O strunách smyčcových nástrojů – 4. část

Asi nenajdeme ve světě výrobce daného sortimentu, jehož věhlas je tak dalekosáhlý. Je to především tím, že precizní německá důslednost (míněno v nejlepším slova smyslu), vědecký přístup, inovace, kvalita materiálů a přesná a kontrolovaná ruční práce přináší široké spektrum nabídek v nejvyšších kvalitách i u cenově přístupnějších výrobků. Se značkou PIRASTRO se potkáte ve všech světových orchestrech i konzervatořích od Japonska po Argentinu. Zůstává již evidentně jediným výrobcem špičkových střevových potahů ve světě, jehož modely OLIV a EUDOXA, opouštějící továrnu v Offenbachu u Frankfurtu jsou nepřekonané a evidentně nepřekonatelné. Vysoké procento drahých kovů v opředení (zejména zlata a stříbra) spolu s výtečně opracovanými ovčími střívky, opatřenými patentem chráněnou ochrannou vrstvičkou (košilkou) proti působení atmosférické vlhkosti pod opředením, nabízí nejnáročnějším hudebníkům exkluzivní výrobky znamenitých tónových a užitných vlastností. Šíře nabídky je ohromná, každá struna má spoustu variant a tlouštěk (tvrdostí), každý zájemce je schopen si najít a vybrat pro svůj nástroj a potřeby ideální kombinaci celého potahu. Protože šíře nabídky střevových strun je opravdu značná a možná až nepřehledná, vřele doporučuji začít standardním potahem ve střední tvrdosti a pak konzultovat své další požadavky konkrétně se znalcem v oboru. Vývoj strun s jádrem z umělého vlákna prošel mnoha vývojovými stupni, a právě PIRASTRO zaznamenalo zásadní vývojové momenty. Po typicky syntetickém modelu SYNOXA, dnes již dlouho vytlačeném novějšími produkty, a po ARICORE, měkkých sadách s chromovými variantami (dodnes se občas užívá houslové a violové A + D), přináší výrobce sadu TONICA, violové a zejména houslové struny, na které navíc poskytuje pro prodej v České republice speciální třetinové slevy, a posouvá tak svou nejvyšší kvalitu na střední cenovou úroveň v daném sortimentu. Vývoj a inovace materiálů a konstrukčních prvků přinesla prostřednictvím PIRASTRO jako první novou koncepci kombinovaného jádra, kde použití umělých materiálů a zároveň kovu v jádru zachovává všechny potřebné kladné vlastnosti obou konstrukčních typů a přináší navíc nové možnosti hráčské i fyzikální. Tento typ strun (OBLIGATO, EVAH PIRAZZI a novinka roku 2001 VIOLINO) je měkký a příjemný na dohmat, výtečně reaguje na sebenepatrnější popud smyčce, má vřelý, sytý a jasný tón a v referencích na tyto modely se vyskytují slova typu „převratné“, „zázračné“, „jedinečné“. Tento trojlístek dokonalých hráčských vlastností a rozdílný jen ve výsledném zvuku a ostrosti je však cenově na horní hranici veškerých nabídek, profesionály (i u nás!) je však díky mimořádným vlastnostem oblíben ve stále větších objemech. Stejně tak, jako u houslových sad, je synteticko-kovový model OBLIGATO stále více žádán i pro violy, violoncella a kontrabasy. V sortimentu kovových strun nabízí výrobce kompletní konstrukční programy všech tvrdostí, menzur a materiálů. Nový model původních a asi nejoblíbenějších FLEXOCOR byl nahrazen novou modelovou řadou PERMANENT, kde výrobce využívá u D struny mimořádných vlastností titanu (jako zcela nového a prvně užitého materiálu pro konstrukci struny), takže jak houslová, violoncellová, kontrabasová i dlouho očekávaná violová sada (novinka roku 2001) se rázem usadily na předních pozicích v nabídkách celokovových strun nejvyšší třídy a užitné hodnoty. Speciální kontrabasová nabídka (žádný jiný výrobce nenabízí kontrabasistům tak široký výběr), vycházející z tohoto konstrukčního typu, obsahuje sady s různými fyzikálními vlastnostmi a užitnými hodnotami (nasazení, rezonance, útlum, pizzicato, tloušťka, ladění), které jsou využívány plně hráči podle typu jejich užití (FLEXOCOR, ORIGINAL FLEX, FLAT CHROM, ORIGINAL FLAT, JAZZER). Z klasických celokovových strun – konstrukce opředeného drátu – stojí na předních pozicích jednoznačně CHROMCOR, typický představitel přímého, kultivovaného kovového zvuku, oblíbený zejména v sadě houslové a cellové. Cenově nejnižší kategorii žákovských strun zastupuje – opět díky speciálním slevám pro náš trh – model ULTRA SENSITIVE, vyráběný i pro nástroje malých menzur. Jako doplňkové výrobky z nabídek PIRASTRO známe kalafuny, olej a čistidlo na struny, hojivý lůj na prsty, stringolu (přístroj na předvytažení struny, aby po natažení již nepovolovala), plastové podložky pod dolaďovače, trubice na nestočené struny a mnohé další drobné a užitečné příslušenství. PIRASTRO je ve světě vysoce hodnocen a považován i jako výrobce přírodního lékařského šicího materiálu.

LARSEN STRINGS

Příběh, zvaný LARSEN, začíná v polovině padesátých let, kdy se v malém městečku na ostrůvku poblíž Odense, v rodišti Hanse Christiana Andersena, narodil Lauritz Th. Larsen. Bez jakékoli hudební tradice v rodině přišlo na svět velmi talentované a citlivé dítě, které v neobvykle raném dětství začalo navštěvovat Konzervatoř ve Funenu a ve 20 letech věku jej rodina vyslala se zajištěním na studie houslové hry do USA. Zde se setkal s profesorem, který se snažil léta vykonstruovat ideální model houslových strun, a tuto chorobu naimplantoval mladému studentu do hlavy. Po návratu do Dánska v roce 1985 mladý Larsen uvažoval, jakou prací doplnit své výkonné aktivity a po pobídce přítele, aby vymyslel dobré houslové E, se rozhodl. Kontaktoval svého amerického profesora s touto myšlenkou, ten mu ale odpověděl, že byznys s E strunami má bídné výsledky, a „jestli do něčeho chceš jít, tak mi udělej dobrých třista cellových áček!“. Tak se otevřel před Lauritzem Larsenem nelehký, až monumentální úkol. Začal studovat, jak dělá cellové struny konkurence a jak vymyslet něco převratnějšího, učil se a zkoušel. Po 18 měsících si byl téměř jist, že je na konci cesty a poslal vzorky předním dánským a německým cellistům, kteří se téměř jednohlasně shodli, že ve své snaze zvítězil, že mu věří a že budou jeho struny užívat. Pověst o speciálně zkonstruovaných strunách – poprvé v historii vrchních strun se stříbrným opředením a tedy s doposud neznámým barevným spektrem – se rozšířila bleskově po celém světě a přinutila mladého konstruktéra pokračovat ve vývoji dalších strun v cellové sadě a dál i pro sady ostatních z rodiny smyčcových nástrojů. Dnes vyrábí jeho malá manufaktura celokovové mistrovské struny pro housle, violu a violoncello v několika modifikacích, z nichž zcela na přední pozici stojí výtečné – a těžko ve svém tónu nahraditelné – cellové modely A + D + G SOLOIST'S EDITION s wolframovým C, asi nejjasnější sólistickou sadou mezi strunami pro nástroj. V loňském roce přišla na trh i houslová sada, opět zvukově ostřejší a průrazná i s modifikací pozlaceného E. Velmi hrané je violové A, které jako jedno z mála splňuje požadavek po znělém a světlém sólistickém „áčku“. Firma LARSEN vyrábí jako doplněk k základnímu sortimentu také skvělé houslové a cellové kalafuny s poměrně dlouhou životností, které jsou stále více žádány zejména profesionálními cellisty.

O POUŽÍVANÝCH MATERIÁLECH A ZAŘAZENÍ ZNAČEK PODLE TYPŮ A KONSTRUKCE

Struny pro smyčcové nástroje se, jak se již dalo vyčíst z předchozích kapitol, dělí při zachování největší stručnosti na struny s jádrem kovovým (na drát či lanko), s jádrem z umělého vlákna (monofil či vícečetné, nylon nebo jiné kompozitní materiály), s jádrem kombinovaným a s jádrem z přírodního střeva. Opředení strun bývá až na vzácné výjimky kovové, ve výrobě se podle požadavků uplatňuje jak hliník a jeho slitiny (na tenké struny), tak tvrdé materiály (chrom, nikl, titan, wolfram) a drahé kovy (zlato, stříbro a jejich sloučeniny). Některé struny střevové (z přírodních ovčích střev), zejména struny na historické nástroje a jejich repliky (gamby) bývají neopředené, obdobně jako struny pro harfy.

1. Struny celokovové

Základní charakteristickou vlastností kovových strun je jejich přímý, čistý a jasný tón, relativně dlouhá životnost a neměnnost kvality tónu po dlouhou dobu jejich používání. S výjimkou houslových E, kde se užívá buď drát (nejčastěji chromová ocel nebo ocel v nejrůznějších povrchových úpravách (pocínovaná, pozlacená apod.), či opředený drát měkčím kovem (hliník nebo chrom), všechny ostatní struny jsou konstruovány výhradně opředením drátu (PIRASTRO CHROMCOR a ULTRA SENSITIVE, THOMASTIK PRÄZISION) či lanka (PIRASTRO PERMANENT, celá kontrabasová řada FLEX, CROM A JAZZER, THOMASTIK SPIROCORE a SUPERFLEXIBLE, JARGAR, LARSEN, CORELLI cello a bass).

2. Struny s umělým jádrem

Moderní konstrukce, vycházející z fyzikálních vlastností moderních umělých hmot, tedy nylonu a jemu podobných hmot. Charakter tohoto jádra přináší díky jiným fyzikálním vlastnostem větší rozkmit i při krátké resonanční délce, takže barevnost a plnost tónu je oproti kovovým strunám vyšší. Tyto materiály jsou však křehčí, a proto i životnost umělých vláken je nižší. Výrobci doporučují natahovat struny opatrně, podmazat zářezy kobylky a pražce tuhou před natažením nových strun (aby klouzaly a nezakusovaly se), nepřetáhnout výšku standardního ladění a zejména nedolaďovat pomocí dolaďovačů. Tento typ strun, vyráběných nejmodernějšími technologiemi se díky mimořádné zvukové kvalitě, vyrovnanosti a cenové přístupnosti stal i přes relativně kratší životnost nejhranějším konstrukčním modelem vůbec. Typickými zástupci jsou THOMASTIK DOMINANT, PIRASTRO TONICA či CORELLI CRYSTAL. Umělé hmoty dnes již klasického typu (nylon, perlon) však v blízkém budoucnu naleznou své pokračovatele, budou pevnější, odolnější a možná i využitelné pro tuto speciální konstrukční oblast. První vlaštovkou jsou nové, takzvané kosmické materiály, které jsou slučovány z syntetických vláken a uhlíku za neběžných okolních podmínek, a které tím pádem mohou mít i zcela mimořádné vlastnosti, zejména pevnost a netečnost vůči jakýmkoli okolním vlivům. Prvním výrobcem, kdo se pustil do výroby struny tohoto typu je SAVAREZ / CORELLI, který nový materiál KF využívá k výrobě strun ALLIANCE jak pro smyčcové nástroje, tak pro kytary a harfu.

