úterý, 27. březen 2012

Kathleen Ferrier - Centenary Edition - The Complete Decca Recordings

Kathleen Ferrier - Centenary Edition - The Complete Decca Recordings Kathleen Ferrier - Centenary Edition - The Complete Decca Recordings

Kathleen Ferrier – alt. Text: A, N, F. Vydáno: 2012. ADD. 14 CD + 1 DVD Decca 478 3589 (Universal Music).

Kathleen Mary Ferrier (nositelka Řádu Britského impéria) – před šedesáti lety o ní novináři psali, že je to mimořádná operní diva, nejkrásnější alt století. Narodila se 22. 4. 1912 a zemřela bohužel už v jednačtyřiceti letech, 8. 10. 1953. Zpívala skvěle jak anglické, skotské a velšské lidové písně a populární balady, tak i Bacha, Händla, Glucka, Mendelssohna, Brahmse, Mahlera nebo Brittena. Kathleen Ferrier okouzlila svým projevem a zjevem ve své době nejen Velkou Británii, ale u vytržení z ní byli i její velcí současníci, jako například Otto Klemperer, Herbert von Karajan, Benjamin Britten či Bruno Walter. Okouzlila i dvě velké gramofonové firmy – Columbii (dnešní Sony Music) a Deccu. Ta vydala v roce 2004 desetidílný box a v únoru letošního roku k jejímu výročí 14 CD + 1 DVD, kde je toho ještě podstatně více. (Navíc v dubnu vyjdou její dosud nevydané živé nahrávky a film Centenary.) Pro Brity byla ve své době národním symbolem nejen pro svou občanskou a lidskou angažovanost, ale i ztotožněním s Händlovými anglickými oratorii, zvláště pak MesiášemJudou Makabejským . Dodnes má svou váhu její interpretace Gluckovy opery Orfeo ed Euridice nebo Zneuctění Lukrécie Benjamina Brittena. Z pohledu dnešního posluchače se mohou zdát její nahrávky nejen zvukem, ale i interpretací zastaralé, ale magická barva hlasu, emocionalita, upřímnost a nadšení jsou podle mě stále živé. Milovala německou, francouzskou i anglickou písňovou literaturu, nejsugestivnější mi však připadají její záznamy hudby německých autorů. Nutno dodat, že měla vždy štěstí na silné partnery. Na klavír ji doprovázeli mimo jiné již zmínění Bruno WalterBenjamin Britten .

Její vrcholná kariéra trvala pouhých deset let, a přesto dokázala víc než většina jejích pěveckých současníků a i dnes svým způsobem zastiňuje současnou altovou elitu. Bohužel jí nebylo dáno více let života a minula se s digitální érou, což je na jejích nahrávkách bohužel slyšet. V tom mi připomíná jinou fenomenální hudebnici, francouzskou houslistku Ginette Neveau (1919–1949). Kdoví co by ještě dokázaly, kdyby jim bylo dáno dalších dvacet let života... V boxu firmy Decca jsou nahrávky mimo jiné Glucka, Bacha, Händla, Mendelssohna, Schuberta a Schumanna. Vrcholem jsou však záznamy hudby Brahmse a Mahlera – Rückert LiederDas Lied von der ErdeVídeňskou filharmonií a Brunem Walterem patří dodnes k nejlepším interpretacím světového katalogu.