvolená koncepce klade na instrumentalisty i na dirigenta značné nároky nejen ve smyslu koordinace hry a tanečního pohybu, ale i v nutnosti hrát zpaměti.

Jedním z jubilujících autorů, které festival připomene, bude Mieczyslaw Weinberg, od jehož narození uplyne v prosinci 100 let. Originalita a hloubka jeho operních, symfonických a komorních děl přitom začíná být doceňována teprve v posledních letech. Moravský podzim uvede všechny jeho sonáty pro housle a klavír v podání Milana Paly a Ladislava Fančoviče. Z těchto koncertních provedení poté vznikne nahrávka.

Na závěrečném vystoupení společně oslaví své pětasedmdesátiny dvě výrazné osobnosti současné světové hudby: šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies a maďarský dirigent, skladatel a pedagog Peter Eötvös. Besední dům se tak stane dějištěm unikátního a neopakovatelného setkání. Eötvös bude dirigovat skladby, které jej ovlivnily, Davies sklady Eötvösovy, například jeho dílo Seven věnované památce sedmi obětí havárie raketoplánu Columbia. Devětačtyřicet hudebníků je při něm rozděleno do sedmi skupin. Až na sólové housle, které jsou na pódiu, je dalších šest rozmístěno po sále – jako sedm satelitů nebo duší znějících a vznášejících se ve vesmíru.

„Padesátka vybízí k ohlédnutí. Nechceme být ale pouze retrospektivní, nýbrž v kořenech festivalu hledat nové impulzy,“ shrnuje pozvání na letošní ročník dramaturg Vítězslav Mikeš.

Sdílet článek: