Dvě premiéry orchestru Berg nabídnou středověkou perskou mystiku i bezčasí

Mystická poezie středověkého perského básníka Háfize je plná lásky, víry i opojení životem. Jeho texty inspirovaly australskou skladatelku Lizu Lim k celovečerní kompozici, kterou v rámci své 20. sezony představí Orchestr BERG – v české premiéře a s mladým barytonistou Vojtěchem Šemberou. Na úvod koncertu 13. srpna zazní ve světové premiéře prostorová kompozice Bezčasí českého skladatele Hanuše Bartoně.

Básník Háfiz představuje v Íránu podobnou ikonu, kterou je Shakespeare pro anglicky mluvící svět. Soubor jeho díla (tzv. Díván) má doma téměř každý, jeho básně jsou zdrojem řady citátů a dodnes se často učí zpaměti. Jejich tématy jsou láska, opojení životem i vínem, mají ale také svou mystickou nadpozemskou rovinu. „Háfizovy verše jsou neuvěřitelně extatické a intimní zároveň… Z perštiny se velmi těžko překládají právě pro svou mnohovrstevnatost,“ říká skladatelka Liza Lim.

Vojtěch Šembera, foto Eva Svobodová

Její celovečerní dílo Tongue of the Invisible, které v české premiéře uvede Orchestr BERG v rámci své dvacáté narozeninové sezony, vznikalo shodou okolností před deseti lety k 20. narozeninám Ensemble MusikFabrik. V kostele U Salvátora příští čtvrtek zazní netradiční nástroje, mimo jiné cimbál nebo preparovaný klavír, mimořádně náročného sólového partu se zhostí mladý český zpěvák Vojtěch Šembera, který vystudoval i skladbu. Podobně je skladatel Hanuš Bartoň také klavíristou – na koncertě vystoupí v díle své australské kolegyně jako klavírista a improvizátor. Orchestr BERG pro tuto příležitost objednal a ve světové premiéře na úvod večera představí jeho novinku – prostorovou kompozici Bezčasí.

Sdílet článek: