Dirigent Jakub Hrůša je ve finále International Classical Music Awards

Šéfredaktoři světových hudebních časopisů a zástupci mezinárodních kulturních institucí vybrali pro finálové kolo nominací na ceny ICMA nahrávku Brucknerovy 4. symfonie, kterou Jakub Hrůša pořídil ve spolupráci s Bamberskými symfoniky u společnosti Accentus Music. Ocitl se mezi třemi nejlepšími interprety v kategorii Symfonická hudba. Vítězové budou známi 18. ledna 2022.

Nahrávka Brucknerovy 4. symfonie, která vznikla během loňského listopadu, je unikátní v tom, že obsahuje všechny tři verze tohoto díla, které Bruckner postupně přepracovával, a posluchač je může porovnávat. Raritní komplet obsahuje i bonusové CD obsahující fragmenty tzv. „přechodných“ verzí symfonií, které se normálně nenahrávají, a odložené finále „Volksfest“.

Symfonii se přezdívá také „Romantická“ a je velice srozumitelná, inspirovaná přírodními motivy.  Ačkoliv se okamžitě stala velice oblíbenou, autor sám ji třikrát revidoval. Posluchač nového CD se může sám rozhodnout, zda pozdější verze je opravdu lepší než dřívější, a třeba si i položit otázku po smyslu a způsobu tvorby. „Bamberští symfonikové jsou pro interpretaci hudby Antona Brucknera ideální, protože s ní mají velké zkušenosti a mají ji velmi rádi,“ tvrdí Jakub Hrůša a vysvětluje: „Geneze nahrávky byla taková, že jsem se rozhodoval, kterou verzi zahrát na koncertě, a vybral třetí. Pak mi bylo líto pominout i ty ostatní a navrhl jsem, abychom vše nahráli. Chceme, aby pokud možno každá naše nahrávka standardního repertoáru měla dramaturgicky nějakou přidanou hodnotu. Po kompletu čtyř symfonií Johannesa Brahmse konfrontovaných bezprostředně se čtyřmi posledními symfoniemi Antonína Dvořáka je tohle další počin takového typu. Postupovali jsme v nejužším kontaktu s vydavatelstvím Brucknerovy společnosti a hlavně s předním americkým muzikologem Benjaminem Korstvedtem, který stojí za nejnovějšími vydáními Brucknerových děl. Ten napsal také průvodní slovo do bookletu.

Dirigent Jakub Hrůša se do nejužšího finále International Classical Music Awards probojoval i loni, a to s nahrávkou Mé vlasti, která vznikla taktéž ve spolupráci s Bamberskými symfoniky.

Dalšími finalisty v kategorii Symfonická hudba jsou nahrávka Mahlerovy Symfonie č. 7 (Bayerisches Staatsorchester, Kirill Petrenko) a Serenády W. A. Mozarta v podání Berlin Barock Solisten s Reinhardem Goebelem.

Soutěž International Classical Music Awards (ICMA) je od roku 2011 každoročně otevřena všem audio a audiovizuálním nahrávkám vydaným v daném období ke komerčním účelům s mezinárodní distribucí. Členy poroty jsou šéfredaktoři prestižních hudebních časopisů a zástupci významných kulturních institucí z Německa, Turecka, Belgie, Maďarska, Chorvatska, Velké Británie, Itálie, Švýcarska, Ruska, Lucemburska, Polska, Finska, Rakouska a Španělska (Crescendo, Andante, Musica, Pizzicato, Das Orchester, Scherzo, Musik & Theater ad.). Ceny se udělují celkem v šestnácti kategoriích. Porota oceňuje u nominovaných nahrávek kromě výjimečného uměleckého přednesu i nápaditost ve výběru repertoáru.

Sdílet článek: