Ve dnech 27. a 28. ledna si připomeneme výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta ve Stavovském divadle, kde sám geniální skladatel řídil provedení svých děl. Během večera zazní předehra k opeře Don Giovanni, Koncert pro klavír a orchestr č. 24 c moll a Symfonie č. 38 D dur „Pražská“. Záznam koncertu odvysílá 6. února ČT art.
Program bude probíhat pod taktovkou mladého rakouského dirigenta Christopha Koncze ve spolupráci s Orchestrem Národního divadla. Christoph Koncz už od čtyř let projevuje výrazný hudební talent jako houslista a v posledních letech rovněž jako dirigent působící u špičkových orchestrů. „Skladby, které zahrajeme, ukazují neuvěřitelnou emocionální hloubku zralého Mozarta,“ upozorňuje Christoph Koncz. „V tomto divadle měla premiéru jak předehra Don Giovanniho, tak Pražská symfonie a Klavírní koncert c moll patří k nejúžasnějším autorovým dílům.“
Sólistou Koncertu pro klavír a orchestr č. 24 c moll bude americký klavírista Robert Levin, jehož specializací je právě dílo Wolfganga Amadea Mozarta. Během své bohaté umělecké dráhy spolupracoval na mnoha světových pódiích s vynikajícími dirigenty a orchestry. Nahrál všechny Mozartovy klavírní koncerty a sonáty a během své kariéry provedl veškerou jeho komorní hudbu s klavírem. „Koncert pro klavír a orchestr č. 24 c moll je mimořádné dílo,“ říká Levin. „Pro Mozarta a Beethovena, mimo jiné, je c moll tóninou patosu a oba skladatelé v této tónině napsali některé ze svých nejhlubších skladeb. Charakter díla je zadumaný, dramatický, trpící, i když útěchu nabízí klidná prostřední věta. Na rozdíl od koncertu d moll K. 466, kde se drama nakonec podvolí oslavě, koncert c moll končí bez kompromisů ve tmě. Měl jsem také tu čest připravit komentář pro vydání barevného faksimile autogramu, který je v knihovně Royal College of Music v Londýně.“
Koncert pro klavír a orchestr č. 24 c moll vznikl ve stejném období jako Figarova svatba, která první opravdový úspěch zažila koncem roku 1786 právě v Praze. V té době zkomponoval W. A. Mozart svoji 38. symfonii, kterou s sebou přivezl v lednu 1787 při svojí první návštěvě Prahy. Poprvé ji zde provedl 19. ledna. Na základě mimořádného ohlasu Mozartových děl i popularity jeho osobnosti u Pražanů objednal divadelní impresário Pasquale Bondini u zbožňovaného skladatele novou operu. Mozart tak 29. října 1787 ve Stavovském divadle poprvé uvedl svého Dona Giovanniho.
„Mozartovy narozeniny ve Stavovském divadle jsou již mnohaletou tradicí,“ zdůrazňuje hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra: „Při těchto večerech se vystřídalo mnoho výjimečných osobností a my se budeme i nadále snažit, aby toto významné datum, které je spojené s jedním z největších skladatelů všech dob, bylo vždy nevšedním hudebním zážitkem. Pokud se nemýlím, Stavovské divadlo je posledním, dosud existujícím divadlem, kde tento genius působil. A právě náš soubor je s tímto místem neodmyslitelně spojen.“