Brno na úvod sezony: Zazní Bartók nebo Japonec Hisaishi, v centru dění bude žena

Filharmonie Brno ve čtvrtek zahájí svou 64. sezonu. Na koncertě, který povede šéfdirigent Dennis Russell Davies, zazní hudba Johannesa Brahmse, Bély Bartóka a Joea Hisaishiho. „Naše město se těší geograficky a ekonomicky jedinečnému postavení mezi Prahou a Vídní a náš program pro novou sezonu jasně podporuje silnou pozici, kterou brněnský kulturní život zaujímá ve svém mezinárodním regionu,“ říká Davies.

V úvodu večera zazní Brahmsova První symfonie, která nezapře spřízněnost s Beethovenem, někdy se o ní mluví jako o brahmsovské transformaci jeho Osudové nebo jako o Beethovenově Desáté. „Ve finále se v lesních rozích rozezní téma označované jako pozdrav Claře Schumannové, k níž Brahms choval hluboký cit, a poté se objevuje téma silně připomínající melodii ze závěrečné věty Deváté,“ uvádí dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Dennis R. Davies, foto Andreas H. Bitesnich

Po pauze zazní Bartókův Klavírní koncert č. 3, jedno z jeho posluchačsky nejvstřícnějších děl. „Bartók jím chtěl vzdát hold své ženě Dittě a zároveň ji koncertem zaopatřit. Pomýšlel na to, že Ditta bude koncert hrát a tím si zlepší finanční situaci. Tomu odpovídá i pojetí sólového partu, jenž svou niterností a noblesou stojí v kontrastu k barbarskému stylu předchozích klavírních koncertů a vrací se k vyváženému využití klavíru jako nástroje melodického, rytmického a virtuózního,“ uvedl Mikeš. Koncert přednese Elisabeth Leonskaja, která jako sólistka vystoupila prakticky se všemi nejvýznamnějšími orchestry světa, vydala řadu ceněných (její CD Paris označila porota International Classical Music Awards jako Sólová nahrávku roku 2014).

 

Na závěr večera čeká posluchače skladba DA. MA. SHI. E od Joe Hisaishiho. „Je velmi veselá a pozitivní, utkána z kombinací osmi modelů vygenerovaných z úvodního motivu prvních houslí. Proměny barvy zvuku vyvolávají přechody mezi tóninami A dur a H dur, zvýrazněné intenzivními vpády žesťových nástrojů. Ve druhé polovině skladby se k tkáni motivů přidává chorál v žesťových nástrojích, který dodává závěru patřičný tah,“ popsal svoje dílo Hisaishi, který proslul zejména jako autor filmové hudby. Je podepsán pod zhruba osmi desítkami snímků (Princezna Mononoke, Cesta do fantazie ad.).

Sdílet článek: