Hille Perl: Hudba je nejdůležitějším prostředkem komunikace

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica zahraje i v letošním roce na svoji tradiční česko-německou strunu. Na tradičním koncertě při svíčkách v unikátním kostele sv. Barbory v Zahrádkách u České Lípy se letos představí legendární německá hráčka na violu da gamba Hille Perl. Mnohonásobná držitelka prestižní ceny ECHO / Opus Klassik, které je nejbližší poklidný život na farmě, do Čech tentokrát přiveze svůj projekt Elemente/Živly, na němž spolupracuje se svojí dcerou Marthe, také úspěšnou gambistkou.

Jaká byla vaše cesta k hudbě? Pro violu da gambu jste se údajně rozhodla už v pěti letech, čím vás tehdy tento nástroj tolik okouzlil? Jako dítě varhaníka bylo mé dětství prosyceno hudbou, všichni moji sourozenci hráli na různé nástroje a každý den se zpívalo. Když mi bylo pět let, vůbec nešlo o to, jestli se budu učit na nějaký nástroj, nebylo jen rozhodnuto, na jaký konkrétně. Do zvuku violy da gamba jsem se doslova zamilovala, když jsem ji slyšela na koncertě s Wielanda Kuijkena. Pak jsem dostala malou diskantovou violu da gamba a začala se učit.

Ve vašem životopisu se dočteme, jak je hudba je pro vás životně důležitá, „je nejdůležitějším prostředkem komunikace mezi lidmi, je srozumitelnější a přesnější než jazyk a má větší emocionální význam než jakýkoli jiný zážitek, snad kromě lásky.“ Jak či za přispění koho se formovaly vaše názory na hudbu? To je zkušenost, kterou každý hudebník prožívá: jak je šťastný, když může tuto jednoznačnost v hudební komunikaci sdílet s ostatními. Nejde ani tak o názor na hudbu, jako o krásný zážitek z toho, jakou výsadou je moci hudbu tvořit. Jde o komunikaci mezi sebou, tedy s kolegy, ale také o komunikaci s publikem: zažít, jak se lidé ztiší nebo rozveselí díky společnému zážitku z hudby.

Spolupracujete s řadou významných interpretů, jako Michala Petri, Mahan Esfahani nebo Avi Avital (Mandoline), současně však vystupujete také společně se svou dcerou, což bude i případ koncertu festivalu Lípa Musica, či se svým manželem. Vnímáte souznění s nejbližšími jako bonus či další přínos pro hudební interpretaci, nebo může naopak blízkost vztahů být v jistých ohledech spíše zátěží? Samozřejmě je snadné hrát s lidmi, se kterými to děláte už desítky let, jako se mnou a dcerou Marthe nebo s mým mužem Lee Santanou. Existuje určitý druh slepé důvěry, kdy můžete spontánně měnit hudební věci a víte, že tito lidé budou okamžitě reagovat. Ale stejně tak je možné zažít takové kouzlo při hraní s jinými hudebníky, které znáte méně. Velmi důležité je, že hudbu vždy tvoříte v jiných kontextech a pak vnášíte nové zkušenosti do starých konstelací: tak zůstává tvorba hudby vždy známá a zároveň nová.

Na festivalu Lípa Musica zazní váš projekt s dcerou Marthe. Ta začínala jako houslistka, ale později si našla cestu ke gambě i k vám jako pedagožce. Těší vás, že jde vaší cestou? Je samozřejmě velkým komplimentem, když jako matka neodradíte své dítě, a to chce dokonce hrát na stejný nástroj a pak se vydá i na profesionální dráhu hudebníka. Mám z toho velkou radost, že sdílí prožitek štěstí z hudby. Nedávno jsem ji slyšela s jedním z jejích souborů na velmi kreativním koncertu věnovaném tangu a byla jsem její hrou naprosto okouzlena, to mě velmi potěšilo. Je hezké vidět, že jde velmi vlastní a sebevědomou cestou a že se její životopis vyvíjí na jedné straně podobně, ale na druhé straně zcela nezávisle na mně.

Společně představíte projekt Elemente. Jaké poselství tímto projektem chcete sdělit? Živly jsou „elementární“ – vše, každou emoci a každý aspekt života lze přiřadit k jednomu nebo k více živlům. Spojuje je láska nebo hudba a my jako matky jsme se zaměřily na otázku, které aspekty přiřadíme ke kterému živlu a jaké pro ně najdeme hudební vyjádření. Tak například oheň znamená vášeň a lásku, ale také hledání tepla a bezpečí; voda znamená slzy a utrpení, ale také proudění života. Vzduch znamená vítr nebo bouři a pohyblivost, ale také nestabilitu; a konečně země je náš kořen, ale také náš hrob, stabilita a jednotnost, tvrdost a nakonec půda, z níž se může vše vyvíjet. Každý živel musí být chráněn, voda a vzduch musí být čisté a průzračné, oheň musí být střežen a země nesmí být znečištěna. Každý živel nás může také ohrozit, povodně a požáry jsou na mnoha místech realitou, zemětřesení a hurikány způsobují utrpení a škody. Náš program vás vyzývá, abyste tyto prvky brali vážně a přemýšleli o nich.


Toto je zkrácená verze, kompletní text k dispozici v HARMONII VII–VIII/2022 (vychází 15. 7. 2022).

Sdílet článek: