čtvrtek, 19. leden 2017

Madama Butterfly v Plzni: O důležitém a nehmatatelném

Napsal(a) 

 , foto Pavel Křivánek foto: Pavel Křivánek

Na Nové scéně DJKT bude mít 21. ledna 2017 premiéru Pucciniho opera Madama Butterfly. Inscenace v režii Martina Otavy a hudebním nastudování Jiřího Štrunce bude příležitostí pro hostování sopranistek Marie Kobielské a Christiny Vasilevy.

Martin Otava se v tvůrčím procesu nechal ovlivnit i svými pracovními návštěvami Japonska, kde působil jako režisér.  „Celkem sečteno jsem v Japonsku strávil asi dva a půl roku života, největší zážitek jsem měl, když jsem poprvé navštívil Nagasaki a vyšel na kopec nad přístavem, kde se příběh Butterfly odehrává,“ říká a prozrazuje stěžejní linku své inscenace: „Hlavní hrdinka přichází o vše, co pro ni bylo důležité, o lásku Pinkertona, o své dítě. V té chvíli pro ni ztrácí vše hmotné hodnotu. Zůstává jen samota a prázdno. V inscenaci akcentujeme tezi, že důležité věci v životě nejsou hmatatelné.“ Tuto myšlenku chtějí tvůrci zdůraznit přes výtvarnou složku inscenace a právě v tom jim pomáhají možnosti Nové scény. „Scéna evokuje tradiční japonskou zahradu s můstky, které se později spojí a tvoří molo, ze kterého Cio-Cio-San vyhlíží Pinkertona. Nakonec se molo otáčí o 180 stupňů a Cio-Cio-San po něm odchází kamsi do nekonečné hloubky jeviště rituálně ukončit svou cestu,“ říká scénograf Pavel Kodeda a vysvětluje symbolický význam, který má na jevišti rozvolněná silueta sakury: „V jednotlivých dějstvích sakura odráží úděl hrdinky – od rozkvetlé krásy k odkvetlému torzu.“ Z tradiční japonské estetiky vycházejí i kostýmy výtvarnice Dany Haklové.

Nabídku k hostování v titulní roli přijaly dvě sopranistky, které roli Cio-Cio-San ztvárňují také na jevišti Národního divadla v Praze: Maria Kobielska a Christina Vasileva. Maria Kobielska má na svém kontě řadu rolí v ND, bohatá je ale také její koncertní činnost na domácích i zahraničních pódiích, spolupracuje například s BBC Symphony Orchestra nebo Filharmonií Sao Paulo. V Plzni už hostovala jako Mimi v Bohémě nebo jako Bystrouška v Příhodách lišky Bystroušky. Sopranistka česko-bulharského původu Christina Vasileva se Plzeňanům představila v roce 2003 jako Violletta v La Traviatě. Úspěch slavila na řadě českých i světových scén: V Národním divadle v Záhřebu, V Theatro Puccini na Rhodosu, v Theater Winterthur, v Salzburku, ve Freiburgu či v tokijské Oji Hall. V roce 2010 získala Cenu Thálie za titulní roli v Kátě Kabanové v inscenaci Roberta Wilsona. Roli Pinkertona nastuduje bez alternace Paolo Lardizzone. Tento tenorista původem ze Sicilie, který byl v Plzni Radamem v Aidě, Macduffem v Macbethovi nebo Turridem v Sedláku Kavalírovi a za roli Edgara se dostal do širších nominací na Cenu Thálie, Plzeň považuje za svůj druhý domov. Roli Suzuki alternuje Jana Foff TetourováJanou Pioreckou, jako Sharpless se představí Jiří Kubík nebo Jiří Hájek, Kate Pinkertonovu ztvární Ivana Klimentová v alternaci s Andreou Frídovou, Gora Jan Ježek nebo Tomáš Kořínek a roli Bonza nastudují Jevhen Šokalo, Pavel Horáček a Dalibor Tolaš.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.