S romantickým baletem nejen do Číny

Po Baletu pražského Národního divadla , který reprezentoval Českou republiku na světové výstavě Expo 2010 v Šanghaji, hostoval v Číně Bohemia Balet – Soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. Na osobní pozvání čínské baleríny Sisi Qiu a společnosti Beijing Comprehensive Art and Culture Communication Co. Ltd. vytvořil taneční kreace k loňskému 200. výročí narození skladatele Fryderyka Chopina. Zúčastnil se mezinárodního uměleckého projektu pro Čínu Chopin en pointe – Chopin na špičkách , v němž společně vystupovali Sisi Qiu a Bohemia Balet, Alen Bottaini – dlouholetý první sólista Bavorského státního baletu v Mnichově, Marian Walter – sólista baletu Berlínské opery, polský klavírista Nikodém Wojciechowski , čínská zpěvačka Wu Guoling , americký jazzový klavírista Jewel Wendel Fortenberry III a kubánský bubeník Jorge David Smith Juarez . Orchestr řídil čínský dirigent Xiotang Wu Guoling .

Jednotícím tématem komponovaného pořadu byla Chopinova hudba. Bohemia Balet nastudoval pod vedením uměleckého šéfa a ředitele Taneční konzervatoře hl. m. Prahy Jaroslava Slavického Grande polonaise brillante Es dur pro klavír a orchestr, dvě klavírní Mazurky , Polonézu As dur a romantický baletní chef’ œuvre Michaila Fokina Les Sylphides (Chopiniana) z repertoáru legendárního Les Ballets Russes de Serge Diaghilev (inscenace Kateřiny Slavické ). Taneční party tehdejších baletních legend Anny Pavlovové a Václava Nižinského interpretovali Sisi Qiu a  Michal Krčmář , sólista baletu Státní opery Praha. Baletní kvintesence romantismu s tématem subtilní vize zasněného básníka – jediného mužského interpreta mezi vznášejícími se vílami sylfidami – byla tak prvně uvedena v Číně, a to ve Velkém divadle v Šanghaji, Opeře v Guandzhou (Kantonu) a ve Velkém divadle v Pekingu. Ohlas představení byl mimořádný. Na oplátku čínského zájezdu přijela Sisi Qiu do Prahy, aby jako host Bohemia Baletu vystoupila ve Stavovském divadle (26. 2. 2011) ve Fokinových Les Sylphides, nastudovaných na čínskou objednávku.

Les Sylphides se v pražském Národním divadle tančily naposled před více než dvaceti lety. Stejně jako neoklasická Suite en blanc francouzského choreografa Serge Lifara , kterou Bohemia Balet objevil pro českého diváka prvním uvedením v ČR, také romantický nedějový balet Les Sylphides ruského choreografa Michaila Fokina vyžaduje interprety s dokonalou znalostí techniky klasického S romantickým baletem nejen do Čínytance a jeho interpretačních stylů. Členové souboru, většinou studenti před absolutoriem, obstojí před nejpřísnějšími kritérii baletní profese a dokáží zapůsobit ladnou krásou dokonale ovládnutého tvarosloví baletního romantismu. Čínská balerína Sisi Qiu, absolventka Taneční akademie v Šanghaji a poté Taneční akademie Birgit Keil v Mannheimu, tančila tři roky v Bavorském státním baletu v Mnichově a jako první Číňanka byla v Bavorsku zařazena mezi „10 Top Outstanding Young Artists“. Les Sylphides v jejím provedení (Prelude A dur ) a s partnerem Michalem Krčmářem (Nokturno As dur a  Valčík cis moll) vnesly do představení Bohemia Baletu odlesk čínské tradice vytříbené poezie a citu pro subtilní výtvarné linie.

Vzájemné spolupráci Taneční konzervatoře hl. m. Prahy s dalekými baletními kulturami Asie patřila i druhá část večera – japonská taneční fantazie na evropské téma Děvčátko se sirkami. Na motivy pohádek H. Ch. Andersena ho vytvořili producent Hiroshi Koizumi (ředitel Theatre Company Bungeiza ve městě Tojama, čestný předseda Asijského regionálního centra AITA/IATA), choreografka Haruka Kasai (ředitelka Kasai Dancing Company a místopředsedkyně Sdružení moderního baletu prefektury Tojama), hudební skladatel Shigeru Yawata a další spolupracovníci z Japonska – výtvarníci scény a kostýmů.

Andersenovy pohádky Děvčátko se sirkami, O ošklivém káčátku, O dívce v červených střevíčkáchO statečném cínovém vojáčkovi inspirovaly autory k vytvoření sledu poetických tanečních obrazů, zarámovaných do smutného příběhu o chudé dívence – prodavačce sirek. Příběhy známých Andersenových pohádek jsou japonskými umělci interpretovány ve vysoké stylizaci tradiční asijské kultury, podněcují dětskou fantazii a evokují bolest svou životní krutostí. Bohemia Balet uvedl japonské Děvčátko se sirkami v prosinci 2009, rok po svém úspěšném hostování na Světovém festivalu divadla mládeže v Tojamě. Baletní inscenace završila spolupráci, která začala v rámci „Roku mezilidských vztahů mezi EU a Japonskem v ČR“ roku 2005. Tehdy se Česká republika zapojila do evropského kulturního projektu, jehož cílem bylo prohloubit vzájemné porozumění mezi Evropou a Japonskem.

Bohemia Balet se prosadil na přední místo v českém baletu jako zájezdový soubor, který popularizuje umění baletu v širokém spektru od tradiční klasiky až k taneční moderně současných tvůrců. Díky své umělecké prestiži pronikl i do společenské sféry a byl pozván, aby na elitním Plese ve Státní opeře (5. 2. 2011) tančil pod záštitou Její královské Výsosti kambodžské princezny Norodom Arunrasmy.

Sdílet článek: