neděle, 10. červen 2007

Wolfimu k narozeninám

Napsal(a) 

Wolfimu k narozeninám Wolfimu k narozeninám

Slavnostní koncert k 250. výročí Wolfganga Amadea Mozarta, oficiální otevření a vrchol projektu Mozart-Praha-2006, byl ve výroční den (27. 1.) ve Stavovském divadle především manifestační a společenskou akcí a programem určeným do celosvětového televizního vysílání. Přesto nezůstal hodinový koncert po dramaturgické a umělecké stránce nic dlužen. Tři Mozartovy partitury, které měly v Praze světovou premiéru (předehru k Donu Giovannimu , Klarinetový koncert a Pražskou symfonii ), hrála Česká filharmonie , dirigoval Manfred Honeck a sólistkou byla Sharon Kam . Akustika nevelkého divadla, když se hraje na jevišti, není pro symfonický repertoár ani trochu ideální, i když byla filharmoniků jen polovina. Prostorová zvuková stísněnost v jejich hře odhalila i pár smyčcových nedokonalostí, ale nebylo jich mnoho. Dirigent Honeck, který už předtím o dva dny dříve v Rudolfinu připravil publiku mimořádný zážitek s netradičně pódiově prezentovaným a velmi niterně cítěným Mozartovým Requiem , kouzlil i nyní. Modeloval hudbu do nejmenších detailů, mimořádně kultivovaně a jemně, s nábojem téměř až duchovním. Na klarinetistku Sharon Kam už superlativy sotva stačí. Její legato, tónové kvality a výraz jsou pohádkové. Pomalou větu hrála étericky, jen těsně nad hranicí slyšitelnosti, neuvěřitelně procítěně, nuancemi agogiky v podstatě málem až nestylově romanticky, ale tak muzikálně, že nelze než její způsob s pohnutím a nadšením přijmout. Z pochopitelných důvodů nemohl být tento televizní a oslavný program jinde než v "Mozartově" divadle. "Živé" publikum v takovém případě možná přichází v kvalitě posluchačského zážitku trochu zkrátka, ale genius loci a vědomí neopakovatelnosti data je dostatečným mimohudebním odškodněním. Ve všech prostorách divadla pak večer pokračoval společenským setkáním. Nechyběl ani narozeninový dort.

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.