Festivalový tip: Smetanova Litomyšl

Opera pro děti i pro dospělé

Svět dětí – tři dětské opery ve dvou večerech (J. Teml, O. Mácha, B. Britten) a koncert na přání s hudbou pro děti a k dětským filmům, kterou si ale rádi poslechnou mnozí dospělí. Tyto koncerty stojí v pomyslném nadpisu 49. ročníku Smetanovy Litomyšle (15. 6. – 1. 7.). Jinak je ovšem letošní ročník tradičně doširoka prostřeným stolem, na kterém je dobré nepřehlédnout i programy méně typické.

Festival letos rámují dva galakoncerty a dvě hvězdy operního nebe – na zahajovacím koncertu oslaví Eva Urbanová dvacetiletí své umělecké kariéry, na závěrečném se tenorista Torsten Kerl blýskne v německém repertoáru a jistě nejen v něm. Slavnostní ráz úvodního koncertu podtrhne vedle dramatického sopránu také Pražský filharmonický sbor.

Kolikáté výročí počátku své umělecké kariéry by letos mohl slavit basista Richard Novák, přesně nevím, nebylo by to kulaté číslo, ale úctyhodně vysoké (třiapadesát?). Jeho vystoupení na předchozích ročnících, ať už šlo o Biblické písně nebo part Vodníka, jsou ale svátkem bez ohledu na výročí. Tentokrát dojde na jeho bytostný komediální talent v intermezzu giocosu Domenica Cimarosy Maestro di cappella . Německou operu nebude reprezentovat jenom Torsten Kerl, ale také John Fiore s Orchestrem Národního divadla, kteří v mnohem romantičtější scenérii zopakují svůj pražskojarní program efektních orchestrálních čísel z Prstenu Nibelungova Richarda Wagnera.

A pokud jde o inscenace oper, erbovního žánru Smetanovy Litomyšle, hostuje tu soubor z Ostravy, jehož vysoká a vyrovnaná kvalita zazářila i na letošním festivalu Opera 2007 a z Prahy si odnesl cenu diváků. Do Litomyšle přijíždějí s Pucciniho operou Manon Lescaut . A její režisér Michael Tarant na zmíněném festival uspěl dokonce dvěma inscenacemi.

Soubor Opery Národního divadla si vloni pochvaloval atmosféru při přípravách Smetanovy opery Tajemství , která byla v Litomyšli klidnější a soustředěnější, než během pražského operního provozu. Letos budou mít účinkující podobnou příležitost při nastudování Smetanovy Hubičky , která bude mít opět premiéru nejprve v Litomyšli a až na podzim v Praze.

Dlouhodobě silnou linkou litomyšlských festivalů jsou koncerty duchovní hudby. Na externím koncertě v Lanškrouně v kostele sv. Václava vystoupí Český filharmonický sbor Brno v méně obvyklém a komornějším programu: zahajují ho autoři renesanční a přes Johanna Sebastiana Bacha program dospěje až k motetům Antona Brucknera, která sbor vydal na svém posledním CD a záhy za ně dostal cenu odborné kritiky. Velká zkouška pro varhany v Litomyšli, pro varhaníka Jaroslava Tůmu, a pozoruhodná lekce pro publikum budou takzvané Dogmatické chorály , poslední velký varhanní cyklus Johanna Sebastiana Bacha v kostele Povýšení sv. Kříže. Do sousedství duchovních programů a do sousedství Litomyšle, na externí koncert do Chrudimi, byla zařazena také česká premiéra duchovní opery Kristův dotyk Víťazoslava Kubičky – následuje krátce po premiéře světové, která se konala 27. května v Bratislavě. Jiná premiéra v podání stálých hostů se odehraje na koncertě, kde Wihanovo kvarteto provede skladbu Sylvie Bodorové Zápas s Andělem na text Jaroslava Seiferta. A přidá dvě perly české komorní hudby, Smetanův Kvartet d moll a Dvořákův Kvintet A dur .

Obě velká kantátová díla, která během festivalu zazní, jsou víc než kontrastní: proti populárním Carmina burana Carla Orffa stojí daleko méně uváděná Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, proti žertovným a neznabožským středověkým písním stojí vznešený námět situovaný do dob počátků křesťanství. Nebudeme uzavírat sázky, zda budou mít větší úspěch písně pijácké nebo česká světice, obě díla si během festivalu naštěstí nekonkurují. Ovšem příležitost slyšet Svatou Ludmilu v celé vznešenosti na zámeckém nádvoří je opravdu jedinečná.

Dva večery nesou podtitul Putovali hudci . Nepůjde ale o koncerty kočovných společností, jako spíše o putování přes hranice žánrů. Jinak s folklórem zachází klasicky školené mužské vokální kvarteto Q VOX, které vystoupí se Zuzanou Lapčíkovou a jinak Czaldy-Waldy kvartet. Doporučit lze jedno i druhé, ale především vzájemné srovnání, ke kterému si mohou návštěvníci přidat večer s Kyticí Bohuslava Martinů a baletem Rákoš Rákoczy Leoše Janáčka. Do třetice tedy folklórní inspirace v podání dvou zcela rozdílných klasiků ve zcela odlišných životních situacích, obě díla navíc budou provedena scénicky Taneční skupinou Hradišťanu v choreografii Ladislavy Košíkové.

A jak se dočtete na webových stránkách festivalu www.smetanovalitomysl.cz, nedá se zahanbit ani Smetanova výtvarná Litomyšl, která je třetím rokem stálým doprovodným programem.

Sdílet článek: