Pianisté na pražském jaru 2005

Pianisté na pražském jaru 2005Proslulý klavírista, původem ze severní Moravy, je držitelem dlouhé řady ocenění a před nedávnem oslavil půlstoletí svého veřejného koncertování. Již samotné jméno tohoto pianisty garantuje pořadatelům vyprodaný sál. Brendel se v Praze představí v repertoáru složeném z klasických a raně romantických skladeb.

Pianisté na pražském jaru 2005S monografickým programem složeným výhradně z díla J. S. Bacha vystoupí v jednom ze tří nokturen kanadská klavíristka Angela Hewitt (24. a 25. 5.). Tato interpretka je vítězkou mezinárodní bachovské klavírní soutěže v Torontu. V uplynulých deseti letech natočila převážnou většinu Bachových klavírních skladeb a je kritikou označována za jednu z nejlepších bachovských klavírních interpretek našich dob. Angelu Hewitt si budeme moci poslechnout i jako sólistku v Bachově a Mozartově klavírním koncertě za doprovodu Pražského komorního orchestru bez dirigenta. Dvě klavírní matiné jsou věnována mladé české klavírní generaci, Jiřímu Kollertovi (14. 5.) a Václavě Černohorské (28. 5.).

Pianisté na pražském jaru 2005Repertoár obou je zaměřen na hudbu dvacátého století s důrazem na českou tvorbu. Pianista Richard Goode (31. 5. a 1. 6.), který jako první americký klavírista natočil všech dvaatřicet Beethovenových sonát a je dnes považován za předního interpreta Beethovenova klavírního díla, vystoupí v rámci Pražského jara hned ve dvou na sebe navazujících večerech. V rámci svého nadcházejícího turné po Evropě s Budapest Festival Orchestra uvede postupně komplet Beethovenových klavírních koncertů. V Praze zahraje dva z nich. Původem ruský klavírista Mikhail Rudy (27. 5.) provede společně s Janáčkovou filharmonií Ostrava Čajkovského klavírní koncert, za jehož interpretaci v nedávné době získal Prix de l'Academie du Disque Francaise. Nepříliš často hraný klavírní koncert Erwina Schulhoffa bude možné vyslechnout v podání klavíristy Jana Simona s Pražskou komorní filharmonií. V programech koncertů komorní hudby bychom určitě neměli přehlédnout jméno loňského vítěze Mezinárodní klavírní soutěže Pražského jara Ivo Kahánka (16. a 30. 5.). Na jednom koncertě je Kahánek partnerem mladému souboru Penguin Quartet, na druhém si zahraje společně se souborem Afflatus Quintet. Na koncertech komorní hudby se dále bude možné setkat například s Igorem Ardaševem (29. 5.) či Milanem Langerem (18. 5.), členem Českého tria. Mohlo by se zdát, že výčtem klavíristů, hrajících na recitálech, v koncertech či v ansámblech komorní hudby je seznámení s pianisty nadcházejícího Pražského jara u konce. Zapomněli bychom však na dosti podstatnou skupinu pianistů, kteří na festivalu přijali roli nezbytnou, ušlechtilou a náročnou, vyžadující značnou dávku muzikality, zkušenosti a spolehlivosti, byť roli někdy nevděčnou a neprávem opomíjenou, a sice roli takzvaných „klavírních doprovazečů“. Za mnohé zde jmenujme alespoň Irwina Gage (15. 5.), specialistu na písňový repertoár a partnera řady předních světových zpěváků, který vystoupí s Dagmar Peckovou, Alexandra Schmalcze (26. 5.), který doprovodí barytonistu Matthiase Goerna, a Bengta Forsberga (30. 5.), jenž je dvorní klavírista švédské pěvecké hvězdy Anne Sofie von Otter.

Sdílet článek: