Patrícia Bretas – Brazilská setkání s českou hudbou

Pro českou hudbu ve světě pracují přirozeně nejčastěji čeští interpreti či dirigenti. Na jihoamerickém kontinentu jich však zrovna mnoho nepůsobí. Konkrétně v největší Brazílii s přibližně 160 miliony obyvatel však našla česká hudba svědomitou „honorární konzulku“ v osobnosti vynikající klavíristky a profesorky Hudební akademie Federální univerzity v Rio de Janeiro, Patrícii Bretas. Jak se taková věc přihodí?

Akademie v Riu je jednou ze dvou nejvýznamnějších vysokých hudebních škol a Patrícia Bretas nejspíše jednou ze dvou nejoceňovanějších klavíristek v Brazílii. Na akademii působila také jako prorektorka, v současnosti se kromě výuky a vlastního koncertování věnuje též velice aktivně propagaci české hudby.

Charismatická klavíristka z Ria po roce a půl opět přijíždí do České republiky na sérii koncertů, která bude pokračovat dalšími ve Švédsku. Osa Česko – Švédsko, zpestřovaná o další evropské státy, vznikla v roce 2003, odkdy umělkyně intenzivněji navštěvuje Evropu díky stálé spolupráci s Jaroslavem Šonským, českým houslistou žijícím ve Švédsku. Díky ní získala v uplynulých letech speciální vztah k české hudbě. Poprvé a hned s velkým úspěchem vystoupili již v roce 2001 v Riu a Brazílie je přirozeně druhou oblastí, kde duo působí. Kromě obvyklého repertoáru se zaměřuje především na interpretaci českých a brazilských skladatelů 20. století, kteří se u nás, popravdě řečeno, mnoho nehrají.

Duo zaujme vzájemnou hudební spřízněností a obdivuhodným vcítěním se brazilské umělkyně do českého repertoáru. Kromě desítek společných recitálů i koncertů (například s dirigenty Svárovským, Vavřínkem) však podstatná část práce obou spočívá především na poli systematické podpory české hudby ve světě a také brazilské u nás. Pražské pobyty a zájem o to, co se u nás na notových řádcích urodilo v časech ne až tak dávno minulých, přivedly Patrícii Bretas i Jaroslava Šonského osobně do společnosti skladatelů jako jsou Otomar Kvěch, Luboš Sluka a také Oldřich F. Korte, s jejichž díly vystupují rovněž na brazilských turné, i dalších tvůrců (Riedlbauch, Kubička, Fischer). Jaroslav Šonský za nezištnou propagaci české hudby a kultury vůbec obdržel již v roce 2003 cenu Ministerstva zahraničí Gratias Agit. Podívejme se ale nyní blíže do Ria a Brazílie. Budeme možná překvapeni, co se tamní posluchači, díky zapálení Patrície Bretas pro naši zemi a českou kulturu, dozvídají.

Brazilské premiéry českých skladatelů

Například tvorba O. F. Korteho oslovila klavíristku natolik, že se rozhodla seznámit s ní Brazilce důkladně. V jejím nastudování tak vloni 22. 7. zazněla poprvé na jihoamerickém kontinentu klavírní Sonáta O. F. Korteho – na živém koncertu pro tamější významnou stanici, Radio MEC. Následovalo uvedení ve městě Teresópolis, v Riu, dále v Porto Alegre a nedávno na jihu Brazílie ve městě Curitiba. Koncerty uvedla interpretka průvodním slovem představujícím skladatele a setkaly se s velkým ohlasem. O české hudbě a současných skladatelích hovořila také v brazilském rozhlase a v těchto aktivitách hodlá pokračovat.

Sama popisuje reakce brazilského publika a svůj záměr: „Lidé milují vášeň a dramatičnost Korteho sonáty, její energii a zároveň jemnost. Vždy jsem publiku sdělila to důležité ze skladatelova života, persekuce, kterým byl vystaven, jeho kontakty s velkými osobnostmi jako Martinů, Šostakovič, také Miloš Forman, kterého tu znají, pokouším se přenést na publikum můj obdiv ke skladateli.“

Pianistka dále říká: „CD s hudbou O. F. Korteho ode mne dostal Marlos Nobre, skladatel, který má výborný program na Radiu MEC. Již několikrát tam pouštěl jeho Sinfoniettu a jsem velmi potěšena, že i on tuto hudbu oceňuje.“

Práce pro odkaz Bohuslava Martinů

Samostatnou kapitolou jsou pro Patrícii Bretas snahy o rozšíření povědomí o hudbě Bohuslava Martinů v Brazílii. Dvořák či Smetana a částečně i Suk jsou zde i díky její interpretaci poměrně známi, pro hudbu Martinů je třeba ještě dost udělat. Nadšenou interpretkou jeho díla jak sólově, tak i v sestavě klavírního tria je umělkyně již dlouho.

