Hudební most Praha – Drážďany

Praha je město jak známo nejen stověžaté, ale pyšní se také celou řadou pozoruhodných mostů spojujících vltavské břehy. Od tohoto podzimu přibude Praze navíc jeden most imaginární – hudební. Koncertem pražského barokního orchestru Collegium 1704 a vokálního souboru Collegium vocale 1704 dne 18. září v kostele sv. Vavřince byl položen základní kámen mostu, jehož posláním je nejen propojit pomyslným obloukem hudbu minulých staletí se současností a dvě kulturně a historicky si blízká města, ale v neposlední řadě propojit lidi nejrůznějších profesí a generací. Nový koncertní cyklus, který probíhá paralelně v Praze (kostel sv. Vavřince v Hellichově ul. a kostel sv. Šimona a Judy v Dušní ul.) a v Drážďanech (Annenkirche) je totiž obohacen o jeden pozoruhodný rys – na koncertech konaných v komorním prostředí kostela sv. Vavřince nezazní pouze hudba, ale i mluvené slovo. Mluvené slovo však zde nemá plnit funkci odborného výkladu tématicky směrovaného k programu koncertů; posluchači se mohou těšit na setkání a rozhovory s nesmírně zajímavými osobnostmi vědy, kultury a veřejného života a na povídání o jejich vztahu k umění, o jejich práci a životě. Výčet hostů, kteří pozvání přijali, svědčí o tom, že je nač se těšit – prorektor Karlovy Univerzity Prof. PhDr. Mojmír Horyna, přednosta Kardiocentra IKEM MUDr. Jan Pirk, historik umění Prof. PhDr. Pavel Preiss nebo světící biskup pražský Mons. Václav Malý jsou osobnosti, jejichž slova bezpochyby stojí za slyšení. Proč Collegium 1704 namířilo oblouk svého mostu právě do saské metropole Drážďan? Obě města byla po staletí obdivována pro svoje umělecké poklady a časté prolínání kulturní historie obou měst zanechalo trvalé stopy v jejich dějinách. První polovina 18. století byla ve znamení největšího rozkvětu „labské Florencie“, jak bývaly někdy Drážďany nazývány, a saský kurfiřt a polský král August II. Silný a po něm i jeho syn August III. si velmi zakládali na lesku svého sídelního města.

Největší z českých skladatelů doby baroka, Jan Dismas Zelenka prožil většinu svého tvůrčího života právě v Drážďanech, nejprve jako violonista dvorní kapely, později jako Kirchen-Compositeur a drážďanské publikum ho dnes považuje tak trochu za „svého“ skladatele.

Rukopis J. D. Zelenky

Pro Collegium 1704 je Jan Dismas Zelenka erbovním skladatelem. Letopočet 1704 v názvu souboru odkazuje na rok, kdy se Zelenka poprvé objevuje na hudební scéně jako autor jezuitské hry Via Laureata , provedené tohoto roku na pražské jezuitské koleji sv. Mikuláše na Malé straně. Nepřekvapí proto, že s hudbou Jana Dismase Zelenky se posluchači budou setkávat v průběhu koncertního cyklu pravidelně. Mimořádným bude koncert 20. října v kostele sv. Šimona a Judy, při kterém zazní nejrozsáhlejší Zelenkova mše – Missa votiva . Toto pozoruhodné dílo z roku 1739, které je jedním z nejosobnějších a nejemotivnějších děl skladatele, uvedlo Collegium pod vedením Václava Lukse již na festivalu Pražské jaro a posléze s ním slavilo úspěchy na letním koncertním turné ve Francii (festivaly v Sablé a La Chaise-Dieu). Ve Francii vznikla také nahrávka, kterou francouzské vydavatelství Zig-Zag Territoires vydalo v srpnu tohoto roku a která již na sebe stihla upoutat pozornost odborné kritiky a umístit se mezi TOP 10 nejprodávanějších nahrávek klasické hudby ve Francii. Koncert 20. října bude zároveň křtem této nahrávky u příležitosti jejího uvedení na český trh.

Bude zajímavé pozorovat další život tohoto pozoruhodného koncertního cyklu a sledovat, jak se bude mít k světu drážďanská část projektu. Collegium 1704, které plánuje pokračování projektu i v roce 2009, je v Drážďanech dnes již tak trochu domácím souborem, který si zde získal své publikum svými četnými předchozími koncerty. Přestože nebývá zvykem, aby český soubor měl v zahraničí vlastní koncertní cyklus, věřme, že se pražsko-drážďanský most stane pevnou součástí nejen pražské, ale i drážďanské kulturní scény. (md)

Sdílet článek: