středa, 3. květen 2017

Káťa Kabanová - Žena s laskavou povahou

Napsal(a) 

 , foto Wiener Staatsoper/Michael Pöhn foto: Wiener Staatsoper/Michael Pöhn

Pětašedesátiletý Janáček zkomponoval v pořadí svou šestou operu na vlastní libreto inspirované románem A. N. Ostrovského Bouře. Světová premiéra díla se uskutečnila v Brně 23. listopadu 1921. Vídeňské premiéry na prknech Státní opery se dočkala teprve v roce 1974.

Nové nastudování režiséra André Engela z roku 2011 se odehrává v „Malé Oděse“ v New Yorku padesátých let. Odkazy na původní text v momentech, kde by nesouhlasily s prostředím, vyřešil vtipnými narážkami např. pozorování řeky Volhy chemikem Kudrjášem hned v začátku inscenace pod mikroskopem. Ruské ghetto je stejně uzavřené a žije samo sebou ve světě vlastních společenských a morálních pravidel, podobně jako společnost v původní předloze. Jde tu především o mezilidské vztahy. Místo, kde se odehrávají, není až zas tak důležité, i když v tomto případě bylo prostředí New Yorku příjemným interpretačním osvěžením. Zejména díky do detailu promyšlené a citlivé režii. Zatímco staří emigranti důsledně lpí na svých tradicích – např. všudypřítomné pravoslavné ikony a bezvýhradná poslušnost rodičům, mladí se chtějí z těchto vazeb osvobodit a žít svobodně ve svobodné zemi.

Ženské postavy jsou v tvorbě Leoše Janáčka zastoupeny vrchovatou měrou. Vždy jde o svobodomyslné, samostatné bytosti, beroucí svůj osud do vlastních rukou, většinou ale s tragickým koncem. Janáček se dokázal vcítit do jejich myšlení, hudebně vyjádřit emoce, zesílit účinek a důležitost postavy. Stejně jako jeho hrdinky, se ani on nenechal svázat řádem a tradicí své doby (v jeho případě hudební) a nechal průchod spontánnímu a svobodnému projevu. Dovolil jim zůstat samy sebou.

Milá, jemná a citlivá Káťa trpí ve vztahu se slabošským mužem Tichonem. Přestože ten je stále v područí své despotické matky, Káťa jej miluje a ctí i jeho matku Kabanichu. Ta nesnese, že by její syn mohl milovat někoho jiného než ji, a Káťu neustále ponižuje. Sama si přitom potají užívá s opilým kupcem Dikojem, aby se vzápětí oháněla poslušností muži a ikonami. Takový stav se nedá dlouho unést a tak Káťa utíká do „svobody“ – vztahu s jiným mužem. Svůj díl na tom nese schovanka Varvara, neproblematické stvoření, které navenek zachovává pravidla, aby si v soukromí mohla budovat své vlastní štěstí. Po veřejném přiznání k mimomanželskému poměru spáchá Káťa v zoufalství sebevraždu. „Děkuji vám dobří lidé za úslužnost.“ Takto se v závěru rozloučí tchýně Kabanicha se svou zesnulou, z vody vytaženou snachou, aby si do ní ještě před spadnutím opony s chutí kopla. Má klid. Teď bude syn opět náležet jen jí.

 , foto Wiener Staatsoper/Michael Pöhn foto: Wiener Staatsoper/Michael Pöhn

Angela Denoke v titulní roli byla milou, kultivovanou Káťou. Bohužel jí ale nebylo, oproti jejím kolegům, příliš rozumět. V hereckém projevu naprosto profesionální, nicméně snad poněkud studená, až příliš intelektuální. Je vyrovnaná, klidná i na první schůzce s milým - Borisem (Misha Didyk) i před skokem do řeky. Jane Henschel si s náročnou češtinou poradila lépe a roli bezcitné, sobecké ženy zahrála výborně. Sympatická byla dvojice Varvara – Margaret Plummer a Kudrjáš Thomase Ebensteina. Svěží, mladistvý výkon obou pozitivních postav inscenace. Scéna Nicky Rieti a kostýmy Chantal de La Coste přesně vyjádřili režisérův záměr. Operu hudebně nastudoval její tehdejší hudební ředitel Franz Welser-Möst a v letošní sezoně ji za dirigentským pultem převzal Tomáš Netopil. Janáček je pod jeho vedením cituplný, expresivní, navýsost muzikální a dojemný.

Janáčkovo dramatické myšlení a modernost jeho hudby udivuje posluchače dodnes. Sám narozen v první polovině 19. století (mj. o čtyři roky starší než Puccini), vytvořil v posledních deseti letech svého života, v době mladé demokratické samostatné československé společnosti, dílo, jež je dnes už konečně pevnou součástí světového operního repertoáru a jež dodnes udivuje svou nenapodobitelnou originalitou, modernitou a osobitým myšlením. Janáček určil dějiny hudby na dalších sto let dopředu. Zajímavé je, že poslední opera – Z mrtvého domu, je obsazena čistě mužskými postavami.

Znovuuvedení Káti Kabanové, „nejněžnější“ Janáčkovy opery (premiéra 17. června 2011) a Šostakovičovy Lady Macbeth Mcenského újezdu krátce po sobě, vede k zamyšlení nad tím, jakou roli, práva, respekt mají ženy v dnešní společnosti a co se od dob obou Katěrin změnilo. V mnoha demokracií se ohánějících zemích dnes vládnou despotičtí, nadutí a sebestřední muži, kteří se opět snaží v lepším případě zredukovat ženu na doplněk své osobnosti a nepřipustí, aby je v jakémkoliv směru převyšovala, či jakkoliv veřejně vystupovala. A to nemluvím o tisících zahalených muslimských žen, které se již staly pevnou součástí evropské image.

Lenka Nota

Skladatelka, muzikoložka, hudební publicistka a manažerka. Věnuje se propagaci soudobé hudby, její publicistická i tvůrčí činnost z většího dílu souvisí s tématy žen v umění. V roce 2017 dokončila svou první operu věnovanou největší české spisovatelce Boženě Němcové Jsem kněžna bláznů na libreto filmové dokumentaristky Olgy Sommerové. Od roku 1999 je zastupována ochranným svazem autorským OSA. V roce 1998 spoluzaložila ženskou skladatelskou skupinu HUDBABY. Skupina natočila dva kompaktní disky (HUDBABY, Čekám Tě!), které Lenka připravila také jako produkční. Jako hudební publicistka píše již od dob studií odborné články a recenze do časopisů Harmonie, Opus musicum, Hudobný život a Slovenská hudba. Jako externistka spolupracuje s ČRo Vltava, pro kterou pravidelně připravuje autorské pořady věnované soudobé hudbě a kulturnímu dění v České republice, na Slovensku a v Rakousku. O ženské skladatelské tvorbě v Čechách referovala mj. na konferencích věnovaných ženské tématice v Kasselu v Německu, ve Fiuggi v Itálii a v Kragujevaci v Srbsku. Od roku 2007 žije ve Vídni, kde působí jako korektorka ve vydavatelství Universal Edition, publicistka a skladatelka ve svobodném povolání. Pro časopis Harmonie píše od roku 1997.

 

 

 

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.