3. Struny kombinované

Jedná se o konstrukční propojení technologií výroby kovových strun a strun s jádrem z umělých vláken, kde se umocňují dobré vlastnosti obou těchto typů. Jedná se o nejnovější konstrukční prvek, který se oficiálně představil světu prostřednictvím PIRASTRO OBLIGATO, EVAH PIRAZZI a aktuální novinky roku 2001 VIOLINO, a THOMASTIK NEW INFELD v provedení červeném (sytější a sametovější témbr s pozlaceným E) a modrém (světlejší a průraznější s E drátem). Všechny tyto struny jsou vysoce hodnocené pro svou výtečnou reakci na sebenepatrnější záchvěv smyčce a vynikající vyrovnaný zvuk i v nasazení pianissimo a pizzicato. Žádné přesnější konstrukční detaily nedávají výrobci z taktických důvodů k dispozici, neboť tato oblast je v plenkách a tají se, co se dá…

4. Struny střevové

Vývoj tohoto typu strun se odehrává již několik století, a přesto ještě v průběhu posledních desetiletí vzniklo a zaniklo několik ambiciózních výrobců tohoto typu strun. S výjimkou několika málo specialistů (BOW BRAND na struny harfové a pár soukromých německých a anglických výrobců catgutů – stáčených střev – pro repliky barokních nástrojů) nabízí kompletní sortiment moderních strun ve velkém výběru a ve vysoké kvalitě jen německé PIRASTRO. Modely OLIV, EUDOXA (a lacinější GOLD, u nás používané málo) jsou opředenými strunami nejvyšší profesionální třídy a pro své ideální, typické zvukové vlastnosti a nezaměnitelný barevný charakter jsou stále vyhledávaným zbožím, zejména pro použití nejnáročnějších instrumentalistů a členů předních symfonických orchestrů.

DOPORUČENÝ VÝBĚR HOUSLOVÝCH STRUN

Hra na housle jsou spolu s hrou na klavír stále ještě v našich zemích nejtradičnější a každoročně je přijímáno do základních uměleckých škol mnoho nových adeptů houslové hry. Právě pro velmi široké spektrum hráčských úrovní – od naprostých začátečníků až po Mistry – konstruují všechny věhlasné světové firmy velice široký sortiment strun všech tvrdostí, tlouštěk a menzur. Pokud jde o tvrdosti, je ve většině případů vhodné řídit se zlatou střední cestou, tedy volit pro správně seřízené nástroje střední tvrdosti strun. Každá celá sada je konstruována tak, aby zvukové charakteristiky jednotlivých strun na sebe barevně navazovaly a aby celkový charakter tónu všech strun působil na nástroji kompaktně. Pouze hráči nejvyšších kategorií kombinují některé sady mezi sebou (v nejkrajnějším případě každou strunu z jiné sady), aby tak potlačili nebo naopak zvýraznili barevnou charakteristiku tam, kde to jejich nástrojům pomůže (kombinace vrchních kovových strun a spodních střevových). Většina výrobců nabízí kromě těchto kompaktních sad (například kovové sady s chromovým opředením) i varianty jednotlivých strun s opředením z jiných, akusticky rozdílných materiálů (hliník, stříbro, titan, wolfram a jiné), aby měl případný uživatel možnost eliminovat například hlušší místa svého nástroje. Pro případ těchto kombinací si rozhodně nechte poradit odborníkem, neboť tyto speciální struny jsou většinou poněkud dražší. Začátečníkům takové experimentování v žádném případě nedoporučuji.

Tak, jako je pro houslovou hru důležitý smyčec (říká se dokonce, že zejména v počátku je jeho kvalita důležitější než kvalita nástroje), je nesmírně důležitý správný výběr ostrunění. Je jasné, že dobré a na nástroj hodící se struny pomohou hráči docílit sílu, jas, průzračnost i barevnou kvalitu tónu a pomohou mu k uspokojení z jeho hry, naopak struny špatné a levné mohou touhu dítěte po uznalém výkonu jen srazit.

Moderní struny všech konstrukcí jsou konstruovány právě tak, aby flexibilita, tedy pružnost a kmitání při tahu smyčcem, byla co největší (aby síla a tlak žíní rozechvíval strunu okamžitě a adekvátně bez ztráty zvukových vlastností) a aby byla ve všech případech hry (pizzicato, forte i arco pianissimo) zachována barevnost a celková výsledná charakteristika tónu. Výběr té které značky a modelu je na osobních zkušenostech hráče, na doporučení profesorů či houslařů a přirozeně i na finančních možnostech.

O strunách smyčcových nástrojů - 4. část

Sdílet článek: