Tanec: Dvě Baletní Gala

Měsíc duben byl štědrý na koncerty zahraničních baletních sólistů a udělování prestižních baletních cen. Baletní Gala byla mimořádně slavnostní a probíhala pod patronací první dámy republiky paní Livie Klausové.

V pražském Národním divadle se 14. dubna na pořadu Balet Gala aneb Setkání v Praze předávaly prestižní baletní ceny Philip Morris Ballet Flower Award za mimořádný výkon v oblasti klasického tance v roce 2006. Hlavní cenu dostala Eva Šenekelová, sólistka baletu Národního divadla v Brně, a cenu Poupě baletu Ivona Jeličová, sólistka baletu J. K. Tyla Plzni. Představení, na kterém již tradičně vystoupili čeští umělci, kteří působí na zahraničních baletních scénách, bylo věnováno emeritní sólistce pražského Národního divadla, pedagožce a choreografce Růženě Mazalové.

Ve Státní opeře Praha se 16. dubna konal Balet Gala v rámci projektu Ruská kultura v České republice 2007 za účasti šesti ruských baletních hvězd ze Sankt Petěrburgu, z Mariinského divadla a z Divadla opery a baletu Musorgského, a pěti sólistů z pražského a brněnského Národního divadla. U příležitosti 130. výročí světové premiéry Čajkovského baletu Labutí jezero v choreografii pražského rodáka Václava Reisingera (Moskva 1877) společnost TVEL udělila zvláštní ceny pěti baletním umělcům: Pavlu Ďumbalovi, Haně Vláčilové, Libuši Králové, Zdeňku Prokešovi a Vlastimilu Harapesovi.

Tanec: Dvě Baletní Gala

Programy obou galakoncertů daly nahlédnout do současných trendů v baletní interpretaci u nás i jinde ve světě. Ta zahrnuje širokou škálu tanečních stylů od průzračných linií klasického tance přes lomené tvary modern dance k taneční postmoderně pohybového nesouladu. Tvarosloví tance „modern“ a jeho technik obohatily tradiční slovník klasického tance stejně tak v Rusku, Německu nebo v Anglii. Profesionální baletní umělec současnosti ovládá svoje tělo jako sdělný nástroj výrazu. Jeho pohybové možnosti díky dlouholetému náročnému a všestrannému studiu překonávají vžité představy o možnostech lidského těla. A tak již jen samotná ukázka taneční variace nebo dokonalé pohybové etudy působí jako umělecké dílo, v němž zaujme neotřelá invence a rukopis choreografa.

Přínos obou Gala koncertů je nesporný – umožnily setkání s uměním slavných hvězd a představily umělecké osobnosti ve výběru aktuálního repertoáru. Zájem o vstupenky, které byly vyprodány v dlouhém předstihu, potvrzuje oblibu baletu u divácké veřejnosti a vyvrací neoprávněný strach sponzorů o finanční investici do tohoto uměleckého oboru. Balety Gala se u nás staly jedinými zahraničními událostmi v chudobném světě českého baletu. Na hostování celého prvotřídního baletního souboru se totiž nenašly peníze ani v letošním šestém ročníku festivalu Ruská kultura v České republice. Balet Mariinského divadla ze Sankt Petěrburgu a balet Velkého divadla v Moskvě bude letos opět hostovat leckde za našimi hranicemi, třebaže tam žádné festivaly Ruské kultury neproklamují.

Baletní dramaturgie podle principu „Pars pro toto“, kdy výňatek reprezentuje celé dílo, přináší baletu medvědí službu, není-li vyvážena dostatečnou nabídkou v ucelené repertoárové koncepci. Ukázky taneční a baletní techniky, byť sebedokonalejší, nemohou poskytnout zážitek z celovečerního baletního díla a deformují představu baletu jako výsostného múzicko-dramatického umění.

Sdílet článek: