„Který pak Čech by hudbu neměl rád“

Slova, která zpívá žalářník Beneš ve druhém dějství Smetanovy opery Dalibor , si vybrala slavná česká sopranistka Ema Destinnová jako motto na svou vizitku. A protože to bylo dříve, než své jméno začala psát důsledně česky, objevuje se na ní Emma s dvěma „m“ – jako pozůstatek jména, které na konci 19. století zazářilo v Berlíně v plném lesku a jehož nositelku pak obdivoval celý svět: Emmy Destinn. Začínající operní pěvkyně slečna Kittlová si totiž pro svou uměleckou dráhu zvolila jméno po své učitelce zpěvu.

Proč si ale na svou vizitku nechala vytisknout právě verš z Wenzigova libreta s hudbou Smetanovou? Vždyť ve světě, nejen v Berlíně, kde po deset let působila jako primadonna Dvorní opery, v londýnské Královské opeře Covent Garden, ale i na scéně Metropolitní opery v New Yorku proslula především jako vynikající interpretka italských oper. Její Santuzza či Nedda, zejména však Aida a Tosca patřily k tomu „Který pak Čech by hudbu neměl rád“, foto archiv MBSnejlepšímu, co mohl posluchač před sto lety na světových operních jevištích slyšet.

Který pak Čech by neměl hudbu rád… Ema Destinnová také byla, a to nejen místem svého narození, Češka. Svou lásku k Praze, kde se 26. února 1878 narodila, i k Čechám a české hudbě nikterak nezastírala, ba naopak, přestože se jí to příliš nevyplácelo. Smutnou epizodou zůstalo její krátké angažmá v drážďanské opeře, kde ji, zřejmě i pro její vlastenecké smýšlení, nenechali vůbec vystoupit. I její triumfální debut v Berlíně v červenci 1898 měl trochu hořkou příchuť, jak ráda by ho vyměnila za úspěch v Praze…

Repertoár mateřských scén Emy Destinnové nenabízel mnoho prostoru pro uplatnění jejího vztahu k české operní tvorbě, reprezentované především dílem Bedřicha Smetany. „Díla Smetanova,“ napsal první životopisec slavné pěvkyně Artuš Rektorys, „byla jí tím nejvzácnějším, co české umění skýtá, co je charakterizuje a co je povznáší na úroveň světovou.“ Díky upřímnému zájmu a soustředěnému úsilí Emy Destinnové si mohlo Smetanovu operní tvorbu v jejím úchvatném podání poslechnout také publikum v Německu i v Americe. Byla to právě slavná česká pěvkyně, jíž se podařilo uvést Prodanou nevěstu na tamní scény. I když se v Berlíně tato Smetanova opera uváděla již v červenci 1893, často hrána nebyla. S Destinnovou v roli Mařenky ji návštěvníci berlínské Dvorní opery spatřili v květnu 1903. Téhož roku měla pěvkyně kvůli Smetanově hudbě i nepříjemný konflikt, když uveřejnila odsuzující kritiku nepovedené inscenace Dalibora v Berlíně. Tuto operu měla velmi ráda a role Milady patřila k jejím nejoblíbenějším, proto se nemohla smířit s nízkou uměleckou úrovní představení. Intendantura Dvorní opery „Který pak Čech by hudbu neměl rád“, foto archiv MBSji za to potrestala zákazem vystupování v Národním divadle v Praze, kde koncem června 1903 hostovala a představila se také jako Mařenka. A nebyla by to „božská“ Ema, kdyby se v říjnu 1909 nerozloučila s Dvorní operou právě jako Milada ve Smetanově Daliboru. To už ale měla za sebou nejen debut v Metropolitní opeře, ale i newyorské nastudování Prodané nevěsty. Opera s Destinnovu v úloze Mařenky tu měla premiéru 19. února 1909 a setkala se s nadšeným přijetím, zejména u Čechoameričanů, za nimiž zajížděla i do Chicaga, Philadelphie a dalších měst.

Ze své lásky ke Smetanově hudbě se však vyzpívala i v Čechách. Po Mařence se na hostování v Národním divadle v roce 1908 představila také jako Milada a po dalších pěti letech i jako Libuše, když v roli Přemysla vystoupil její tehdejší pěvecký i osobní partner Dinh Gilly. Národní divadlo, které dříve mladou adeptku operního zpěvu rázně odmítlo, jmenovalo při jednom z představení Prodané nevěsty v roce 1908 Emu Destinnovou svou čestnou členkou. O rok později ji požádalo o účinkování v jubilejním pětistém inscenování nejznámější české opery a v únoru 1918 jí svěřilo slavnostní 150. provedení opery Libuše .

Ema Destinnová studovala také Smetanovu operu Hubička . I když neměla nikdy příležitost v roli Vendulky vystoupit, na četných koncertech ráda do programu zařazovala známé ukolébavky. Nazpívala je také na gramofonové desky, podobně jako Smetanovu píseň na slova Vítězslava Hálka Nekamenujte proroky , kterou rovněž často zpívala na svých koncertních vystoupeních.

Hudba Bedřicha Smetany v podání Emy Destinnové vstoupila i do politického života. Bylo to v letech 1917 – 1918, kdy se rozhodovalo o vzniku samostatného československého státu. Destinnová do programu svých koncertů v Čechách a na Moravě – a dokonce i ve Vídni – zařazovala známou árii Libušina proroctví . Pěvkyně Olga Borová-Valoušková na to vzpomínala: „Čím nám byla za války její Libuše! „Který pak Čech by hudbu neměl rád“, foto archiv MBSKdo to zažil a vzpomíná … jejího proroctví z horoucího vlasteneckého srdce předneseného Můj drahý národ neskoná!, kdo viděl pak povstat celé hlediště a plakat štěstím a radostí – je bohat bohatstvím nejkrásnějším!“

„Který pak Čech by hudbu neměl rád“ – je také název nové výstavy, kterou společně připravili Muzeum Jindřichohradecka v Jindřichově Hradci a Národní muzeum – Muzeum Bedřicha Smetany v Praze. Výstava představující Emu Destinnovou s důrazem na její vztah ke Smetanově hudbě bude zahájena v Muzeu Bedřicha Smetany (Novotného lávka 1, Praha 1) v úterý 12. dubna v 17 hod.

Sdílet článek: