Modigliani Quartet: Odvaha být svůj

Modigliani Quartet založili čtyři blízcí přátelé v roce 2003 a již o rok později na sebe upoutali mezinárodní pozornost vítězstvím v soutěži smyčcových kvartet Fritse Philipse v Eindhovenu. Další úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. V roce 2005 byl soubor oceněn první cenou v benátské soutěži Vittoria Rimbottiho a v roce 2006 vyhrál cenu Young Concert Artists Auditions v New Yorku, která kvartetu otevřela cestu k pravidelným americkým turné. Po absolutoriu na pařížské Conservatoire National Supérieur de Musique studovali členové Modi­gliani Quartet u Ysaÿe Quartet v Paříži, účastnili se mistrovských kurzů u Waltera Levina a Györgyho Kurtága a využili možnosti spolupracovat s Artemis Quartet na berlínské univerzitě. V roce 2014 dostal soubor nabídku obnovit po 13leté odmlce letní festival Rencontres Musicales d´Evian. Hudební událost, jejímž uměleckým ředitelem býval Mstislav Rostropovič, se díky uměleckému vedení Modigliani Quartetu rychle zařadila mezi výrazné evropské festivaly těšící se velké pozornosti médií. Modigliani Quartet vystupuje na nejznámějších pódiích, od Wigmore Hall a Carnegie Hall přes Mozarteum v Salcburku, Auditori v Barceloně po tokijskou Oji Hall, a je zván na význačné světové festivaly. V letošním roce se mezi ně zařadí také moravský Concentus Moraviae, na kterém Modigliani Quartet vystoupí dvakrát. V Rytířském sále hradu Pernštejna 13. června a v knihovně zámku Náměšť nad Sázavou 14. června soubor uvede Beethovenův op. 18/6, Schubertovu kvartetní větu c moll a Dvořákův Americký kvartet.

Smyčcová kvarteta se zpravidla jmenují podle svého primária, podle známého skladatele nebo podle svého domovského místa. Proč jste si vy za svého patrona zvolili právě sebedestruktivního bohémského malíře? Milujeme jeho uměleckou vizi. Je to umělec zcela jedinečný – uvidíte-li jediný Modiglianiho obraz, budete na něj vzpomínat celý život. Modigliani se hluboce zajímal o italskou renesanci, a přesto si našel svůj vlastní nezaměnitelný styl. Věříme, že podobná cesta se otevírá i smyčcovému kvartetu. Nejprve je třeba ponořit se do studia klasické hudby a jejích tradic, zákonitostí, studovat estetiku zajímavých hudebníků a na tomto základě vystavět finesy vlastní originality a identity.

Můžete se tedy pokusit popsat, co dělá Modigliani Quartet jedinečným? Co dělá naše kvarteto jedinečným? Jsme blízcí přátelé. Přestože pocházíme z různých kultur a každý jsme úplně jiný, má naše spojení nezaměnitelnou chemii. Krásu. Věříme, že náš souzvuk je rozpoznatelný, stejně jako Modiglianiho obraz.

Předpokladem vynikajícího výkonu je vytříbená technika, zároveň je ale třeba dát průchod emocím. Rozum a cit jsou přirozeně stálým jádrem diskusí. Technice je třeba dát potřebný prostor, ale zároveň je dobré vnímat ji pouze jako prostředek, který umožňuje vyjádřit pocity a zprostředkovat hudbu. Smyčcové kvarteto je plodem dlouhé tradice, již od 18. století je považováno za nejčistší a nejhlubší hudební formu. Když hrajete, nesmíte se bát vyjádřit své pocity a vyjít obecenstvu vstříc. Musíte se odvážit dávat, stejně jako v každém jiném druhu umění. Když do sebe všechno správně zapadne, je výsledek i beze slov velmi přirozený.

Shodnete se snadno na výběru repertoáru? Hudbu posloucháme společně a dnes už máme vlastně společný vkus. Stává se ovšem, že některý člen objeví sám něco nového a snaží se o tom ostatní přesvědčit. O nových dílech společně diskutujeme. Skvělé nápady mají také někteří pořadatelé a ty, které nám vyhovují, rádi zařazujeme do svých programů.

Modigliani Quartet, foto Jérome Bonnet

Berete v úvahu také nějaký vnitřní, mimohudební obsah skladby? Vždycky je důležité zařadit skladbu do mimohudebních souvislostí; teprve potom jim můžeme přiznat větší nebo menší důležitost. Je například nemyslitelné hrát kvartety Šostakoviče, a nevědět nic o jeho vztahu k sovětské moci a o jeho depresivních stavech.

Vaše poslední nahrávka pro label Mirare zahrnuje také Dvořákův Americký kvartet, jaký je vlastně váš vztah k českému repertoáru? Před lety jsme hráli Smetanův první kvartet, ale to z nás samozřejmě nedělá specialisty na českou hudbu! Je to však hudba, kterou velmi milujeme a jíž bychom se v budoucnu rádi věnovali více. Ve vaší vlasti je velmi silná kvartetní tradice sahající od velkých souborů minulosti, jakým bylo třeba Vlachovo kvarteto, až k dnešním souborům. Jako studenti jsme měli příležitost setkat se například s Milanem Škampou, ale při na­táčení Dvořákova Amerického kvartetu jsme asi hráli s pocitem větší volnosti (protože nejsme přímí dědici této tradice), než když točíme CD s hudbou francouzskou.

Od začátku letošního roku jste projezdili Spojené státy a Japonsko, objevili jste se v Turecku, Itálii, Německu, Belgii a Holandsku – a teď v červnu pojedete do České republiky se dvěma koncerty pro festival Concentus Moraviae. Jste vášnivými cestovateli, které vzrušuje objevovat nová místa, nebo se striktně soustřeďujete na hudbu, ať už hrajete kdekoliv? Naše povolání má smysl, jen když můžeme také objevovat země a kultury. Připoutat se jen ke koncertům, aniž by měl člověk chuť ponořit se do místního života, by bylo smutné. Možnost poznávat nová místa a někdy se k nim vracet s krásnými vzpomínkami – to je to, co dodává našemu muzikantskému životu pravý smysl.

Během letošního festivalu Concentus Moraviae vystoupí na pětatřiceti koncertech čtrnáct českých a osm zahraničních souborů, vedle českých skladeb zazní také všechny smyčcové kvartety Beethovenovy. Líbí se vám stát se součástí tak rozsáhlého kvartetního dění v půvabných místech Moravy? Jsme velmi šťastni, že můžeme přijet na Concentus Moraviae. Myšlenka pozvat tolik kvartet, aby se poznala nebo znovu shledala, je mimořádná. A mezi dnešními festivaly velmi vzácná.

Toto je zkrácená verze, rozhovor v kompletním znění naleznete v HARMONII 6/2016

KOUPIT HARMONII

Sdílet článek: