
V malém středočeském městečku nedaleko Karlštejna stojí pozdně barokní zámek, který svou historií poutá pozornost milovníků opery. Najdete ho v Litni a je s ním zásadně spjat život slavné operní pěvkyně Jarmily Novotné. Světoznámá sopranistka a filmová herečka zde žila na začátku 30. let, kdy se na rodinné panství provdala za velkostatkáře a podnikatele Jiřího Daubka, známého mecenáše umění. Novotná měla navzdory složitosti doby skvělou zahraniční kariéru. Byla ale také dvojnásobnou maminkou, a právě o dětství, restituci a smutném osudu liteňského panství HARMONII vyprávěl její syn Jiří Daubek mladší, jenž do Prahy přijel ze Spojených států. V současné době pomáhá novým majitelům liteňského zámku pátrat po odkazu své matky a budovat nový hudební festival, který se poprvé uskuteční o víkendu 8. a 9. září. Přehlídka vzdá svou dramaturgií hold Jarmile Novotné a zároveň podpoří mladé hudebníky stojící na prahu profesionální kariéry. V době jejího konání by se měl znovu otevřít i zámecký areál.




V roce 1939 se Daubkovi přestěhovali do Spojených států. Se svojí sestrou Jarmilou vyrůstal Jiří v New Yorku pod dohledem chůvy Milady, díky níž se také děti učily mluvit česky. Jak Jiří vzpomíná, s rodiči se mluvilo převážně anglicky a angličtina převládala, i když děti komunikovaly mezi sebou. „Byli jsme taková ohromně formální rodina. Jarmilka, moje sestra, a já jsme byli tak trochu odšoupnuti a trávili jsme čas převážně s tetou Miladou. Ne že bychom pořád byli s rodiči, jako je to běžné dnes, u nás se vedl ohromně formální život,“ podotkl.
Češtinu si Jiří znovu připomněl až po roce 1990, kdy do Česka jezdil kvůli restituci a musel vyjednávat s místními úředníky, s nimiž se dorozumět anglicky nebylo prý vůbec možné.


„Když musíte poslouchat hudbu celé hodiny, obzvlášť v New Yorku, kde nejsou byty velké..., to se nedalo moc vydržet. Ve věku, kdy si člověk nachází cestu k hudbě, jsem ji už neměl možnost poslouchat. Matka přestala zpívat v roce 1956, to mi bylo 18 let, pak odešla do Vídně a já jsem rodiče nevídal. Předtím jsem byl ve škole, takže od svých třinácti let jsem vlastně doma nebyl. Její cvičení jsem poslouchával jen jako dítě a to byl čas, kdy mě to moc nebavilo,“ směje se. V současnosti jej nicméně klasika zajímá hodně, snad i díky dokumentům z rodinného archivu, jež si často prohlíží, a díky své dceři Tatianě, která je nadanou houslistkou a před 22 lety byla v Litni dokonce pokřtěna.


V době manželovy nemoci v polovině 50. let ukončila Novotná angažmá v Met a manželé přesídlili do Rakouska, bez dětí. Manžel Novotné Jiří Daubek zemřel ve Vídni v roce 1981, načež se Novotná vrátila do USA za svými dětmi. Do Československa poté dostala překvapivě povolení k návštěvám o rok později. „Ačkoli pak bydlela v New Yorku jen hodinu cesty ode mne, vídávali jsme se jen jedenkrát dvakrát do roka. Nebyl jsem si s rodinou moc blízký, každý jsme si žili vlastním životem. U mé sestry tomu bylo jinak, já jsem ale vyrůstal jako velmi nezávislá osobnost,“ řekl Jiří.


Rodině Daubkových byl v restituci vrácen zámek i s jeho areálem, o několik let později i pole a lesy. „Chodil jsem pražskými ulicemi a cítil jsem, že jsem jako doma,“ vzpomíná s dojetím s tím, že cítil velké zadostiučinění. Původně si po návratu do České republiky Jiří představoval, že zde bude pokračovat ve svém americkém byznysu, v Americe obchodoval totiž s kancelářskými interiéry a vyhledával nové obchodní příležitosti. „Snad kdybych byl býval o čtyřicet let mladší, možná,“ říká a připouští, že by o panství nebyl schopen pečovat, znamenalo pro něj jen vzdálené vzpomínky.


Málo se ví
Zámecký areál v Litni je inspirativní především svým historickým a uměleckým odkazem. Rodina Daubkova patřila k největším mecenášům umění konce 19. a začátku 20. století, v té době se do Litně sjíždělo mnoho významných osobností kulturní scény. Zasloužil se o to především úspěšný průmyslník Josef Šebestián Daubek (1842–1922), otec Jiřího Daubka staršího a vnuk básníka Josefa Šebestiana Hněvkovského. Šebestián byl přítelem a významným zákazníkem malíře Františka Ženíška. Díky němu navštěvovali a zdobili zámek ale i další přední umělci, mimo jiné Mikoláš Aleš, Josef Václav Myslbek, bratři Mánesové. V domě zvaném Čechovna strávil své dětství spisovatel Svatopluk Čech a právě zde pěvkyně Novotná prožila nejkrásnější léta svého života. Do Litně za ní jezdili hudebníci i diplomaté v čele s Janem Masarykem.
Malíř Ženíšek vytvořil v Litni na konci 19. století úplně první studii opony Národního divadla v Praze i olej Oldřich a Božena. Mimořádně vzácné dílo, první studie opony ND, se ztratilo až při opravách objektu při restituci, zloději tehdy nechali v sále jen rám. V zámku byl za minulé doby internát odborného kovářského a zednického učiliště. V komnatě, kde se nacházela studie opony Národního divadla, měli učni ložnici, a tak aniž by si to zřejmě uvědomovali, byli jedni z posledních, kteří se mohli na vzácné dílo dívat.


Dramaturgie prvního ročníku hudebního festivalu sází na neokoukané pěvecké tváře a hudebníky v čele s vnučkou Jarmily Novotné, hráčkou na barokní housle Tatianou Daubek. Na galavečer přijal pozvání Gonzalo X. Ruiz – světově uznávaný hobojista, profesor na newyorské Juilliard School, který byl v roce 2010 nominován na cenu Grammy. Vystoupí na něm sopranistka Martina Sehylová, která se školí v kolébce opery v Itálii, a mezzosopranistka Alžběta Vomáčková z Pražské konzervatoře. Ta bude i protagonistkou nedělního recitálu za doprovodu pianistky Ouranie Menelaou. Rodinám s dětmi je určeno odpoledne v parku s Prodanou nevěstou Bedřicha Smetany v rozpustilém aranžmá. Občané Litně a okolí budou mít možnost uctít památku pěvkyně Novotné formou krátké piety, při které se po 18 letech otevře hrobka Daubků (naposledy se tak stalo při ukládání urny s ostatky JN v roce 1994). U této příležitosti zazpívá dětský sbor školy v Litni a sbor Canto carso z Řevnic a návštěvníci si prohlédnou tuto významnou architektonickou památku s Myslbekovou sochou a výzdobou od Maxe Pirnera. Do budoucna pořadatelé – občanské sdružení Zámek Liteň – chtějí vybudovat přehlídku s evropským renomé. „Naše představy jsou dlouhodobé. Nechceme zorganizovat jen jednorázovou akci. Našimi tématy jsou podpora mladých umělců, Jarmila Novotná a navázání na tradici někdejšího bohatého kulturního života v Litni,“ dodala majitelka Leidlová. Zámek by měl být u příležitosti festivalu částečně zpřístupněn veřejnosti, aby lidé viděli krásu barokní stavby, ale i devastaci, kterou po sobě zanechalo čtyřicetileté nešetrné „hospodaření“ minulého režimu. Časem, až se podaří vrátit jej do obyvatelného stavu, by zde mohlo vzniknout kulturní centrum, kde budou soustředěny dokumenty ze života Jarmily Novotné i třeba obrazy, které v době rozkvětu zámku v Litni vznikaly.