čtvrtek, 13. červen 2002

Desetiletá histrorie Lotosu

Napsal(a) 

Desetiletá histrorie Lotosu Desetiletá histrorie Lotosu
Když před deseti lety dvě podnikavé ženy Marie Nosková a Alena Štěpánková uvažovaly, jak nazvat vznikající vydavatelství, přispěchal s radou jejich kamarád, překypující duchovnem: "Co kdybyste jej pojmenovaly Lotos? Je to nádherná kytka." Stalo se - a z nenápadného podnikatelského počinu, jakými se tehdy (stále ještě) Československo na prahu kapitalismu jen hemžilo, vykvetl projekt, před nímž lze z několika příčin smeknout. Jednak je tu vlajková loď vydavatelské činnosti Lotosu: virtuóz Josef Suk , světově proslulá osobnost houslí, potomek Antonína Dvořáka, kterému v Lotosu vyšlo za deset let neuvěřitelných 26 alb! První z nich, Krásné chvíle , přivezl tandem Nosková-Štěpánková kdysi na MIDEM do Cannes v počtu několika desítek kusů, jež byly vzápětí rozprodány. Obrovský zájem je povzbudil zrovna tak, jako nezištná Sukova pomoc při vzniku desky, kdy v Lotosu nebylo peněz nazbyt - a vzniklo pevné přátelství jako základ další spolupráce.

Před sedmi lety se tento tým společně s mecenášem, IPB Pojišťovnou, jež mimochodem vznikla ve stejný rok jako Lotos, nadechl k činnosti v jiné rovině. Společně zorganizovali každoroční festival Hradčany hudební, který - vždy v době kolem Velikonoc - v Praze tradičně vítá jaro. Suk zve přátele z domova i ze světa, aby zahráli nejen pro radost diváků, ale i pro dobrou věc. Výtěžek z koncertů jde totiž vždy ve prospěch seniorů a opuštěných dětí.

Ale zpět k tomu základnímu, čím se Lotos zapsal do novodobých dějin české hudby, k vydavatelské činnosti. Je pochopitelné, že na trhu plném nadnárodní konkurence a různě provázaných zájmů se nedá vydávat vše, na co by sice čiperný, ale nevelký Lotos měl zálusk. Plní tedy úlohu štiky v rybníku, která se bystře zmocňuje nápadů, jež by možná jinde zapadly, a postupně profiluje svou dramaturgii do tří základních okruhů.

Prvním je - v návaznosti na Sukův vklad - hudba takzvaně vážná, což je pojem, který nemám rád. Lotosu se podařilo vydat pár skutečných perel. Namátkou jedna z nejlepších verzí Smetanovy Mé vlasti v provedení Libora Peška , objevné výlety za tvorbou Pergolesiho, komorní nahrávky, hemžící se mladými interpretačními osobnostmi jako například Pavel Šporcl , Ludmila Peterková nebo Jiří Bárta , a nebo znamenitě zaranžované skladby The Beatles v podání Wihanova kvarteta . Tím se dostávám k hudbě na rozhraní žánrů, k hudbě etnické či k jazzu, jež dohromady tvoří další dramaturgickou linii Lotosu. To, co pro toto vydavatelství vymyslel a nahrál Jiří Pavlica , je - a zůstane - hodno poslechu z mnoha příčin. Své ryzí moravské muzikantství, zahnízděné v Hradišťanu, obohatil na základě svých studií a svého hledačství o nové souvislosti: od zpívané poezie přes názvuky klasické hudby až po odvážnou fúzi s černým Jihoafričanem. Objevné jsou i projekty Milana Svobody či Emila Viklického , které by vydaly na samostatný článek, a pyšný může být Lotos také na nahrávku legendárního Laca Decziho .

A pak je tu třetí, možná překvapivé, ale svým způsobem rovněž cenné hájemství - mluvené slovo. "Koho dnes zajímá," řekli byste možná a velmi byste se spletli. Takový Hurvínek s Máničkou to záhy dotáhli na Zlatou desku, kterou před nimi na etiketě Lotos získali jen Suk a Hradišťan. Kromě nich vycházejí i, řekněme, intelektuálnější mluvené projevy, například Ebenovy televizní hovory Na plovárně.

Tým Lotosu, povýtce - a shodou náhod - stále jen ženský, znám léta. Vážím si těchto dam z mnoha důvodů, uvedu však jen dva. Dokázaly se prosadit na trhu, který se víc a víc globalizuje, a statečně odolávají konkurenci nadnárodních vydavatelství, jež tady - jak se dalo očekávat - od převratu postupně spolkla, co mohla. A také se dosud, ač činné v byznysu, dokážou nad každým novým projektem radovat, jako by právě porodily další děti... Potěšení z práce se u nich snoubí s profesionalitou, díky níž nápady dotáhnou do konce.

Jiří Vejvoda

V mládí uměl dřív noty než písmenka, ale na FF UK vystudoval lingvistiku (Jak říká Cimrman, dřel jsem jazyky a výsledek se dostavil, zkazil jsem si oči...) K publicistice a moderování se propracoval od poloviny 80. let. Pro ČT uváděl např. Hudební arény, od roku 1994 nepřetržitě Novoroční koncerty z Vídně a další přenosy hudebních událostí ze světa. V Českém rozhlase byl spoluautorem a moderátorem Hovorů v Lánech s prezidentem Václavem Havlem či cyklu talk show Káva u Kische. A pro Rádio Classic Praha psal a uváděl cyklus výletů do operních domů či koncertních sálů světa Planetární předplatné. Uplatnil se i jako mediální manažer: řídil MTF Zlatá Praha, byl šéfproducentem uměleckých pořadů a soutěží Českého rozhlasu a ředitelem Českého rozhlasu 2-Praha. Nyní působí jako místopředseda a tiskový mluvčí Rady Českého rozhlasu. Na kontě má tucet původních knížek či překladů od sbírky zpívajících básníků Víc než jen hlas po přehled rozhlasů všech kontinentů Co vysílá svět. A od poloviny 90. let moderoval stovky koncertů či společenských událostí (MHF Český Krumkov, MHF Janáčkův máj, MHF Dvořákova Praha, setkání prezidentů V 4, udělení nejvyšších státních vyznamenání Nihcolasi Wintonovi atd).

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.