čtvrtek, 23. prosinec 2004

Felix Mendelssohn - Bartholdy, Petr Iljič Čajkovskij: Klavírní trio d moll op. 49, Klavírní trio a moll op. 50

Napsal(a) 

booklet booklet
Dvě z nejhranějších a nejoblíbenějších klavírních trií romantismu se vyznačují nejen rozevlátou hudební dikcí, ale především mimořádně exponovaným klavírním partem. Mendelssohn byl vynikající pianista a klavírní part si určitě napsal "přímo na tělo". V případě Čajkovského můžeme pak vnímat vůdčí úlohu klavíru jako symbolickou poctu pianistickému umění Nikolaje Rubinštejna, jehož památce autor své Klavírní trio a moll připsal. Množství not, které oba skladatelé klavíru předepsali, svádí pianisty nezřídka k poněkud "velkorysému" pojetí. Hra Milana Langera se ale vždy vyznačuje obdivuhodnou zřetelností, a ani v tomto případě se umělec nijak nesnažil ulehčit si práci. Výsledkem je krásný, barevně pročištěný zvuk klavíru, a tím i celého souboru, což oběma dílům velmi svědčí. Langer navíc drží svůj virtuózní part v decentní, velmi kultivované komorní rovině a v žádném případě se nesnaží prosadit se na úkor svých kolegů. Je proto trochu překvapující, že housle i violoncello působí dojmem, jako by někdy až zbytečně ustupovaly zvukově do pozadí. Není ovšem vyloučeno, že spíš než o "pojetí" tu jde o zásah režiséra. Nic to však nemění na skutečnosti, že se na této nahrávce jedná o pozoruhodný a velmi vyzrálý výkon. Posluchači určitě ocení romantický náboj obou děl, přesvědčivé střídání nálad (variační druhá věta v Čajkovském), velkorysé gradační oblouky, brilanci a lehkost klavíru (okouzlující kaskády ve III. variaci Čajkovského, skvělé rychlé věty). Nepřeslechnutelným a výrazným rysem tohoto souboru je pak dokonalá souhra: Scherzo z Mendelssohnova Tria d moll přeletí s takovou jistotou, lehkostí, půvabem a švihem a v takovém tempu, že by tuto větu mohlo České trio rozdávat místo vizitky.

Vydavatel: Arco Diva / Classic

Stopáž: 76:37

Nahráli: České trio: Milan Langer - klavír, Dana Vlachová - housle, Miroslav Petráš - violoncello

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.