čtvrtek, 3. září 2015

Interpreti barokních oper příštích let

Napsal(a) 

Anthea Pichanick, foto Andrea Hadringer Anthea Pichanickfoto: Andrea Hadringer

Soutěží mladých pěvců barokních oper není mnoho. Jedna z nejdůležitějších se koná každoročně v tyrolském hlavním městě Innsbrucku v rámci Slavností staré hudby. Šestý ročník vyhrála francouzská altistka ukrajinského původu Anthea Pichanick před pravým Ukrajincem, výborným kontratenoristou Konstantinem Derrim. Třetí skončila dost překvapivě mladá italská sopranistka Alice Ross.

Finalisté Cestiho pěvecké soutěže - italský barokní skladatel Pietro Antonio Cesti v Innsbrucku pracoval - si museli vybrat jednu árii z barokních oper (Händel a Vivaldi) a rovněž árii z dosud neznámé benátské opery Le nozze in sogno, jejíž anonymní partitura se nachází v Paříži. Teprve nedávno objevili italští hudební vědci ve Florencii, že tuto operu zkomponoval právě Cesti. Nastudování opery, která bude představena během festivalu příští rok se ujal Alan Curtis. Ten v červenci tohoto roku zemřel a zatím není určeno kdo ho nahradí.

Arianna Venditelli, foto Teg Ischer Arianna Venditellifoto: Teg Ischer

Soutěž je tříkolová, tento rok se přihlásilo 67 účastníků z 26 zemí, kteří si rozdělili ceny za celkových 10.000 eur. V porovnáními s jinými velkými soutěžemi je to relativně málo, ale pro mladé pěvecké adepty jsou důležitější pozvání do operních domů nebo na festivaly. V osmičlenné porotě byli intendanti oper a šéfové uměleckých agentur. Mezi 11 finalisty v rozmezí 23 a 31 let byli tři italští a dva francouzští kandidáti. Soutěž byla tento rok velmi vyrovnaná, já bych dal přednost Ukrajinci Derrimu, částečně také proto, že si většinou tradiční členové pěveckých porot s kontratenory nevědí rady. O dobrém vkusu posluchačů svědčí cena publika, kterou získala výborná Italka Arianna Venditelli. Bez ocenění, ale zato s řadou pozvání, mezi nimi do Theater an der Wien a festivalu ve Schwetzingenu, odjel italský basbaryton Matteo Loi. O hudební doprovod se postarali členové Academie Montis Regalis pod vedením Andrea Perugiho. Orchestr hrál opravdu skvěle, jen tempa byla občas až příliš rychlá. To je částečně důsledek výběru árií, což platí nejen pro innsbruckou soutěž. Každý kandidát se snaží předvést impozantním číslem, technicky obtížným, v rychlém tempu s krkolomnými ozdobami a zapomíná, že poeticky laděná árie může zejména na porotu udělat hlubší dojem.

Většina pěveckých soutěží je defilé sopránů, v Innsbrucku bylo milým překvapením, že do finále postoupily jen tři sopranistky. Navíc byli mezi jedenácti finálovými účastníky čtyři muži a i to je příjemné zjištění. Vypadá to, že o budoucnost barokní opery je dobře postaráno.

Mirek Černý

1943, v temné noci: narozen v Praze a díky příjmení ihned vázán k hudbě (Carl Czerny). 1943-1970: zářný život v komunismu. Jídla bylo dost, demokracie, svobody, toaletního papíru, atd. mnohem méně. 1957-1970: Studie, nejdříve zeměměřič, potom hudební studie, člen profesionálního souboru Pražští madrigalisté, noty vyhrály s velkým náskokem nad metry. 1970-dodnes: ještě více svobody ztraceno svatbou s bruselskou Belgičankou Agnes (1970: dvě svatby v Praze a belgickém Dilbeeku, 2017: stále platné). Vlastník dvou státních příslušností, dvou pasů a dvou (odrostlých) synů. 1970: zabaleny stovky LP-ček s vážnou hudbou a odjezd VW-broukem 902 km směrem na západ. 1970-1984: nejdříve člen rozhlasového sboru, později redaktor Radia 3 (stanice vážné hudby státního rozhlasu). Mezitím studium holandštiny se sotva průměrnými výsledky. Od 1973: bytem v Dilbeeku (u Bruselu). Člen české menšiny v Dilbeeku, která má dohromady jednoho člena (mě samotného). 1983-dodnes: Free-lance novinář deníků De Standaard a Het Nieuwsblad, přivýdělky: úředník min. kultury, regionální ředitel zaměstnavatelské organizace a člen hudebních porot v Belgii a v zahraničí, ministerských komisí, poradních rad, předseda organizace Vlámských novinářů v Antverpách, atd. Současné aktivity: Free-lance novinář deníku Het Nieuwsblad (od 1982) a časopisů De Bond (1982), Tertio (2007), Randkrant (2015) a s hrdostí české Harmonie (1994). Přes dlouhodobou spolupráci se mnou zatím žádné z těchto medií nezkrachovalo.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.