Festival hudebního divadla Opera již po patnácté

15. ročník Festival hudebního divadla OPERA 2022 se uskuteční od 16. ledna do 29. března 2022. Své inscenace v Praze nabídnou operní soubory z celé České republiky i ze Slovenska, představení stálých operních domů i tentokráte doplní produkce vzniklé nezávisle na tradiční operní síti divadel. Většina představení se opět odehraje na scénách Národního divadla, festival ale expanduje i do dalších divadelních i nedivadelních prostor.

Festival Opera, který tradičně pořádá Jednota hudebního divadla, je společnou akcí všech divadel, a to z pohledu ekonomického i uměleckého. Národní divadlo, které je hlavním partnerem festivalu, dává své operní domy k dispozici za nekomerčních podmínek, mimopražským divadlům se dostane úhrady jen části nákladů na představení. Základem přehlídky jsou od počátku představení operních souborů z českých, moravských a slezských divadel zřizovaných státem nebo obcemi. Je to především jejich festival, a proto i rozhodnutí, jakou inscenací se prezentují, je od prvního ročníku zcela na vedení divadel: je na nich, aby se pochlubili tím, co je pro ně typické, co považují ze své nedávné tvorby za nejzajímavější, ať už dramaturgicky či inscenačně.

15. ročník festivalu celkem zahrnuje devatenáct inscenací: operní klasiku, málo známé tituly i novinky. Nabízí operní díla od Mozarta až po současnost. Z pozapomenutých či méně hraných titulů se mohou diváci těšit např. na Donizettiho operu Roberto Devereux v titulní roli s Evou Bodorovou či na Boitova Mefistofela ve výtvarně efektní i spirituálně zaměřené inscenaci Tomáše Ondřeje Pilaře. V Ostravě režisér Ondřej Havelka nastudoval komickou operu Jaroslava Křičky Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší, dílo odrážející Havelkovi tak blízký hudební svět 20. let 20. století.

W. A. Mozart: Figarova svatba, Slezské divadlo Opava, foto Tomáš Ruta

Ambicí Jednoty hudebního divadla, pořadatele festivalu, je nabídnout co možná nejširší obrázek českého operního divadla, festival tak zahrnuje také projekty vzniklé nezávisle na tradiční operní síti divadel. Pravidelně se festivalu účastní Ensemble Opera Diversa (tentokráte s hravými tituly pro děti), Ensemble Damian (po loňském, velmi úspěšném provedení volné rekonstrukce Monteverdiho opery L’Arianna představí autorský projekt Tomáše Hanzlíka nazvaný Piráti) a Opera Povera (s dalším komorním projektem). S originálními projekty opět přicházejí Opera studio Praha, Run OpeRun, Hausopera nabídne další site-specific akci. Reprízu na festivalu bude mít i inscenace nastudovaná v roce 2020 v Ostravě v rámci festivalu NODO (Svadba).

Festival již od roku 2015 připomíná, že operní soubory z České i Slovenské republiky i po rozdělení Československa patří do jednoho společného divadelního kontextu a že mezi českým a slovenským divadlem stále existují významné vazby. Dvě slovenská divadla letos nabídnou české tituly – Slovenské národné divadlo inscenaci Dvořákovy opery Čert a Káča, banskobystrická Štátna opera inscenaci Foersterovy Evu.

Jaroslav Křička: Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší, Národní divadlo moravskoslezské, foto Martin Popelář

Nabídka je pestrá nejen z dramaturgického hlediska, festival nabídne i různé náhledy na to, jak dnes inscenovat operu. Městská divadla sice nyní nepřicházejí s inscenacemi, které by se tak výrazně, provokativně vymezovaly vůči tradici, jak tomu bylo při minulém ročníku, ale ani tentokráte samozřejmě nebudou chybět originální jevištní interpretace děl. 16. ledna festival začíná poetickou i vtipnou inscenací Janáčkových Příhod lišky Bystroušky týmu Martin DoubravskýLinda Keprtová, v minulých letech opakovaně oceněný jak porotou kritiků, tak v divácké anketě (inscenace Foersterovy Evy a Massenetovy Thaïs, Rachmaninovy aktovky Lakomý rytíř), v titulní roli s Lívií Obručník Vénosovou, která dvakrát po sobě získala cenu diváků za mimořádnou interpretaci role.

Festival je prezentací jednotlivých souborů a jejich „hvězd“. Na 15. ročníku festivalu dále vystoupí Jana Šrejma Kačírková (v českobudějovické inscenaci Mefistofela), místní opory souborů, na které festival upozorňuje od jejich divadelních začátků – Emilii Marty v plzeňské inscenaci zpívá Ivana Veberová, která na festivalu poprvé vystoupila ve třiadvaceti letech. V olomoucké inscenaci Lovců perel a v opavské inscenaci Figarovy svatby diváci poznají pozoruhodné představitele nejmladší generace, mj. Daniela Matouška, Helenu Beránkovou, Daniela Kfelíře, Evu Benett, Markétu Klaudovou, Vojtěcha Pelku.

Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky, Divadlo F. X. Šaldy Liberec, foto Karel Kašák

Výjimečné festivalové výkony budou opět oceněny tzv. Libuškami – čestnými cenami festivalu. Odborníci (porota kritiků) i diváci (prostřednictvím ankety) budou vybírat nejlepší festival inscenaci a oceňovat mimořádné pěvecko-herecké výkony.  Jednu cenu opět udělí ředitelka festivalu.

Vstupenky na představení na scénách Národního divadla jsou již v prodeji, předprodej vstupenek na všechna ostatní představení začne v prvním lednovém týdnu v roce 2022. Po vybraných představeních se navíc uskuteční debaty publika s inscenátory a interprety.

Sdílet článek: