středa, 4. červen 2014

Vlaštovka ve Státní opeře

Napsal(a) 

La Rondine, foto ND La Rondinefoto: ND
Státní opera zahájila svou uměleckou činnost pod křídly Národního divadla uměleckým restartem. Po odvážném nasazení Wagnerova Tannhäusera v lednu tohoto roku (premiéra se musela konat už kvůli uzavřeným mezinárodním smlouvám), jež se po stránce hudební zdařilo, měla následovat premiéra Lehárovy operety Veselá vdova, kterou z pochopitelných důvodů nahradila Pucciniho opera La rondine (Vlaštovka). Skladatelova nepříliš známá opera s určitými operetními rysy, která původně vznikla na objednávku vídeňské operetní scény Carltheater. Její premiéra se konala roku 1917 v Monte Carlu s nepříliš výrazným úspěchem a u nás byla hrána po brněnské premiéře roku 1929 o šedesát let později v Opavě a v roce 2008 v Ostravě.

La Rondine, foto ND La Rondinefoto: ND
Premiérou Pucciniho Vlaštovky se poprvé představil nový hudební ředitel Státní opery dirigent Martin Leginus, jehož cílem je především kultivace hudební podoby zdejších inscenací. Protože se Státní opera hodlá i nadále věnovat světovému opernímu repertoáru, zvolil dílo Giacoma Pucciniho a to v koncertním provedení. Dílo málo hrané, ale mající mnoho typických rysů pucciniovského kompozičního stylu. Vlaštovka nevyniká výraznou dramatickou stavbou, je spíš jakousi salónní operou, jež velmi dobře snáší určitou náznakovost jevištní akce, ba dokonce se domnívám, že jí určitá nedoslovenost divadelní podoby a z toho plynoucí částečný odstup interpretů od jejich rolí vyloženě svědčí. Ač Státní opera ohlásila koncertní provedení, v podstatě předvedla poloscénickou verzi, kterou zahájila i uzavřela pootevřená opona se symbolickou dvojicí mladé ženy a ji chránícího muže. Baletní dvojice, která operu tímto způsobem uvedla, se čas od času prolnula při taneční hudbě jevištěm. Děj opery se odehrává v interiérech, jejichž zařízení zastoupil zjednodušený náznak scény a také nezbytné notové pulty. Přesto byly některé výkony pěvců plnohodnotně výrazově naplněny – ať už to byl Jaroslav Březina jako básník Prunier nebo Jana Sibera v roli komorné Lisetty, Luciano Mastro jako Ruggero Lastouc, Eva Hornyáková jako Magda de Civry (která se na prvním z pouhých dvou provedení nepředstavila v nejlepší kondici – měla problémy ve střední poloze), ale také Zdeněk Plech v roli bankéře Rambalda Fernandeze nebo tři mladé dámy (Gabrijela Ubavić, Yukiko Šrejmová-KinjoJana Horáková Levicová). V programu zůstalo oznámení o uvedení koncertní verze a autor scénického aranžmá Petr Jirsa je tu zapsán jako asistent režie, scény a choreografie.

Hvězdou večera byl orchestr Státní opery pod vedením svého ředitele Martina Leginuse, který věnoval hudebnímu nastudování opery mimořádnou péči a vypracoval orchestrální part v neobyčejné plastičnosti instrumentační, temporytmové a dynamické do obdivuhodné čistoty a stavební logiky. Také sbor se pod vedením Adolfa Melichara ve svém vystoupení předvedl v příznivém světle. Teď se už snad můžeme těšit na nové inscenace, které mají postupně nahradit ty, které po celá léta na jevišti Státní opery přetrvávají. V příští sezoně? Doufejme, že ano.

 Psáno pro: HARMONIE 06/2014

Olga Janáčková

Muzikoložka, teatroložka, operní režisérka, hudební a divadelní kritička a organizátorka. Studovala hudební a divadelní vědu na Filozofické fakultě tehdejší Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Brně, sólový zpěv na brněnské konzervatoři a operní režii na JAMU. V letech 1968–90 pracovala jako odborná pracovnice specializovaná na hudební divadlo v Kabinetu pro studium českého divadla Ústavu pro českou a světovou literaturu Československé akademie věd. Přispívala do samizdatového divadelního časopisu Dialog (1977–80). V letech 1987–89 byla dramaturgyní opery Státního divadla v Ústí nad Labem, pracovala také v Divadelním ústavu Praha. Od roku 1990 soustavně sleduje produkci českých a moravských operních divadel, recenze a články publikuje v odborných médiích.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.