Zlatá Praha oslnila návštěvníky festivalovým kulturním programem

Mezinárodní festival prezentující aktuální snímky produkcí různých zemí světa soustředil letos v naší metropoli opět pozornost na nejnovější filmy a televizní pořady s hudební i taneční tématikou. Do Prahy se sjeli mnozí významní producenti, režiséři, scénáristé se svými týmovými profesními kolegy, aby ve dnech 28. září – 1. října 2016 debatovali nad aktuálním stavem současné tvorby, jednali o možnostech spolupráce a začlenění nejmodernějších technologií do natáčení zajímavých snímků.

Společné diskuse hostů z televizní profese, tradiční plenární zasedání hudebních a tanečních expertů EBU i pravidelná setkání Akademie IMZ se konaly na Nové scéně Národního divadla v Praze. Pořadatel přehlídky Česká televize a vedení 53. ročníku Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha připravilo profesionálům a široké veřejnosti inspirativní kulturní program s mnoha možnostmi aktivního zapojení do festivalového dění. 

Den s hvězdami StarDance, který byl úvodní dynamickou akcí tanečního odpoledne vedeného Janem Onderem a Lucií Hančárovou, byl přijat veřejností na Piazzetě ND s nadšením. Lidé se aktivně zapojili do výuky tanečních kroků, mohli se setkat se známými účinkujícími oblíbené televizní soutěže a vidět výstavu elegantních kostýmů. Zahajovací večer Zlaté Prahy byl spojen s vrcholným baletním uměním světoznámých sourozenců, kteří se proslavili především v zahraničí. Jiří a Otto Bubeníčkové se rozloučili v naší metropoli se svou aktivní taneční kariérou a na Nové scéně ND v představení projektu Orfeus v režii tandemu SKUTR sklidili zaslouženě dlouhé ovace ve stoje. I když se oba budou dál věnovat projektům spojených s taneční tvorbou a vytváření nových choreografií, rozhodli se společně uzavřít na vrcholu svých fyzických a uměleckých sil své taneční mistrovství.

Mezinárodní televizní festival Zlatá Praha vzdal Bubeníčkům hold i následující den programem Pocta, v němž byl představen nový koprodukční dokument společnosti Buc-film a České televize režiséra Martina Kubaly, který představuje oba tanečníky z pohledu jejich profese, odhaluje divákům poutavě jejich charakter a individuální přístupy k tvorbě. Večer současně umožnil otevřenou diskusi umělců s veřejností. Ve Dvořákově síni Rudolfina se konal ve stejnou dobu partnerský hudební večer Zlaté Prahy, zahajovací koncert 121. sezony České filharmonie. S hvězdným americkým houslistou Joshuou Bellem získal program lesk exkluzivity. Houslový koncert D dur op. 35 Petra Iljiče Čajkovského byl pro mnohé posluchače v jeho interpretaci zážitkem, Česká filharmonie mu byla pod taktovkou vynikajícího dirigenta Jiřího Bělohlávka výborným partnerem. Velkolepá Píseň o zemi Gustava Mahlera s argentinskou mezzosopranistkou Bernardou Fink a tenoristou Pavlem Černochem završila s úspěchem slavnostní koncert. 

Velký sál Nové scény se stal třetí festivalový den dějištěm příjemného odpoledního recitálu, kterému vévodil skvělý klavírista Ivo Kahánek. Jeho netradiční program byl natáčen i pro kulturní kanál ČT art. Hudební setkání s interpretem obohatila premiéra autorského dokumentu Můj pokus o mistrovský opus: Ivo Kahánek versus Balada g moll F. Chopina. Zájemci o zajímavé festivalové dění měli večer na výběr ze tří žánrově různorodých programů. Po Kahánkově pěkném recitálu se konala Pocta Darii Klimentové, slavnostní setkání se světoznámou českou baletní umělkyní a projekce jednoho z dílů nové série ČT nazvané Baletní příběhy Darii Klimentové a dokumentu Loučení Darii Klimentové. V zajímavé diskusi s hosty se představila bývalá primabalerína Anglického národního baletu opět na festivalu, tentokrát i s režisérem aktuálních snímků Martinem Kubalou. Pro diváky byla pozoruhodná nejen živá a otevřená diskuse, ale i výstava jejích fotografií. V Nákladovém nádraží Žižkov se mohli zase lidé oddávat tančírně a workshopům argentinského tanga a salsy a dopřát si i Latino Party. Partnerskou večerní akcí se stalo představení opery Rusalka Antonína Dvořáka v režii Jiřího Heřmana v historické budově Národního divadla v Praze.

V průběhu festivalových dní diskutovala a vyhodnocovala mezinárodní porota nejlepší snímky, kterých se letos přihlásilo do soutěže čtyřiaosmdesát, z pohledu produkcí byly mezi nimi zastoupeny země  Bulharsko, Brazílie, Česká republika, Estonsko, Finsko, Francie, Itálie, Kanada, Litva, Německo, Nizozemí, Norsko, Rakousko, Slovensko, Srbsko i Montenegro, Španělsko, Švédsko a Velká Británie. Kanadská předsedkyně letošní poroty Barbara Willis Sweete ověnčená řadou prestižních cen proslula ve světě režiemi živých přenosů z Metropolitní opery New York, jež jsou vysílány do dvaačtyřiceti zemí (v nadcházející době s ní přineseme velký rozhovor). Na Kavčích horách ČT vedla workshop pro české a zahraniční profesionály a soustředila se s nimi na hlavní otázky dynamického snímání koncertů a operních představení. Řešila dokonce i stylistické trendy v dokumentární tvorbě. Velmi přínosné byla rovněž setkání Akademie IMZ, kde se diskutovalo na téma tance v digitálním světě. 

Zlatý den Zlaté Prahy přilákal lidi k tanečním a hudebním workshopům, bubenické a ohnivé show, jazzu i pantomimě opět na Piazettě ND. Závěrečný večer nabídl návštěvníkům rovněž tři žánrově rozdílné programy, v Nákladovém nádraží Žižkov tančírnu a živou hudbu s programem nazvaným Soul of Swing a v Divadle Semafor Poctu Jiřímu Suchému k jeho 85. narozeninám. Slavnostní předávání cen 53. ročníku festivalu ve Velkém sále Nové scény bylo vrcholným vyústěním jednání mezinárodního týmu poroty, v níž za českou stranu byl letos Roman Bělor, ředitel Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro.

Čeští producenti přihlásili do soutěže tentokrát sedm snímků, z nichž si žádný neodnesl ocenění. Zpracovaným tématům chyběl silnější mezinárodní přesah. Vítězným snímkem se stal dramatický působivý německý film Ayham Ahmad: Klavírista z Jarmúku v režii tandemu Günter Atteln & Carmen Belasch, který do centra své pozornosti vnesl do prostředí plného lidské bolesti a utrpení optimismus a naději hudebního poselství.

Návštěvníci festivalu se s upřímným zájmem seznámili ve videotéce s různorodými soutěžními snímky a zdarma rovněž rádi využili výjimečnou nabídku komentovaných prohlídek historické budovy Národního divadla. Česká televize věnovala festivalu velkou pozornost nejen vybranými živými přenosy s aktuálního dění, ale i zařazením oceněných snímků do své programové skladby.

Sdílet článek: