Rozhovor s Františkem Blahákem

Vystudoval jste varhanní hru? Ne, absolvoval jsem pouze několik varhanických kurzů. A právě v souvislosti se zmíněnými kurzy jsem se poprvé setkal s tím, že je možné mít doma elektronicky snímaný pedál v běžné velikosti a okamžitě jsem začal kout plány na pořízení nejprve tohoto pedálu, který jsem viděl i u kolegy. To byl můj první kontakt s MIDI pedálem. Tak jsem si pedál vskutku pořídil a doplnil klaviaturou Kawai (model už si nepamatuji), to byly po určitou dobu mé první domácí, velmi dobře funkční varhany, které jsem používal asi dva roky, až se mi začaly zajídat, protože sice varhanní barvy Kawai byly docela přesvědčivé, ale měl jsem pouze jeden manuál. U dnešních varhan je téměř standard či minimum dvě klávesnice, navíc řada klasických skladeb se dvěma manuály přímo počítá, takže jsou na jednom manuále hratelné buď velmi obtížně nebo vůbec.

Využijete stereofonní vlastnosti modulu? Zajímavá je možnost volby hned několika stereofonních obrazů zvuku. Jedním z nejběžnějších je rozhození do stran střídavě podle kláves, tzv. C-Cis strany. Ale to působí dobře pouze ve velkém prostoru. Když sedíte takhle blízko je to velmi nepříjemné, máte pocit, že to nějak nehraje, tóny přeskakují z leva na pravo. Proto využívám dalšího možného způsobu, postupně z leva do prava, jako je tomu třeba u klavíru. Je to mnohem přirozenější.

Viděl či slyšel vaše domácí varhany některý další varhaník, případně si na ně zahrál? Ano, přišla jedna kolegyně, která hrává na mši pravidelně, doma má typický přihlouplý keyboard, absolutně nevyhovující a té se to velmi líbilo. Rovněž mě navštívil můj přítel varhaník a učitel varhanní hry. Kromě toho, že mi dal mnoho cenných rad a pomohl mi se základním seřízením a naprogramováním jednotlivých rejstříků, si také s chutí zahrál a byl velmi spokojen jak se zvukem samplů v modulu, tak i s mechanikou manuálů (není to taková ta levná mechanika na péro, co má většina keyboardů). Podotýkám, že má doma plně profesinální třímanuálové elektrofonické varhany. A jeden kolega z práce mi dodal přídavné pružiny k pedálům, jsou pro cvičení příliš měkké, ale ještě jsem je nestačil zabudovat.

Plánujete další úpravy svých varhan? Modul může být také ovládán nožním válcem, tzv. crescendovým válcem, který u klasických varhan slouží k postupnému logickému přidávání barev, až do úplného zapojení všech rejstříků v Plénu, případně v Tutti (kdy jsou využity všechny možnosti varhan – maximální hlasitost). Já jsem se po něm u nás pídil a nikdo jej nevyrábí. Pro modul je potřeba, aby válec měl asi 32 kroků pro spínání jednotlivých kombinací rejstříků, což se zatím nikdo nepokusil vyrobit. Když jsem o tom hovořil s panem Blablou z firmy B.L.A., říkal, že je to jedna z věcí, kterou má v plánu, aby tak zaplnil díru na trhu, ale má hodně jiných starostí. Potenciální konkurenční výrobci považují za crescendový válec Volume válec, zesilující pevnou kombinaci rejstříků od nuly do maxima. Ale to je něco úplně jiného a s klasickými varhanami to nemá nic společného. Dalším nožním ovladačem u klasických varhan je žaluziový pedál, kterým se otevírají žaluzie píšťalových skříní, a tím se mění síla zvuku. I to dokáže modul zvládnout, respektive jej lze přes MIDI připojit, pro reálnou simulaci. Tento modul má jen jedinou nevýhodu, lze-li to nevýhodou nazvat, že nemá rejstříky 32' (stop), tedy ještě o oktávu hlubší rejstříky než 16', které jsou tady. Je samozřejmě možné dokoupit další modul s těmito rejstříky, což je ale zbytečně velká investice pro domácí varhany a s minimálním účinkem. A to i proto, že už stávající basy, při instalaci dobrého basového reproduktoru, přenášejí frekvence na okolní nábytek a pod., takže se občas rezonancí rozezní věc, u které to vůbec nečekáte. Mně tady třeba při určitých tónech hrají tyhle wavky. Přitom hraji s ohledem na sousedy opravdu potichoučku, nebo do sluchátek. To kdybych to pořádně pustil…

Sdílet článek: