úterý, 5. duben 2011

Symbióza Vídeňské státní opery a Vídeňské filharmonie je vynikající životní školou

Napsal(a) 

Symbióza Vídeňské státní opery a Vídeňské filharmonie je vynikající životní školou Symbióza Vídeňské státní opery a Vídeňské filharmonie je vynikající životní školou

Houslista Tomáš Vinklát se stal před dvanácti lety členem orchestru Vídeňské státní opery a Vídeňské filharmonie. Vedle hraní v orchestru se věnuje intenzivně sólové a komorní hře. Pro japonský label Camerata nahrál se svými kolegy komplet divertiment Josepha Haydna. Sólově vystoupil v Evropě, Íránu a Japonsku. U příležitosti letošního výročí slavného českého houslisty Váši Příhody podniká koncerty s příhodovským programem u nás a v zahraničí. „Za své vzory považuji Vášu Příhodu a Jaroslava Kociana. Oba hráli jemným a ušlechtilým způsobem ve spojení se sladkým opojným tónem,“ upřesňuje sedmatřicetiletý Tomáš Vinklát svůj obdiv k našim významným houslistům.

Hudebního zázemí se dostalo Tomášovi již v rodině, oba jeho rodiče hráli v Severočeské filharmonii Teplice a ve Filharmonii Hradec Králové, maminka Helena je violoncellistka a tatínek Arnošt fagotista. V Lidové škole umění v Hradci Králové ho vyučovala hře na housle učitelka Ludmila Stránská, která jej zároveň připravila ke studiu na Konzervatoři v Pardubicích. „Z jejího základu stále čerpám,“ vzpomíná Tomáš a upřesňuje: „Dodnes jsem jí vděčen, že se mi tehdy velmi věnovala, jsme spolu i dnes v přátelském vztahu. Dala mi poctivý přístup ke hraní na housle a byla velmi přísná, co se týče intonace.“ V letech 1985 – 1988 se třikrát účastnil Kocianovy houslové soutěže, na které získal vždy třetí cenu. Po absolutoriu Konzervatoře v Pardubicích u profesora Davida Hlavy přešel na Hudební fakultu Akademie múzických umění v Praze, kde studoval ve třídě profesorky Nory Grumlíkové. V roce 1992 zvítězil v soutěži Duškovy Bertramky v komorní hře. Během studií byl členem Mezinárodního mládežnického orchestru Gustava Mahlera a souboru Musica Bohemica. Sólově vystoupil s Holandským mládežnickým orchestrem, Filharmonií Hradec Králové, Komorní filharmonií Pardubice a s AUSem Praha. Ve školním roce 1994 – 1995 získal stipendium na základě konkursu pro studenty ze střední a východní Evropy na londýnské Guildhall School of Music u profesora Davida Takena. Během pobytu obdržel 2. cenu v soutěži North London Music Festival. Po návratu do Prahy studoval souběžně s HAMU na Hudební vysoké škole v Grazu u profesora Alfreda Staara. O jejich výuce Tomáš Vinklát říká: „David Takeno velmi dbal na správné frázování a muzikalitu. U Nory Grumlíkové jsem poznal poctivou českou školu s vlivem školy belgické, protože studovala v Bruselu. Rakouský pedagog a houslista Alfred Staar mne seznámil se stylem Vídeňské filharmonie, kde tehdy byl koncertním mistrem.“ Rok po absolutoriu HAMU v Praze se splnilo Tomášovi životní přání. 1. září 1998 se stal členem orchestru Vídeňské státní opery a Vídeňské filharmonie.

Hrát ve světoznámém orchestru je mu ctí, protože má možnost poznat práci velkých dirigentů. K jeho oblíbeným patří například Mariss Jansons, Lorin Maazel, Zubin Mehta nebo Riccardo Muti. Ke stálé motivaci hledání stylu a způsobu hraní upřesňuje: „Velkou inspiraci hráč získá v orchestru Vídeňské státní opery, kde slyší nejlepší pěvce, jak krásně frázují a nádherně zpívají bel canto. Přístup k interpretaci odposlouchá nejen od nich, ale i od špičkových dirigentů. Spojení orchestru Vídeňské státní opery a Vídeňské filharmonie je pro každého hráče vynikající životní školou. Služba v orchestru je náročná. Když chce člověk hrát sólově a komořinu, musí hudbě věnovat veškerý volný čas, což tak činím a žiji plně muzikou.“

U příležitosti výročí slavného českého houslisty Váši Příhody (* 1900 Vodňany – † 1960 Vídeň) podniká Tomáš řadu koncertů u nás a v zahraničí. Koncertní vystoupení zahájil na jaře ve Vodňanech. Koncertuje s kytaristou Romanem Jedličkou, s nímž má na repertoáru například díla J. S. Bacha, N. Paganiniho, P. de Sarasateho nebo A. Piazzolly. V Příhodově úpravě hrají díla E. Elgara a R. Strausse. Na recitálech s klavírem vystupuje s Martinem Filou nebo s vídeňskou rodačkou Veronikou Trisko. Na programu uvádějí skladby J. S. Bacha, L. van Beethovena, A. Dvořáka vedle děl E. Elgara a R. Strausse. Na koncertech v Japonsku doprovází Tomáše obvykle klavírista Go Nakajima, společně hrají skladby W. A. Mozarta, J. Brahmse, A. Dvořáka, E. Elgara nebo F. Kreislera.

K jeho nejzajímavějším komorním projektům patří šest kompaktních disků s divertimenty Josepha Haydna pro dvoje housle a violoncello, které nahrál se svými kolegy z Vídeňské filharmonie, houslistou Peterem Wächterem a sólocellistou Tamásem Vargou pro japonský label Camerata. Společně se svými blízkými založil v Praze soubor Vinklát Ensemble. V souboru hraje na housle Tomášova mladší sestra Petra po boku manžela, kontrabasisty Dalibora Tkadlčíka, na varhany a cembalo s nimi vystupuje František Šťastný. Soubor se orientuje na komorní duchovní hudbu. V budoucnu by Tomáš Vinklát rád předal své zkušenosti jako pedagog.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.