sobota, 11. červen 2011

Novinky z podzimního baletu

Napsal(a) 

Novinky z podzimního baletu Novinky z podzimního baletu

Loňský divadelní podzim byl bohatý na události v oblasti tance a baletu. Odehrávaly se nejen v Praze, ale také v krajských městech a nedalekém zahraničí. Pořádaly se choreografické soutěže, workshopy, uváděly premiéry a promítaly baletní filmy. Novinky připravily baletní soubory v Praze, Brně, Ústí n. L., Liberci, Českých Budějovicích, Plzni, Ostravě i Olomouci. Ani kina nezahálela, k oblíbeným operním přenosům z MET se přidaly i projekce baletních představení z Pařížské opery. Bylo toho tolik, že se všechno nedalo stihnout z časových důvodů. A tak z mozaiky událostí přinášíme skromný výběr.

Inspirace Chopinem v Ústí nad Labem

Severočeské divadlo opery a baletu v Ústí nad Labem s ředitelem Tomášem Šimerdou a šéfem baletu Vladimírem Nečasem uvedlo 5. 11. 2010 představení zvláštního kouzla. Připomíná jím 200. výročí narození hudebního skladatele a klavírního virtuosa Fryderika Chopina. Neobvyklost inscenace spočívá ve spojení Chopinovy hudby s múzickým uměním baletního interpreta, který umí nejen dokonale tančit, ale i hrát na klavír. Tím interpretem je sólista baletu Vladimír Gončarov, nositel prestižní Ceny Thálie.

Libretista, choreograf a režisér Daniel Wiesner nazval svou inscenaci Chopin, fragmenty ze života slavného hudebního skladatele, s  podtitulem taneční divadlo s nahrávkou a živou hudební interpretací o dvou dějstvích . „Můj projekt chce v době agresivních televizních a filmových produkcí, které glorifikují hrubost, brutalitu, vulgárnost, tupost a nevychovanost (a navíc každodenně zamořují české domácnosti přídělem čerstvé krve), oslovit senzitivní a inteligentní část veřejnosti, pro kterou se toho v současné době příliš mnoho nedělá,“ vysvětluje autor v programové brožuře k Chopinovi.

Představení má osobitý temporytmus a subtilní poetiku. Vytváří ji hudba spjatá s časoprostorovou architekturou tanečních obrazů. Střídá se v nich reálné prostředí se snovými vizemi, jakoby zastavenými v čase. Uměleckým životem Chopina procházejí tři ženy. Margaritě Pleškové, představitelce George Sandové, připadá role největší. Dovede být suverénní, lyrická i hravá a okouzlující. Její partnerská souhra s Vladimírem Gončarovem je suverénní.

Životní události, které nelze vytančit, dotváří Daniel Wiesner v náznaku stínového divadla. Působivost jeho koncepce je umocněna dobovým koloritem kostýmů výtvarníka Josefa Jelínka a funkční scénou Martina Víška. Zdařilá inscenace rozšiřuje žánrovou paletu baletního souboru Severočeského divadla opery a baletu. Patří k paradoxům naší současnosti, že právě toto divadlo, známé v kulturní veřejnosti svým dlouhodobým úspěšným působením, má být z rozhodnutí vyšší moci zrušeno.

Novinky z podzimního baletu Novinky z podzimního baletu
Zvoník od Matky Boží v Plzni

Divadlo J. K. Tyla v Plzni – baletní soubor s uměleckým šéfem Jiřím Pokorným a orchestr s dirigentem Tomášem Braunerem – připravilo premiéru baletu Zvoník od Matky Boží (20. 11. 2010 ve Velkém divadle). Inscenace vznikla ze spolupráce libretisty, choreografa a režiséra Libora Vaculíka, scénografa Martina Černého a výtvarníka kostýmů Romana Šolce. Balet na motivy románu Viktora Huga Notre Dame de Paris a s hudbou Maurice Alexise Jarre je v jejich pojetí velkým dramatickým baletním divadlem.

„Zvoníkem balet oslovil, až mrazilo“, napsal Plzeňský deníku po premiéře 20. 11. 2010.

„Zvoník dojímá, děsí, přitahuje“, konstatuje recenzentka MF Dnes a dodává „Zvoník od Matky Boží je mimořádnou inscenací. Silnou, stylově čistou, po všech stránkách vyrovnanou, s výborně vedeným orchestrem a výbornými tanečními výkony. A proto má ty nejlepší předpoklady stát se titulem, který bude hodně dlouho publikum plzeňského divadla dojímat i děsit a neodolatelně přitahovat“.

V současném českém baletu je Libor Vaculík jediným choreografem, který se žánru soudobého „velkého baletu“ věnuje soustavně. Na svém uměleckém kontě má desítky velmi úspěšných baletních titulů, v nichž prezentuje umění klasického baletu jako soudobou divadelní podívanou s nosným dramatickým příběhem a charakterově vyhraněnými postavami. Jeho inscenace vyžadují tančící herce ovládající techniku baletní klasiky i moderny. Z posledních titulů připomenu alespoň výsledky Vaculíkovy spolupráce s hudebním skladatelem Petrem Maláskem – Fantoma opery ve Státní opeře Praha a Fausta v pražském Národním divadle. Baletní soubor J. K. Tyla v Plzni má v repertoáru již deset let Vaculíkův taneční muzikál Edithvrabčák z předměstí, který vznikl ve spolupráci s Petrem Maláskem a textařem Václavem Koptou.

„Jsem člověk, který potřebuje drama, lásku ve všech odstínech – od čisté, panensky bílé až po temně vraždivě červenou“, zdůrazňuje Libor Vaculík. „Jsem epický choreograf a rád vyprávím příběh. Příběhy, které diváka vtáhnou do děje a zaujmou právě svým barevným emotivním spektrem.“

Vaculíkovo emotivní spektrum se v této inscenaci rozvíjí mezi čtyřmi hlavními postavami dramatu: Esmeraldou (Zuzana Pokorná), Phoebem (Martin Šinták), Frollem (Milan Maláč) a Quasimodem (Richard Ševčík). Choreograf, který byl sám vynikajícím a všestranným baletním sólistou, uplatňuje v tanečních textech osobité pohybové výrazivo a nabízí tak představitelům hlavních rolí rozsáhlé interpretační možnosti.

Plzeňská inscenace Zvoníka od Matky Boži je ve Vaculíkově tvorbě již třetí verzí tohoto díla s hudbou Maurice Alexise Jarre. Zvoník od Matky Boží z Národního divadla Brno (1993) dostal Hlavní cenu Národní taneční přehlídky (1996) a poté obohatil repertoár baletu Slovenského národního divadla v Bratislavě (2001). Baletnímu souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, městě evropské kultury pro rok 2015, přináší Vaculíkův Zvoník od Matky Boží nové umělecké výzvy.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.