Salcburský festival dnes a zístra

Mozartovo město se však už připravuje současně na jubilejní rok 2006, kdy v lednu uplyne 250 let od skladatelova narození. Od loňského podzimu se již proto také ve festivalových budovách přestavuje původní malý sál na nový Dům pro Mozarta. Za dva roky v létě by tam mimo jiné mělo být poprvé provedeno všech jeho 22 oper – od raných fragmentů a nedokončených opusů až po známá mistrovská díla. Pořadatelé letního festivalu musí najít na rekonstrukci této síně více než osm milionů eur (přes 240 milionů korun) od soukromých sponzorů. Celá stavba by měla stát téměř 30 milionů eur (bezmála miliardu korun). Počet míst v tomto modernizovaném sále, původem ze 30. let 20. století, se rozšíří asi o 270 – až na 1650. Vedle toho se koncerty a divadelní představení odehrávají i ve velkém sále ze 60. let s více než 2000 místy a ve Skalní jezdecké škole. Ceny lístků ovšem běžně stojí od 15 až po 350 euro.

Při své návštěvě Prahy odpověděla Helga Rabl-Stadler, prezidentka Salcburských letních her, na několik otázek.

Jaký byl zájem o loňský festival? Prodali jsme 238 000 lístků, bylo vyprodáno. V pěti týdnech. Celkem bylo 188 akcí.

Které programy letošního festivalu jsou z vašeho hlediska klíčové? V letošním roce považuji za velice důležité projekty mimo jiné uvedení tří oper. Jednak je to opera King Athur od Henryho Purcella – barokní dílo, které jsme na festivalu ještě nikdy neměli. Náš umělecký šéf profesor Ruzicka tvrdí, že to byl v hudební historii vlatně první muzikál. Bude se hrát na pozoruhodném místě – v Jízdárně. Potom Růžový kavalír . Je to krásné, velmi „rakouské“ dílo. Budeme ho inscenovat nově, doufám, že uspějeme. A potom Die tote Stadt od Korngolda. Je jedním z našich záměrů znovuobjevovat skladatele, kteří byli pronásledováni nacisty. To je také krásná hudba.

Rok 2004 je Dvořákovým rokem, Česká filharmonie s Pražským filharmonickým sborem uvedou na festivalu Dvořákovo Requiem. Budete jeho výročí připomínat? Budeme Dvořáka oslavovat. Uslyšíte ho i od Vídeňských filharmoniků a od orchestru salcburského Mozartea.

Co přinesl nového Peter Ruzicka? Letos to bude jeho třetí program. Věří v pět sloupů – Mozarta, Strausse, dále v Turandot a podobné populární kusy, potom v objevování zapomenutých skladatelů, jako jsou třeba Zemlinsky, Korngold nebo Wellesz, a za páté v opery napsané přímo pro Salcburk. Patřila mezi ně už Pendereckého Černá maska , opery napsali dále Luciano Berio, Hans Werner Henze… Letos sice žádná nebude, nemůžeme si dovolit každý rok novou, ale v roce 2005 ano.

Máte dost peněz na všechny hvězdy, které byste chtěli v programu mít? Víte, to je těžké, naše fantazie je pochopitelně větší než naše finanční zdroje. Ale máme štěstí: dostáváme příspěvky z veřejných rozpočtů – od spolkové vlády, od spolkové země i od města, a máme pět velkých sponzorů, z nichž každý platí 600 000 eur ročně. To je asi osm až devět procent našeho rozpočtu. Z prodeje lístků máme padesát procent finančních prostředků. To je senzační, to nemá snad nikdo jiný. Přátelé festivalu dávají asi šest procent – platí tisíc eur. Pak jsou zmíněné subvence a k tomu ještě zvláštní příjmy.

Kdo jsou letošní hvězdy? Například Tamar Iveri a Elina Garanča, to budou hvězdy naší inscenace Mozartovy opery CosĚ fan tutte . Adrianne Pieczonka bude zpívat Maršálku a Angelika Kirchschlager Oktaviána… Vedle opery jsou důležité každý rok recitály: Jejich protagonisty budou mimo jiné Mischa Maisky, Cecilia Bartoli, Maurizio Pollini, Alfred Brendel…

Jak se připravujete na rok 2006, kdy bude svět slavit 250. výročí Mozartova narození? Budeme v tom roce velice soutěžit s Prahou. Jste městem Dona Giovanniho , my bychom ale chtěli být místem, kde bude uvedeno všech 22 Mozartových oper. Chceme ukázat, že nejlepší místo pro setkání s Mozartovou hudbou je Salcburk.

Budete tedy šetřit na rok 2006 nějak peníze? Jde to? Ano. Ale na druhou stranu nemůžeme dávat publiku najevo, že šetříme a že letošní program je tedy méně zajímavý!

Co s tím? Doufáme, že najdeme nové sponzory, abychom pro rok 2006 získali víc peněz.

Sdílet článek: