Na prahu nové sezony II

V září patřila reflexe sezony českých orchestrů Praze, říjen tělesům v „regionech“. Nejlépe na mě zapůsobila nabídka Filharmonie Hradec Králové . V odvaze přicházet s provokativními nápady je v ČR solitérem: těžká Mahlerova Šestá , speciální řada věnovaná opeře a baletu, netradiční pohledy na klasiku (například Beethoven v bývalé továrně Vertex), multižánrová řada Mezi proudy, série pro přátele operety a muzikálu, výsledek mimořádné pozice sborů a souboru Gentleman Singers – speciální řady. A jako bonus listopadový festival Hudební fórum (info: www.fhk.cz). Nadstandardní nároky mají na své abonenty i ve Filharmonii Brno . Určitě budou zajímavé recitály Clary Novákové, Igora Ardaševa, Eugena Indjice, Tria Pacora; posluchačský zážitek slibuje i několik orchestrálních večerů, například konfrontace Martinů Symfonických fantazií s Berliozovou Fantastickou , říjnová světová premiéra Štědroňovy skladby Austerlitz . Filharmonie představí kromě zavedených umělců i vítěze svých přehrávek. Komorní filharmonie Pardubice sází spíše na jistotu a vysokou interpretační kvalitu. Určitě stojí za pozornost uvedení Kabeláčovy 4. symfonie (škoda, že naše orchestry nemají odvahu na všechny jeho symfonie), Ebenových Nočních hodin nebo Fišerových Serenád pro Salcburk (www.kfpar.cz). Pro Ostravany bude událostí, jak se vyrovná šéfdirigent Janáčkovy filharmonie se Smetanovou Mou vlastí a orchestr s Messiaenovým Nanebevstoupením . Nadějná je nabídka cyklu Jeunesses Musicales, kde se přestaví řada začínajících virtuosů. Výsadní postavení Kubínova kvarteta potvrzuje vlastní cyklus (www.jfo.cz). Těžko vyzvednout něco z nabídky Karlovarského symfonického orchestru . Nicméně určitě dobrou myšlenkou jsou tematické večery – španělský, ruský, maďarský atd., i když ani zde neopustil dramaturg prověřené jistoty (www.kso.cz). Zajímalo by mě, jestli záplava log partnerů v katalogu a vícejazyčný text včetně ruského má souvislost s konformní dramaturgií. V Severočeské filharmonii Teplice je stále více cítit pozitivní vliv šéfdirigenta Charlese Olivieri-Munroea. Neobvyklá bude například dvojice Ančerla a Szella v roli skladatelů (www.severoceskafilharmonie.cz). Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů stále žije z práce bývalého šéfdirigenta Jakuba Hrůši, jubileu svého kmotra však vzdává čest pouze třemi opusy (www.filharmonie-zlin.cz). U Plzeňské filharmonie (www.plzenskafilharmonie.cz) zaujmou programní názvy koncertů a poměrně pestrá dramaturgie (např. Fibichovy symfonické básně, mendelssohnovský či francouzsko-martinůovský večer). Moravská filharmonie Olomouc (www.mfo.cz) zaslouží uznání za koncepční poctu Martinů (únor až duben 2009); v říjnu určitě doporučuji dialogický večer 20. století (R. Strauss vedle V. Zouhara). Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně (www.zso.cz) má snad kvůli svému lázeňskému poslání a komplikované ekonomické situaci nejkonformnější dramaturgii.

Sdílet článek: