pondělí, 23. leden 2017

Prolog Classic Prague Awards 2016

Napsal(a) 

Kateřina Javůrková, foto CPA 2016 Kateřina Javůrkováfoto: CPA 2016

O Cenách klasické hudby jsem již psal (komentář zde). Dne 21. ledna 2017 se uskutečnil v sále Martinů HAMU v Praze prolog Classic Prague Awards 2016. Nová soutěž má velké ambice, řadu partnerů (například Carollinum, innogy) a podporovatelů (Nespresso, Le Premier, Bohemian Heritage Fund, Nadační fond Magdaleny Kožené…) a záštitu jak ministerstva kultury, tak Hlavního města Prahy. Večer měl slavnostní rámec a zdá se, že prezident soutěže Petr Stuchlík byl překvapen, že se jej podařilo v komorně velkolepém rámci uskutečnit. Průběh byl však skutečně vydařený!

Jednak navnadil na sedm soutěžních kategorií, jednak vyhlásil laureáty tří nominačních kategorií, jež jsou plně v odpovědnosti hlavní poroty a pořadatele Voice of Prague. Večerem příjemně a svižně provázel David Mareček, generální ředitel České filharmonie, pro něhož to byla z podstaty soutěže i derniéra.☺ Prezentaci soutěžních kategorií (Sólistický výkon, Komorní výkon, Orchestrální výkon, Vokální výkon, Soudobá kompozice, Nahrávka roku, Crossover) opentlila zajímavá hudební čísla. Nejvýraznější byla hornistka Kateřina Javůrková, nicméně kvalitní výkony jsme slyšel i od pianisty Adama Skoumala, Zemlinského kvarteta a Komorního orchestru Pavla Haase. Nadšení vzbudilo efektní provedení legendární písně Leonarda Cohena Hallelujah, coby příklad „crossoveru“, dětským sborem Jitro. (Transkripce měla být však položena o tercii níže, protože zvuk sólistek byl poněkud ostrý.)  Představení Orchestrální kategorie pořadatel pojednal projekcí televizní nahrávky Dvořákova osmého Slovanského tance v interpretaci České filharmonieJiřím Bělohlávkem.

John Eliot Gardiner, foto CPA 2016 John Eliot Gardinerfoto: CPA 2016

Hlavní okamžiky večera však přišly s předáním výše zmíněných cen. „Máme nesmírnou radost, že u nás má klasická hudba konečně své vlastní ceny. Odborná porota vybrala vítěze premiérového ročníku Classic Prague Awards podle svého nejlepšího uvážení. Myslím, že se povedlo ocenit skutečně důležité osobnosti, ale i nastupující talent na scéně klasické hudby,“ řekl ředitel soutěže Jiří Besser, který společně se společností Voice of Prague stojí za vznikem Classic Prague Awards. Talentem roku 2016 se stala hornistka Kateřina Javůrková, životní cenu převzala cembalistka Zuzana Růžičková, obě zcela právem.  Prvního držitele měla i nominační kategorie s dlouhým názvem „Propagace české hudby – International ambassador of Czech Music (cena je určena pro význačné zahraniční umělce, kteří se systematicky věnují interpretaci české hudby, výjimečně i pro české umělce dlouhodobě působící v zahraničí na nejvyšší světové úrovni)“.  Prvním „ambasadorem“ se stal sir John Eliot Gardiner, britský dirigent, který je znám svým vřelým vztahem k hudbě Dvořáka a Janáčka. Pan Gardiner, jenž křišťál s incipitem z Janáčkovy Glagolské mše převzal ve svém domě v severním Dorsetu a mile poděkoval za ocenění zprostředkovaně ze záznamu, si jistě takovéto ocenění plně zaslouží, nicméně nevím, proč prvním nositelem je právě on a ne někdo jiný. Stejně tak, spíše však více, by si to na začátku soutěže zasloužili například sir Simon Rattle, Nikolaus Harnoncourt (in memoriam), Magdalena Kožená (že by byla účastí jejího nadačního fondu ze soutěže automaticky vyřazena?) nebo Jan Martiník…

Zuzana Růžičková, foto CPA 2016 Zuzana Růžičkováfoto: CPA 2016

Je dobře, že po někdejších Cenách Harmonie má klasická hudba profesionálně a koncepčně pojaté ocenění. Dejme Classic Prague Awards čas na usazení a profilaci. S napětím budu čekat na zveřejnění práce komisí v lednu roku 2018. Co se týká mezinárodního kreditu, etablovaná soutěž pro mě mimo jiné znamená, že bude pro hvězdy úrovně Johna Eliota Gardinera ctí si v Praze osobně převzít cenu za „propagaci české hudby“. Doufám, že takové chvíle se jednou dočkáme.

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.