Bez Čechů se neobejdeme

Proč se snažíte spolu s Bondym změnit dosavadní tradice festivalu? Předsevzali jsme si obohatit vídeňský umělecký život neznámými divadelními a hudebními produkcemi, které zde během roku chybějí. Chceme dát konci sezóny korunu, nabídnout publiku něco nečekaného. To můžeme zajistit například koprodukcemi s jinými zeměmi a hostováním zahraničních souborů. Nejde nám o zahraniční turisty, ale o naše publikum a o viditelný umělecký pokrok. Nastupuje intenzivnější koprodukce národních kultur a naším úkolem je rozvíjet tyto snahy hlavně směrem na východ a se sousedními zeměmi.

Na základě koprodukce uvádíte inscenace v originální verzi, například rusky, maďarsky, polsky a dokonce i estonsky. Jak to přijímá německy mluvící publikum? Zastáváme názor, že kvůli původnímu uměleckému projevu je nutné originální znění se simultánním překladem. Obecenstvo to vyžaduje. Je velmi důležité, aby předem pochopilo zvláště moderní a nová díla.

Jak jste vyhledávali koprodukční partnery a neznámá díla? O to staral hlavně Luc Bondy, který řadu děl po celé Evropě režíroval. Příkladem může být Brittenova opera The Turn of the Screw v Aix-en-Provence, Mozartova Figarova svatba v Salcburku nebo Don Giovanni ve Vídni. V Divadle na Vídeňce uvedeme italské reprízy Mozartových oper Figarova svatba , CosĚ fan tutte a Don Giovanni s dirigentem Riccardem Mutim, zcela autonomní bude francouzský projekt Monteverdiho opery Il ritorno d'Ulisse in patria v nastudování Williama Christieho a režiséra Adriana Nobla. Hudební lahůdkou bude původní scénická montáž k 100. výročí narození slavného polského pěvce Jana Kiepury s osobní účastí Marthy Eggerth-Kiepury v prezentaci letos devadesátiletého operního vykladače Marcela Prawyho. Letos směřujeme do tří oblastí: k barokní opeře, která se ve Vídni hraje málo, ke 20. století a k současné tvorbě. Z významných koprodukcí zazní za podpory Evropské hudební akademie Monteverdiho díla v produkci čtyř měst – Bordeaux, Lausanne, Paříže a Aix–en-Provence.

Co bude vrcholem letošního festivalu? Nesporně jím bude opera současného maďarského skladatele Petera Eötvöse Tři sestry podle Čechovova dramatu. Se souborem z Lyonu tuto novinku hudebně nastudoval sám autor. Další světovou premiérou bude dílo předního amerického skladatele Steva Reicha Three Tales , která je vytvořena audiovizuální dokumentární formou spolu s americkou výtvarnicí Berit Korot. Toto dílo zpracovává aktuální témata naší doby: katastrofu vzducholodi Hindenburg, atomový výbuch na ostrově Bikini z 50. let a genetický problém klonování ovce.

Hodláte v budoucnu zapojit do vašich projektů také projekty českých umělců? Tímto námětem se zabýváme v našich budoucích plánech. Bez umělecké tvorby českých skladatelů, výtvarníků, inscenátorů a význačných interpretů se vídeňský festival neobejde. Názorně to ukázal například obrovský zájem o skvělou inscenaci Janáčkovy opery Její pastorkyňa ve Vídeňské státní opeře, která se uskutečnila v koprodukci s operní scénou v Brně. Soudobá tvorba českých a moravských autorů může nabídnout řadu nových děl, po kterých pátráme.

Sdílet článek: