Hudba jako řeč a řeč jako hudba. Contempuls uvede nový scénický tvar Martina Smolky

Desátý ročník festivalu současné hudby Contempuls se letos uskuteční ve dvou dnech. Poslední listopadovou a první prosincovou neděli (24. 11. a 1. 12.) bude v pražském multifunkčním sále DOX+ znít nová hudba Martina Smolky, Jakuba Rataje nebo Benta Sørensena.

K pilířům dramaturgie patří první české uvedení společného scénického díla skladatele Martina Smolky a režiséra a libretisty Jiřího Adámka Vor dem Gesetz (Před zákonem), podle stejnojmenné povídky Franze Kafky. Skladatel Martin Smolka a režisér a libretista Jiří Adámek se setkali už v roce 2014 při společné práci na opeře Sezname, otevři se! Na zhudebnění povídky Před zákonem přizvali také sedmičlenný německý ansámbl současné hudby ascolta a společně vyvinuli scénický tvar na pomezí koncertu, divadla a instrumentální opery, ve kterém je cílem pojetí „hudby jako řeči“ a „řeči jako hudby“. Veškerou jevištní akci obstarají samotní instrumentalisté, kteří hrají na své obvyklé nástroje, rozeznívají různé objekty rozmístěné na pódiu (nenástroje, jak je nazývá Martin Smolka), mluví a zpívají. Premiéra hodinu trvajícího díla se konala letos v květnu v rámci prestižního festivalu Wittener Tage für neue Kammermusik v Německu.

 

Na objednávku festivalu napsal novou skladbu nazvanou IOI Jakub Rataj, japonská klavíristka Satoko Inoue zase v premiéře uvede dosud neprovedenou část klavírního cyklu For Piano Luboše Mrkvičky. Zazní také poslední klavírní dílo klasika americké avantgardy Mortona Feldmana, nazvané podle mezopotámských ruin, Palais de Mari nebo Sight Rythmics japonského skladatele Jo Konda. Na festival se vrátí norský akordeonista Frode Haltli, tentokrát jako člen souboru POING, se kterým uvede hudbu Maji Ratkje a vůbec poprvé také suitu ze skladby The Four Seasons Benta Sørensena.

Sdílet článek: