Jaromír Javůrek: Věřím ve vztah mezi pořadatelem a posluchačem

Ostravu čeká velké překvapení, možná i něco jako kulturní šok. První květnový den se totiž po rozsáhlé rekonstrukci bezmála devadesát let starého, památkově chráněného plynojemu otevře veřejnosti v průmyslové části Vítkovic nové vzdělávací, vědecké, společenské a především kulturní centrum. Už dnes vše nasvědčuje tomu, že fascinaci industriální scenérií s nezaměnitelným a originálním architektonickým rukopisem světově uznávaného Josefa Pleskota ještě umocní zahajovací koncert letošního ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj. A ředitele Jaromíra Javůrka nepolevující přízeň posluchačů neskonale těší.

Mohu si v současné době koupit vstupenku na 17. května večer? Mám obavu, že jste bez šancí. Do multifunkční auly plynojemu se vejde jen patnáct set návštěvníků a už několik týdnů musíme lidem říkat, že je vyprodáno, že mají smůlu.

Počítal jste s tak velkým zájmem? Lhal bych, kdybych tvrdil, že nová festivalová scéna nechá naše posluchače chladnými. Bylo nám hned jasné, že vstupenky na první festivalový večer půjdou, jak se říká, na dračku, ale že jen několik málo hodin po oficiálním vyhlášení předprodeje se telefony netrhnou, to jsme si nedokázali představit ani v našich nejtajnějších snech. Ze začátku jsem sice poněkud váhal, jestli se Janáčkův máj do tohoto prostoru vůbec hodí, jestli se nám ho podaří náležitě rozeznít a zharmonizovat, a to nejen s ohledem na rozměr scény i hlediště. Zlomový okamžik však nastal, až jsem si plynojem v klidu sám prošel a detailně se s ní(m) seznámil. Začal jsem se najednou těšit, a podle ohlasů nejsem sám.

Jaromír Javůrek: Věřím ve vztah mezi pořadatelem a posluchačem, foto Janáčkův máj

Máte pravdu, Ostravané a nejen oni jsou plni očekávání. Jsem přesvědčen, že Janáčkův máj zažije originální a charismatickou premiéru, na níž zazní vedle tradiční Sinfonietty Leoše Janáčka také Straussův Koncert č. 2 pro lesní roh a orchestr v podání skvělého hornisty Radka Baboráka. Na závěr uvede Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, který bude řídit Alan Buribajev, Čajkovského Italské capriccio.

Posluchači klasické hudby představují tři, maximálně čtyři procenta populace. Čím si festival udržuje jejich věrnost? Neříkejte, že je to jen dostupnou cenou vstupenek. Ať se to komu líbí, nebo nelíbí, cena vstupenek hraje – a zvláště v našem regionu – velkou roli. Jisté je, že naprosto neodpovídá úrovni a kvalitě nabízených koncertů! Nicméně, ani letos jsme zásadně nezdražovali. Věřím ve vztah mezi pořadatelem a posluchačem, věřím v pravdivost a opravdovost. Naši příznivci dnes už naprosto jasně vědí, že nabízí-li jim festival neznámou skladbu či neznámého umělce, nemůže jít o podvod, ale naopak o prvotřídní kvalitu. Umění je živé, a to se vším všudy, tedy i s omyly, ale ty se upřímně snažíme neopakovat. Podtrhl bych opravdu vzájemnou důvěru. Důležité pochopitelně je, že umělci si pozvání na náš festival opravdu považují a koncert si nikdo nikdy nedovolí „jen odehrát“.

Jaromír Javůrek: Věřím ve vztah mezi pořadatelem a posluchačem, foto Janáčkův máj

Dáváte si každý rok hodně záležet na dramaturgii, co tvoří dominantní linii festivalu letos? Do určité míry to jsou sólové dechové nástroje – barokní fagot a flétna, ale i trubka a lesní roh. Mám obrovskou radost z příjezdu žijící legendy beethovenovské a brahmsovské interpretace klavíristy Rudolfa Buchbindera, který bude hrát poslední květnový večer druhý klavírní koncert Johannesa Brahmse. V programu dále zazní Dvořákova 7. symfonie. Půjde o jedinečnou událost: Rudolf Buchbinder za klavírem a Zdeněk Mácal za dirigentským pultem České filharmonie. Do Ostravy míří také pěvecká hvězda, italský basista Ferruccio Furlanetto, který bude 19. května zpívat za doprovodu operního orchestru Národního divadla moravskoslezského pod taktovkou hudebního ředitele ostravského operního souboru Roberta Jindry nejkrásnější árie světového repertoáru. V programu osmnácti festivalových koncertů jsou uvedeny i takové hudební skvosty jako večer z děl Druhé vídeňské školy nebo celovečerní oratorium Mojžíš na starozákonní texty Sylvie Bodorové. Významné postavení patří komorní hudbě, a to od takzvané poučené interpretace až po avantgardu začátku 20. století. Kromě již zmíněné České filharmonie vystoupí na letošním festivalu Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Janáčkova filharmonie Ostrava, ale také Stuttgartský komorní orchestr, Talichův a Janáčkův komorní orchestr.

Říkal jste, že je důležité neopakovat se. Myslíte si, že je stejně obtížné nenudit? A také neustrnout! Naše finanční možnosti, podobně jako u jiných festivalů klasické hudby, jsou v současné době menší než kdykoli dříve. Nechci být patetický, ale dokud se nám bude dařit dělat vše pro to, aby Janáčkův máj vzdával čest skladateli, jehož jméno nese, a přinášel radost co největšímu počtu Slezanů, pak bude mít náš festival stále svůj význam, své věrné posluchače a silné partnery a sponzory. Potěšující je, že i na jaře roku 2012 mají mnozí z nich ve svých diářích od 17. května do 8. června poznamenáno: Janáčkův máj.

Sdílet článek: