úterý, 25. červen 2013

Josef Krečmer a jeho pardubické hudební roky

Napsal(a) 

Josef Krečmer a jeho pardubické hudební roky Josef Krečmer a jeho pardubické hudební roky

Violoncellista, pedagog a manažer Josef Krečmer si na nedostatek pracovních nabídek v zahraničí nikdy nemohl stěžovat. Během své dlouholeté kariéry pracoval například v Nadaci Yehudi Menuhina v Paříži, kde mimo jiné spolupořádal koncerty mladých českých umělců a působil také v orchestru pod vedením Yehudi Menuhina. Zároveň ale od roku 1979 vyučuje hru na violoncello na Konzervatoři Pardubice a letos se stal ředitelem festivalu Pardubické hudební jaro. Letos v březnu vstupuje festival do 35. roku své existence, a ačkoli během svého trvání zažil už i hubené roky, dnes je jediným pardubickým festivalem tohoto druhu a společně s abonentními koncerty Komorní filharmonie Pardubice (se kterou také úzce spolupracuje) zaplňuje koncertní sály východočeské metropole pravidelnou dávkou dobré hudby.

Jste i umělecký vedoucí souboru Barocco sempre giovane. Jak je tento soubor s festivalem spjatý, kromě toho, že na festivalu samozřejmě vystupuje? Vznik BSG (Baroko stále mladé) souvisí s mým pedagogickým působením na konzervatoři. Komorní soubor Barocco sempre giovane, složený z vynikajících mladých hudebníků, jsem založil v roce 2004. Během krátké doby se soubor zařadil mezi významná hudební tělesa, účinkoval na stovkách koncertů a festivalů u nás i v zahraničí. Vlastní abonentní koncerty pořádá Barocco sempre giovane v Pardubicích od roku 2006. Mezitím se z bývalých studentů stali profesionálové a v roce 2011 jsme založili stejnojmennou neziskovku, tedy Barocco sempre giovane, o.p.s., která je provozovatelem zmíněného komorního souboru, podporuje koncertní činnost mladých umělců, pořádá abonentní koncerty a od letošního roku je pořadatelem Pardubického hudebního jara.

Festival se koná v různých prostorách i v okolních městech, je to záměr? Využití různých prostor ke koncertům je skutečně záměr, externí koncerty v okolních městech jsou oproti minulým ročníkům novinkou, která se, jak doufám, osvědčí. Cílem Barocco sempre giovane, a tedy i Mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro, je přiblížit trvalé kulturní hodnoty co nejširšímu spektru posluchačů v rámci města i regionu.

Josef Krečmer a jeho pardubické hudební roky Josef Krečmer a jeho pardubické hudební roky

Pořadatelem 32. – 34. ročníku byla Komorní filharmonie Pardubice. Proč došlo ke změně pořadatele? S vedením města i Komorní filharmonie jsme se dohodli na nové koncepci festivalu s tím, že obohatíme současnou kulturní nabídku města i regionu především o komorní koncerty a o koncerty barokní hudby. V Pardubicích totiž již před lety ukončil činnost Kruh přátel hudby a Barocco sempre giovane, je jediným subjektem, který zde koncerty toho typu pořádá. To ovšem neznamená, že festival bude zaměřen jednostranně. S Komorní filharmonií budeme i nadále úzce spolupracovat, jak o tom svědčí i program letošního Slavnostního zahajovacího koncertu festivalu s Komorní filharmonií Pardubice, dirigentem Marko Ivanovićem a houslistou Václavem Hudečkem.

Jaká je dramaturgie festivalu? Myslím, že se nám daří zachovávat dramaturgickou pestrost a bohatost. Například na prvním koncertě zazní osvědčené kusy, předehra k Prodané nevěstě Bedřicha Smetany, Dvořákův houslový Koncert a mollSymfonie č. 5 „Osudová“ Ludwiga van Beethovena. Naopak na druhém koncertě, který se bude konat na Zelený čtvrtek v prostorách Rytířského sálu zámku v Pardubicích, se zaměříme na velikonoční tematiku. Wihanovo kvarteto uvede Haydnův Kvartet G dur „Sedm slov Vykupitelových na kříži“ a mluveného slova se k mé velké radosti ujme Otakar Brousek. Na dalších koncertech se bude hrát také Vítězslav Novák nebo Antonín Dvořák v podání Smetanova tria a velmi netradičním koncertem v netradičních prostorách bude koncert Gypsy Devils. V Kongresovém centru AFI Paláce 16. dubna se poprvé v Pardubicích představí dnes již slavná romská kapela Ciganski diabli.

Na co se nejvíc těšíte vy osobně? Máte radši zahajovací koncerty, kdy je celý festival před vámi, nebo závěrečné, kdy se člověku uleví, že všechno dobře dopadlo? Těším se na všechny koncerty festivalu stejně. Věřím, že posluchači, včetně mne, budou odcházet ze sálů spokojeni a obohaceni krásným hudebním zážitkem.

Hvězdou letošního ročníku bude Giuliano Carmignola, jeden z nejpozoruhodnějších současných interpretů barokní hudby. Jaký repertoár uvede? Giuliano Carmignola bude skutečně hvězdou a zlatým hřebem festivalu. V Čechách ho zatím známe pouze z vynikajících nahrávek Deutsche Grammophon a Sony Classical. Pokud vím, živě zde ještě nekoncertoval. Bude účinkovat na závěrečném festivalovém koncertu s názvem Concerti italiani. Spolu se souborem Barocco sempre giovane provede tři pozdní koncerty Antonia Vivaldiho a dvě concerta grossa Arcangela Corelliho.

Jak se vám podařilo ho získat? Částečně díky osobním kontaktům, ale především jsme mu poslali CD souboru Barocco sempre giovane, které se mu velmi líbilo, a on pozvání bez váhání přijal.

Michaela Vostřelová

Narodila se ve městě Bedřicha Smetany, první hudební vzdělání získala ve městě Bohuslava Martinů. Bakalářské studium hudební vědy v Olomouci ukončila prací o raném vokálním díle Martinů, brněnské magisterské studium jejím rozšířením pod vedením Miloše Štědroně. Písněmi, tentokrát Ebenovými a Schubertovými, završila i studium zpěvu na Pardubické konzervatoři pod vedením Hany Medkové. Badatelskou práci si vyzkoušela v Centru Bohuslava Martinů, pedagogickou v ZUŠ Ratibořická, novinářskou v Harmonii, kde se od roku 2011 učí, jak hudbu slyšet a jak o ní psát. Je editorkou webu, který právě čtete.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.