Její činnost v brazilských hudebních kruzích směřuje však nyní také k tomu, aby se Martinů hudba v jubilejním roce 2009 (50 let od skladatelova úmrtí) dostala na brazilská koncertní pódia v míře ještě mnohem významnější. Ve stejném roce rovněž zemřel Heitor Villa Lobos, brazilský národní skladatel, a nabízí se tak spojit obě výročí. Společným jmenovatelem těchto skladatelů je nejen doba, v níž žili, ale i současná pařížská studia a tedy i možnost setkání, i když nedoložená. Také ale inspirace folklórem a silné národní cítění. Snahy Patrície Bretas vedou nyní k uvedení Martinů hudby v podání předních českých umělců a dirigentů na brazilských hudebních festivalech v roce 2009 vedle národního skladatele Lobose. V tom se naplňuje její členství v International Martinů Circle i spolupráce s pražským Institutem Bohuslava Martinů v rámci projektu Martinů revisited. Podobné snahy o představení hudby Villa Lobose v roce 2009 vyvíjejí Patrícia Bretas a Jaroslav Šonský zároveň v Česku.

Zajímavé nahrávky

Klavírní duo BretasKevorkian

Patrícia Bretas již řadu let tvoří s Josiane Kevorkian, další skvělou brazilskou klavíristkou a pedagožkou, duo, považované za jedno z vrcholných komorních těles v zemi, vystupující také ve Francii nebo Británii. V roce 2002 vznikla vynikající nahrávka skladeb současného uznávaného skladatele Ronalda Mirandy a dalších Brazilců. Stěžejním opusem CD je však závěrečné Stravinského Svěcení jara pro klavírní duo. Podle všeho jde o jednu z pouhých dvou známých nahrávek v této verzi. Posluchači skoro až vyrazí dech nejen svou brilantností, ale především intenzitou prožitku. Pro svoji ojedinělost a kvalitu dostalo CD skvělé kritiky. Patrícia a Josiane pronikly do Stravinského světa s veškerou energií a hudební zkušeností, jaká je pro interpretaci tohoto díla potřeba, a obě vytvořily nadzemsky úchvatnou podobu Stravinského nejvíce opěvované skladby. Cestuje-li někdo z vašich známých do Brazílie, stojí skutečně za to úsilí nahrávku zkusit sehnat.

Jaroslav Šonský a Patrícia BretasDuo Bretas – Šonský

V roce 2003 natočilo v Praze duo Patrície Bretas a Jaroslav Šonský CD Brazilian and Czech music s hudbou Otomara Kvěcha a obou již uvedených Brazilců, žijícího Ronaldo Mirandy a Heitora Villa Lobose. CD podpořil OUROCAP a bylo distribuováno Radioservisem. Promyšlená, efektní, ale zároveň velice citlivá interpretace umocňuje překvapení ze spojení české a brazilské hudby. Objevnost CD například inspirovala Ondřeje Kvitu, posluchače profesora Ivana Strausse na pražské HAMU, k letošnímu provedení Mirandovy skladby Recitativ, variace a fuga .

Coda

Nejedná-li se zrovna o typický folklór, je pro umělce z jihoamerického kontinentu pochopitelně průnik na evropská pódia poněkud složitější. Škoda, že Brazílie sama nedokáže propagovat svoje umělce ve světě alespoň tak, jak to umí Česká republika.

Osobnost formátu Patrície Bretas by si to zjevně zasloužila.

Vizitka

Patrícia Bretas se narodila v Rio de Janieru. Klavírní hru studovala u světově známých osobností jako jsou Maria da Penha, Marian Dauelsberg (Brazílie), Eliane Richepin (během pobytu ve Francii) nebo Peter Lang (Rakousko). Vystupovala a byla oceněna na

na mezinárodních klavírních festivalech (Annency, Epinal, Salcburk), vyhrála řadu významných soutěží. V roce 1997 získala 1. místo na Artlivre International Piano Competition v Sao Paulu. Doma vystupuje se všemi nejdůležitějšími brazilskými symfonickými orchestry. Pravidelně nahrává pro brazilský rozhlas a televizi, jako sólistka nebo v klavírním duu s Josiane Kevorkian uskutečnila řadu významných vystoupení i ve Francii a Velké Británii. S Jaroslavem Šonským koncertují kromě Brazílie zejména v České republice, Švédsku, ale i dalších evropských zemích. Patrícia Bretas se od počátku kariéry zaměřila na šíření brazilské hudby v zahraničí a interpretaci světového repertoáru, který není v Brazílii příliš hrán. Od roku 1997 je profesorkou na Hudební akademii Federální univerzity v Rio de Janeiro, mezi roky 1999 – 2003 zde působila jako prorektorka. Jako sólistka i komorní interpretka dnes patří ve svém oboru mezi nejužší brazilskou špičku.

Koncerty dua Patrícia Bretas Jaroslav Šonský česká část turné 2008

3. 4. Pardubice – Mendelssohnův dvojkoncert pro housle a klavír č. 1 d moll s Virtuosi di Praga

7. 4. Praha – Libeňský zámeček 18.00 – recitál

8. 4. Praha – Zrcadlová kaple Klementina 19.00 – recitál

9. 4. Praha – kostel sv. Vavřince – privátní koncert pro švédské velvyslanectví

Sdílet článek: